Gå til innhold
Arkivverket

[#41117] Abel Margrete Andersd f 1790 Leirfjord foreldre Anders Jacobs og Karen Johansd


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Jeg sliter med FT 1801 for Alstadhaug/LeirfjordHar funnet følgende i FS:Abel Margrete Andersdatter døpt 10 okt 1790 i Leirfjord, datter av Anders Jacobsen og Karen Johansdatter - gift 20 jul 1788 i Leirfjord. Abel døde 4 apr 1830 i Leirfjord.Har også funnet en søster i FS, Anne Dorothea døpt 3 feb 1788 i Leirfjord.Finner ikke familien i FT 1801 - ikke en gang i landsdekkende søk.Abel ble gift 1 jan 1810 med Morten Jacobsen. Finner en Morten Jacobsen i 1801 under Sørnæss, Tjøtta sogn, Alstahaug prestegjeld - 22 år i 1801, ugift sønn av Jacob Larsen og første kone (død før 1801).Morten Jacobsen og Abel M. Andersdatter døper datteren Bereth Kristine 3 jun 1816 i Leirfjord.Hennes ektemann Arnt Mathias Eriksen skal være født 1807 i Løkås, Stamnes sogn, Alstahaug prestegjeld.Ville sette stor pris på informasjon om denne slekten.Har sjekket DIS for Historiske kommuner i Nordland - finner ikke ut hvor Leirfjord sognet til i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Abel Margrethe Andersdatter. Var hun datter av Anders Jacobsen og Karen Johansdatter i Leirfjord ?I skifte Greva Vefsn/1805 side 29 (Svein Edvardsen) finner jeg Anders Bendigtsen gift Beret Jensdatter med datter Abel Margrethe født ca 1786. I skifte Greva/1819 side 36 er Beret Jensdatter død. Datter Abel gift Morten Jacobsen Moe (Moen i Leirfjord må det være).I skifte Grønvik Vefsn/1853 side 25 er Morten Jakobsen oppført. Hans barn er oppført der. Kfr. skifte Moen (ført under Vefsn)/1831 side 79 og Moen (Alstahaug)/1837 side 43(Morten med ny ektefelle).Jeg mener Abel Margrethe Andersdatter er datter av Anders Bendigtsen og Beret Jensdatter, Greva i Vefsn. I innlegg 12.januar 2006 på nr 32868 har Solveig også vært inne på at Abel ble født i Vefsn.Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Klaus!Jeg mener også Abel Margrethe Andersdatter er datter av Anders Bendigtsen og Berit Jensdatter på Greva i Vefsen.Håper å få ut alle data av min havarerte hardisk så får jeg se om jeg har ført flere generasjoner bakover her. Jeg har lagt inn alt fra skiftene du nevner det husker jeg. Og jeg mener jeg fant noe mer, men skal ikke si det sikkert.Jeg har nesten helt sikkert mer på Arnt Mathias Eriksen på Løkås som Guro nevner.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvard Lundestad

Abel Margrethe Andersdatter, født 1790, døde i 1801. Faren, Anders Jacobsen, drukna i 1790.Foreldra til Abel Margrete Andersdotter, f. 1785 på Grøva i Vefsn og død 1837 på Moen i Leirfjord, gift i 1810 med Morten Jakobsson (1780 Sørneset - 1837 Moen), var Anders Bendiktsson (1726 Nordåsen - 1804) og Berit Jensdotter (1739 Øver-Øya - 1818).Mvh Halvard Lundestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk til Klaus og Solveig. Jeg arbeider videre med å få oversikt over sogn, prestegjeld og tilgjengelige genalogiske skrifter/hjelpemidler i denne delen av Nordland. Så langt det lar seg gjøre skal disse slektene på plass! Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Det var fint å få rettet opp at jeg hadde feil foreldre på henne. Jeg så ikke innlegget ditt før nå, Halvard - vi la inn 6 og 7 med ett sekunds forskjell. Jeg finner henne ikke i FT 1801, hun er kanskje uteglemt? Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!I et skifte på Hagfors i Vefsen 1831 etter Abel Margrethe Andersdatter sin bror Michel Andersen 26 år 1801 er han på Øverfles i Vefsen gift med Lisbeth Jensdatter de hade ikke barn sammen og i dette skifte er barna til Abel Margreth nevnt. Så det er helt sikkert at det er rette dama Klaus og Halvar nevner og jeg hadde ført inn samme foreldrene på henne ut fra samme skiftene.Arnt Mathias Erichen er sønn av Erich Johansen skifte 1849 på Løkås gift i Stamnes kirke 1803 med Anne Johanna Arntsdatter skifte 1826Erich og Anne Johanna hadde disse barna. Maren 20 år i 1826, Arnt Marhias dp.9.okt. 1908 og Anna Johanna 11 år i 1826.Erich Johansen giftet seg 2. gang med Berit Hansdatter de får barna: Adriana ca 1827, Erich f. 19.sept. 1829 dp. 4.okt. og Mathias ca 1832.Arnt Mathias Erichsen giftet seg 23.sept. 1838 med Berit Christine Mortensdatter. der har jeg disse barna: 1) Mortina Johanna f. 7.april 1839, dp. 20.mai. 2) Ane Jørgine f. 1.juni 1840, dp. 2.aug. 3) Elen Birgitha f. 5.feb. 1844, dp. 19.mai. 4) Martha Zahl f. 24.feb. 1846, dp. 1.juni og 5) Christense Maria 22.aug. 1848, dp. 8.okt. alle kirkelig hendelser er i Stamnes kirke. Her kan det være barn jeg ikke har funnet.Det var bare det som jeg hadde på Arnt Mathias ErichsenErich Johansen mener jeg er sønn av Johannes Josephsen og Martha Erichsdatter på Løkås.Svein Edvardsen har gitt ut skifter for Helgeland og de hadde jeg ikke klart meg uten. Til høsten skal jeg investere i flere.Leirfjord hører under Alstahaug 1801.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Jeg er så takknemlig for all den hjelpen du har gitt meg i mitt møte med Helgelands-slekt.Har forstått at Svein Edvardsens skifter er til stor hjelp for alle som driver forskning i omådet.Jeg har nå begynt å få en viss innsikt i hvilke sogn som hører til under hvilke prestegjeld til de forskjellige tider. Nå har jeg også fått Leirfjord på plass.Vet du forresten hvorfor navnet Zahl dukker opp så ofte som mellomnavn når barn døpes? I enkelte tilfeller kan jeg kan ikke se at navnet har noen forbindelse til foreldrene. Og - at noen barn i en famile får det, andre ikke. Jeg har f. eks. Olina Zahl Olsdatter gift 1827 med Bendigt Andersen i Ulvangen i Stamnes sogn. Ingen av deres barn har fått Zahl-navnet, men derimot enkelte av barnebarna.Dette er en gåte for meg!Takk igjen, Solveig.Ha en fin dag. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Har skrevet inn flere barn fra folketellinga 1865 og det regner jeg med at du også har.Navnet Zahl kan være et fint døpenavn eller høre til den gamle Zahl slekten i Leirfjord. Dette har jeg ikke sett på da det bare er inngifte i min og min manns slekt.Olina Zahl Olsdatters mor Susanna Olsdatter er fra Leines der den gamle Zahl slekten bodde. Susannes foreldre var Ole Hansen og Gjertrud Olsdatter på Leines i Leirfjord.Ulvangen som du nevner ligger også i Leirfjord, Leirfjord hørten til Stamnes komune som lå i Alstahaug prestegjeld.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Når det gjelder Abel i folketellingen 1801, finner jeg kun en Abel Andersdatter. Hun var tjenestepike på Øverflæs (Aufles), ikke så langt fra Greva. Alderen oppgis til 61 år, men dersom noen har tastet feil og byttet om tallene, stemmer det mye bedre. Dersom denne personen virkelig var 61 år, burde jeg vel ha funnet henne i folketellingen 1769? Dette blir bare en hypotese da jeg ikke kan få sjekket hva som står i originalmanuskriptet fra 1801.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Til Solveig - takk for oppklaringen av Zahl navnet. Jeg har vært og sett på kirkebøkene på filmrullene i dag, og fant Olinas manns dåp, Bendigt Andersen. Hvorfor jeg var forvirret mht. Hemnes tidligere, er at han er født på Hæmnes gård, Stamnes sogn, Allstahaug prestegjeld. Så nå har jeg fått orden på det! Takk også for opplysning om Olinas foreldre - fikk ikke tid til å se etter hennes dåp i dag, men jeg fant henne og mannen gift - så dette går fremover.Til Geir - det er jo sannsynlig at dette er henne, og at noen har skrevet feil. Hun kan også være 'glemt' - det manger en del folk her og der i FT 1801. Jeg skal se nærmere på det.Takk igjen til begge to - Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Jeg har ikke sett på hvor Bebdigt er fra.I følge militærrullene 1835 så skal Bendigt være fra Kvalnes på Sundøya som nå ligger i Leirfjord. På den tiden hørte halve Sundøya til Tjøtta sogn.Folketellinga 1801 Alstahaug for gården Qvalness er Bendigt 1 år sønn av Anders Olsen og Marith Bendigtsdatter.Marit Bendigtsdatter må ha dødd tidlig. Det er skifte etter Anders Olsen på Ugelforn i Tjøtta 1832 (Anders er gift med Martha Andersdatter i skifte) og i skifte er Bendigt på Ulvang. Så militærrullene er nok rett at han er f. på Kvalnes.Kanskje det du leser som Hemnes skal være Stamnes presten på den tiden skrev noen rar s-er, men det kan også være Hamnes. Det er ingen gård som heter Hemnes i Stamnes sogn. Men det er en gård som heter Hamnes i Alstahaug. Og folketellinga 1801 for Hamnes er det en Bendigt Andersen 1 år, hans foreldre er Anders Christophersen og Karen Olsdatter.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei igjen!Skrev feil alder på Bendigt Andersen i Folketellinga 1801 for Alstahaug på Gården Qvalness er Bendigt 3 år.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Solveig - jeg ble glad for det du skrev fra skiftet (ser nå hvor viktig Svein Edvardsens skifter er) om at Bendigt, sønnen til Anders Olsen på Ugelforn er på Ulvang. Jeg ble også litt oppgitt, for jeg har nok funnet feil Bendigt i kib i dag. Jeg har i lengre tid hatt utskrift av FT 1801 for Qvalnes og Hamnes liggende foran meg - med begge Bendigt Andersen. Ved ekteskapet mellom Olina Zahl Olsdatter og Bendigt i 1827, står det at hun er 23 år og han 28 år (han skulle altså være ca. 1 år i 1801).Jeg har gjennomgått navnene til fadderne til sønnene deres - navnet Olsen og Pedersen går stort sett igjen - de fleset er fra Ulvang, et par fra Meisfjord og en fra Tvernå(?) - så det hjalp meg ikke så mye.Jeg regner med at du har funnet den rette Bendigt for meg, og at alder kan 'skli litt over i hverandre' både i FT og i kib.Takk igjen - Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.