Gå til innhold
Arkivverket

[#41119] Kommer du ikke videre?En nøtt? Kom med innspill så skal vi prøve å hjelpe!


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Jensen

Hei...har en kjempe nøtt jeg ikke kommer videre med...står bom fast, og har gjort det lenge. Vil så gjerne finne frem til peders foreldre, og evt søsken:-)står om det i innlegg 38927. Er takknemelig for all hjelp:-)mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei Jan Frode! Jeg er også en av de som sliter med 'nøtt'.Det gjelder ei Sally Elise Olsen som ble født 10.6.1900 og døpt 2.9.1900 i Drøbak. Hun var datter av Carl Otto Olsen Boden, (Storsandeie) fra Hurum og hustru Martine Johansdt Follestad fra Røyken. Familien flyttet til Drøbak på 1880-tallet og ved FT 1900 bodde familiem i Tamburbakken i Drøbak.I følge opplysninger fra hennes nå avdøde søsken døde Sally Elise bare 18-19 år gammel, (dvs. ca.1918-20), men jeg har ikke lykkes i å finne ut når og hvor hun døde.Jeg har vært i kontakt med Statsarkivet i Oslo som ikke kunne hjelpe. De henviste til Digitalarkivet.Har også hatt en etterlysning på Brukerform her, men desverre uten respons så langt.Håper du kan gi meg et tips om hvordan jeg skal lete videre for å finne ut hvor og når hun døde.Vennlig hilsen Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei Jan Frode Jeg setter umåtelig pris på ditt tilbud om å hjelpe. Jeg står helt fast når det gjelder Wangensteens stamfar, presten Ove Ovesen fra Fredrikstad. Sannsynligvis født ca 1650 (ikke senere)Jeg har flg fakt: Ove Ovesen (Hvid) Wangensteen er min og Arnfrid Mælands stamfar, og vi har delvis full oversikt over hans etterkommere, men kommer ikke videre med hans aner. Han ble født ca 1650, sannsynligvis i Fredrikstad (PÅ FS/IGI står det at han ble født i 1654 både i Vang og i Fredrikstad, men han er ikke født i Vang og i følge en del dokumenter er nok 1650 nærmere sannheten)Sigurd Engelstad har i NST XXIV skrevet om Slekten Wangensteens opprinnelse, men dette er fra 1973, og jeg håper at vi med dagens ”teknologi” kan komme litt videre. I Engelstads artikkel kan man identifisere hans mor, men det er kanskje litt usikkerhet om hans far.Hans mor (?):Ove Ovesen Wangensteen skriver i sin oppgave for kopp- og ildskatten 1689 at hans mor er Magnhild Sl: Ofve Andersøns. Hun nevnes ikke i 1690, og Ove seglet i 1690 med sort lakk, og det betyr sannsynligvis at hun var død. Hun bodde den tiden i Fredrikstad.Hans far (?):Ofve Andersøn er sannsynligvis identisk med rådmannen i Fredrikstad. Beviset på dette er følgende: På et brev datert Vangs prestegård 13 juli 1682, omtrent umiddelbart etter at Ove Ovesen Wangesteens ankomst til Vang (der han var prest i 32 år) hadde han satt et segl med et buemerkemotiv og et navn i omskrift. Av dette er bare .. FE ANDERS.. i behold. Disse bokstavene stemmer ikke med hans eget navn, så det tydelig at det er hans fars signet han har brukt her. Samme signet er brukt av rådmann Ofve (Ove) Andersen som et vitterlighetsvitne på et dokument i 1683. Ove var rådmann i 31 år, og var født ca 1597, og døde senest sommeren 1678.Navnet Hvid:Det er uvisst av hvilken grunn Ove Ovesen Hvid (senere Wangensten) brukte navnet Hvid. Navnet er mye utbredt i Danmark, (og det kan jo hende at hans mor var av dansk herkomst. Det er ingen holdepunkter for at hans far hadde noe med Hvid å gjøre)Navnet Wangensteen:Historien forteller at han tok navnet fordi han ble glad i Vang, men hvorfor Steen? Her er en teori at navnet stammer fra hans mor. Men hvorfor både Hvid og Steen? Er det noen som har mer kjennskap til dette, eller kan komme med gode råd om hvordan komme videre?Mvh Lars Ove (lowangen@online.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Wangensteen bør få hjelp av en mer 'proff' enn meg her. Rune Folkvord.Ring Kirkevergen der de bodde.Evt. Gravplasser.Eller ta ferjen over til Moss og kjør til Drøbak når du har tid for å se etter selv.Du har jo sånn omtrent dødsår.Kirkevergene har hjulpet meg MYE så en stor takk til dem. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Til Rune Folkvord (27).Skannede kirkebøker for Drøbak perioden for hennes død er tilgjengelige Lenke .Jeg har kikket gjenom to av bøkene for tiden 1918-1920 uten å finne dødsfallet. Men det er kanskje best du ser gjenom selv og dobbeltsjekker.mvhReidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KNUT FASTING

Takk for din velvillige hjelpsomhet, Jan Frode, all honnør for det !Til 20: En Peter Nielsen Gab skal ha skrevet en slags selvbiografi med tittelen 'La Vie aventureuse d'un Chevalier sans Remords', antakelig på plattysk eller noe lignende. Jeg har forsøkt å låne den via det lokale biblioteket, men uten resultat så langt.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei! (Vedr. innlegg 27, 29, 30) Jeg har heller ikke funnet Sally Elise død/gravlagt i Drøbak. Jeg har heller ikke fått bekreftet hvor hun bodde ved dødsfallet. Det var vel neppe i Drøbak da hun ikke finnes i kirkebøkene i den angjeldende perioden.Det er vel ingen annen utvei enn at jeg får forsøke de nærliggende bygdene og håpe at jeg til slutt finner de opplysningene jeg savner.Takk til Jan Frode Johansen og Reidun Søbstad for innspillet! Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Jan: I debatten trengs det hjelp og jeg er selv interessert i den pga det i Hokksund: 39263Vær så snill å hjelpe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Til Håvard: Her må du inn i kirkebøkene for øvre Eker i 1834 og finne Hans Jacob Nilsen. Lindis jeg har svart til ditt tema 36485. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Jan: dette er allerede gjort. Jeg holder på å kartlegge slekter i og ved Hokkund. Poenget er at når Hans Jacob døpes står det kun 'Nils Nilsen i Hougsund' som far. Og Hans Jacob er uekte og vokser opp hos sin mor. Så Hans er nok heller ikke arveberettiget og vil nok ikke finnes i skifter. Det finnes diverse Nils Nilsen i Hougsund som teoretisk sett kan være faren. Og dåpen gir ikke nok holdepunkter til å si hvem det kan være.Hvilke andre kilder kan jeg bruke for å finne faren? Eller tror du man aldri vil kunne identifisere faren?Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Til innlegg 36: Har du undersøkt amtmannens arkiv? Hvis det er reist bidragssak mot faren, kan det finnes dokumentasjon der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Hjertelig takk for det tipset, Arne!Det har jeg aldri tenkt på.Vet du hvor hvor jeg finner amtmannens arkiv for Eiker? Er det i Kongsberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Arne: 40369, innlegg 9. ser ut til at evt bidragssak for Hans vil finnes i fogden eller lensmannens arkiv. Pga gikk ikke igjennom amtmannen før 1891(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Jeg har funnet bidragssaker i amtmannens arkiv (Søndre Trondhjem, nå Sør-Trøndelag) i 1860-åra. Som det står i 40369, 'kunne' de avgjøres lenger nede i systemet fram til 1891.I amtmannsarkivet er det enten egne journaler og saksmapper for bidragssaker, eller de er å finne blant ordinære journaler og saksdokumenter.Arne-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Står det oppgitt noe mer eksakt navn etc. på faren ved konfirmasjonen?Er denne sjekket? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Nei, ved konfirmasjonen står det akkurat det som står ved dåpen om faren; 'Ungkarl Nils Nilsen i Hougsund'. Moren er forøvrig enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest knut fasting

Til 20:Peter Nielsen Gabs foreldre kan være Niels Eriksen Gab,f. etter 1611, og Caren Marie (Angell?).Kanskje Angell kan være et spor ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.