Gå til innhold
Arkivverket

[#41120] Mathis Jørgensen og Anne Simensdatter gift Askim 03.11.1800


Gjest Roar Myrheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Myrheim

Hei. Finnes det noen med tilgang til kirkebok for Askim, som kunne vært behjelpelig med å slå opp vielsen mellom Mathis Jørgensen og Anne Simensdatter 03.11.1800? For Mathis er dette 2. ekteskap. Det er mulig det var han som giftet seg med Sigrid Tollefsdatter i Askim 11.04.1794. Jeg er interessert i opplysninger om bosted, evt. foreldre og forlovere. MVH Roar Myrheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Myrheim

Noen supplerende opplysninger: Ved FT 1801 for Askim bor Mathis og Anne på gården Odahlen. De er begge oppgitt å være i 2. ekteskap, Mathis er 47 år og Anne 29. De har overtatt gården i august 1801 etter enke Pernille Johannesdatter, som selv hadde kjøpt gården året før, etter sin manns død. Mathis og Anne får sønnene Samuel, døpt 16.08.1801 og Jørgen, døpt 26.12.1803. Jeg er også interessert i opplysninger fra disse dåpene, hvis noen har mulighet til å slå opp. MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Roar Myrheim

Jeg har sjekka kirkeboka i dag, og ved vielsen 03.11.1800 står oppført Mathis Jørgensen Beckevad og Anne Simonsdatter Beckevad med forlovere Simon Halvorsen Beckevad og Göthe Johannesen Skavaag. (Kan Simon være Annes far, tro?. Ved FT 1801 bor Simon Halvorsen og Methe Halvorsdatter på Bekkevard).Ved Samuels dåp 16.08.1801 er faddere: Ragnhild Roa, Kirsti ibid., Lars Roa, Halvord Beckevad, Christian Knold.Ved Jørgens dåp 26.12.1803 er faddere: Guri Beckevad, Maria ibid., Halvor ibid., Lars Roa og Hans Slengebraathen.Hvis noen ut fra dette kunne hjelpe meg videre, ville jeg være svært takknemmelig.MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Jeg har sett litt i kirkebøkene for Trøgstad. Jeg sender deg informasjon som du kan vurdere når jeg får litt tid.Hilsen Øivind Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Hos Family Search (VRI) hvor kirkeboka for Askim er registrert 1733 – 1846 (c423671), fant jeg ikke noen dåp for Anne Simensdtr. Jeg sjekket derfor med Trøgstad. (Odalen ligger ikke så langt fra grensa til Trøgstad.Der fant jeg en aktuell Ane, døpt 29.11. 1772, far: Simen Rachnerud (fol. 68b).Raknerud ligger et godt stykke fra Askim, men det kan være samme mann som har disse barna:Halvor, døpt Faste søndag 1771, far: Simon Wennebache (fol. 62a).Hans, døpt 15.1. 1775, foreldre Simon Halvorsen Øyestadødegård og Mette Halvorsdtr. (fol. 76a).Thore (Simonsdtr.), døpt 14.9. 1777, foreldre Simon Halvorsen Ødegården og Mette Halvorsdtr., (fol 86b).Hans, døpt 4.6. 1781, foreldre Simon Halvorsen s. Strønes og Mette Halvorsdtr. (fol. 101a).Thore (Simonsdtr.), døpt 19.3. 1784, foreldre Simon Halvorsen Gaaperud (Gopperud) og Mette Halvorsdtr. (fol. 111a).Hellene, døpt 17.6. 1787, foreldre Simon Halvorsen Gåsenakken til Greveg og Mette Halvorsdtr. (fol. 10b).Helene, døpt 13.6. 1791, foreldre Simon Halvorsen Gåsenakken til Greveg og Mette Halvorsdtr. (fol. 24b).Olia, døpt 9.3. 1794, foreldre Simon Halvorsen Gåsenakken og Mette Halvorsdtr. (fol. 33a.Hvis dette er riktig, har han stort sett flyttet nærmere og nærmere Askim.Vielse: Trøgstad kb 1750-1784, fol. 175b:Trolovet 16.4. 1769, viet 8.7. 1769 Soldat Simon Halvorsen til pigen Mette Halvorsd. Løvestad. Sp. Jacob Haagaas, Gunder Hallangen.Dette kan være dåpen til Mette Halvorsdtr: Dom 14 Trin 1747 Halvor Larsen og Torbiør Nielsd. barn, nafnl. Mette Gåsenakken ligger ikke så langt fra Askim. Når en sammenligner navnene over med de som er på Bekkevar i Askim, er det sannsynligvis samme personene.Anne Simensdtr. var på Odalen i 1801. I gårdshistoria for Askim beskrives Bekkevar og Odalen sammen.Jeg har ikke funnet noen beviser for at Anne er datter av Simon Halvorsen og Mette Halvorsdtr, men her har du noe du kan sjekke nærmere.I FT 1801 står det at Anne er i sitt 2.ekteskap. Her er det et mulig 1. ekteskap:Trøgstad kb 1784-1814, fol 140b:Gunder Olsen og Ane Simensdtr. Gåsenakken, trolovet 31.8. 1793, viet 18.9. 1793. Forlovere: Even Hestehagen og Johannes Greverud.Barn: Ole, døpt 6.10.1793 i Trøgstad (fol. 31b). Foreldrene bodde ved dåpen på Gåsenakken, og Halvor Gåsenakken var en av fadderne. Dette kan være Mathis Jørgensens 1. ekteskap:Askim kb. 1790-1816, fol 79b: Trolovet 11.3. 1794 ungkarl Mathis Jørgensen store Mørchved (Mørkved) med piken Sigri Tollevsd. ibid. F: M: Povel Olsen Mørchved og Svend Johnsen store Rud(Jeg husker ikke om vielsesdagen var utelatt eller jeg glemte å notere den (ifølge VRI skal den være 11.4. 1794).Dette er en mulig dåp for Mathias Jørgensen:Trøgstad kb. 1750-1784, fol. 14a: Dom XXIV P Trin 1754 døpt Jørgen Simonsen Tangen og Rønnov Nilsdaatter, deres barn, N Mathias.Lykke til videre.Hilsen Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Myrheim

Hei og hjertelig takk for omfattende opplysninger! Jeg synes det ser svært sannsynlig ut at Anne er datter av Simon Halvorsen og Mette Halvorsdatter fordi 1)Simon Halvorsen Beckevad er forlover når Anne gifter seg med Mathis og 2) Halvor Simonsen er fadder når sønnene Samuel og Jørgen døpes.Jeg har ikke funnet noen link mellom Mathis og hans mulige foreldre Jørgen Simonsen og Rønnov Nilsdatter, men de behøver jo ikke å ha vært i nærheten ved vielser og dåp.Om den Mathis som gifter seg med Anne i 1800 er den samme som gifter seg med Sigrid Tollevsdatter i 1794 er vel heller ikke bevist. Men ved vielsen i 1794 er Povel Olsen Mørkved forlover. Med Anne får Mathis sønnen Samuel. Når Samuel blir voksen, gifter han seg med Povel Olsens datter Thore Poulsdatter (Askim 24.11.1825). Det kan kanskje være en indikasjon på at det er samme Mathis som gifter seg i 1794 og 1800.MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Jeg overlater til deg å trekke konklusjoner. Jeg har bare funnet fram opplysninger som jeg trodde kan være av interesse.Jeg har også notert fadderne ved de ulike dåpene. Hvis du er interssert i dem, så får du dem også.Hvis det er andre konkrete opplysninger du vil ha hjelp til, kan jeg se hva jeg kan finne.Hilsen Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Myrheim

Hei igjen. Det hadde vært interessant å se faddere når barna til Jørgen Simonsen og Rønnau Nilsdatter blir døpt. Iflg FamSearch skal det være Mathis, 24.11.1754 (som du jo allerede har funnet), Johannes, 16.03.1757 og Dorthe Maria, 05.03.1760.MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Hei Roar.Av barna til Jørgen Simonsen og Rønnau Nilsdatter har jeg bare notert dåpen til Mathis. Fadderne er Ole Nilsen Ultved (gården ligger i Eidsberg, på grensa mot Trøgstad, min anm.), Johannes Riiser, Thore Olsd. Riiser, Kari Gulbrandsd., Dordi Nilsd. Ultved.Jeg skal finne dåpen til Johannes og Dorthe Maria når jeg får anledning.Jeg har sett litt i Gårdshistorie 1 for Eidsberg (Nord-Ultvet). Der står det at Rønnaug Nilsdtr. er f. 1722 og at foreldrene er Nils Madsen og Marte Ellevsdtr. Det står en god del om dem. Hvis jeg får din e-postadresse, skal du få det som står.Hilsen Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bekrefte at Anne Simensdatter er datter av Simen Halvorsen Bekkevar. Dette går fram av skifter, først+ etter kona Mette Halvorsdatter 19.5.1801. I følge dette døde hun 6.5.1801, enkemann Simen Halvorsen, med barn: 1. Halvor, utkommandert soldat i Fredrikstad 2. Hans, 22 år 3. Anne, g. m. Matias Jørgensen Odalen 4. Tore (dtr.), 17 år 5. Helene, 10 år 6. Olia, 7 år Gjeld større enn formue, underskudd ca. 58 dalerEtter Simen Halvosen var det skifte 5.3. og 13.12.1824. Barna var: 1. Halvor, forlengst myndig på Nygård bruk 2. Hans, myndig, på plassen Knold under Bekkevar 3. Anne, var g. me Mathias, barn a. Samuel 22 1/2 4. Thore, g. m. Erik Olsen, Vestre Ultvet i Eidsberg 5. Helene, 32 år, hjemme 6. Olea, g. m. Hans Eriksen, Vestre UltvetGods: Skjøte 11.3.1807 på 10 lispund m. bøxel. Gods for 1100 daler, brutto v. skiftet 1602 daler, netto 1269 daler. Løsøret skulle datteren Helene beholde.Jeg har bare sett på skifteekstraktene, ikke på selve skifteprotokollen.Hilsen fra Jon Anjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bekrefte at Anne Simensdatter er datter av Simen Halvorsen Bekkevar. Dette går fram av skifter, først+ etter kona Mette Halvorsdatter 19.5.1801. I følge dette døde hun 6.5.1801, enkemann Simen Halvorsen, med barn: 1. Halvor, utkommandert soldat i Fredrikstad; 2. Hans, 22 år; 3. Anne, g. m. Matias Jørgensen Odalen; 4. Tore (dtr.), 17 år; 5. Helene, 10 år; 6. Olia, 7 år; Gjeld større enn formue, underskudd ca. 58 dalerEtter Simen Halvosen var det skifte 5.3. og 13.12.1824. Barna var: 1. Halvor, forlengst myndig på Nygård bruk; 2. Hans, myndig, på plassen Knold under Bekkevar; 3. Anne, død, var g. med Mathias, barn a. Samuel 22 1/2; 4. Thore, g. m. Erik Olsen, Vestre Ultvet i Eidsberg; 5. Helene, 32 år, hjemme; 6. Olea, g. m. Hans Eriksen, Vestre UltvetGods: Skjøte 11.3.1807 på 10 lispund m. bøxel. Gods for 1100 daler, brutto v. skiftet 1602 daler, netto 1269 daler. Løsøret skulle datteren Helene beholde.Jeg har bare sett på skifteekstraktene, ikke på selve skifteprotokollen.Hilsen fra Jon Anjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftene er veldig gode for å fastslå familiesammenhenger!Jeg har mere om familien bakover. Jeg rekker ikke å redigere det ferdig denne uka, men regner med å sende deg noe på epost neste uke. Jeg har nokså mye notater fra Heggen og Frøland (Trøgstad. Eidsberg og Askim).Hilsen fra Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.