Gå til innhold
Arkivverket

[#41127] Henrik Pettersen, Bergen (bortreist matros i 1808)


Gjest Liv R. Dahle Kokes
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv R. Dahle Kokes

Vet noen noe mer om denne bortreiste matrosen? Hvor var han fra? Hvem var hans foreldre? Han var far til Jan Henriksen f. 15/5/1808, dpt. 26/5. Barnets mor het Berthe Susana Andersdtr., iflg. presten var barnet uekte. Opplysninger vedr. mor er også av særs interesse :) Jeg finner sønnen igjen på Fosse, Hamre, kan f.eks. mor hatt slekt der som tok seg av barnet? Jeg har nemlig ikke funnet mor i området...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel dåpen i Domkirken i Bergen i 1808 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=dp12011668&gardpostnr=36839&personpostnr=108708&merk=108708#ovre>LenkeKan dette være den samme Berthe Susanna som har en datter til dåpen i Domkirken i 1812? Lenke. Datteren heter Ingeborg KirstineHer er kanskje Berthe Susanne i f.t. 1815 for Bergen LenkeKan dette være sønnen Jans vielse i Hamre i 1832. Kona er fra Fosse. Men brudgommens far er her oppgitt til Henrik Olsen…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Som far til Jan Henriksen som gifter seg i Hamre er altså oppført Henrik Olsen. Jeg har tatt et søk i Undersøkelseskommisjonen for Bergen 1804-1805, og der finner jeg en matros som heter Henrik O. Olsen… [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=99&filnamn=berg1804&gardpostnr=191&merk=191#ovre>Lenke. Mulig han er identisk med den Henrik Olai Olsen, 16 år, f.ca. 1785, sjøfarende, som bor sammen med sin mor, enken Anna Malena Trofast i Bergen i 1801 Lenke. Her er dåpen til Henrik Olai i Nykirken, 1785 Lenke.Imidlertid dukker det opp noe i Domkirken som ser litt merkelig ut. I 1808 blir det døpt en pike kalt Elisabeth Henricha. Hennes mor er Gurine Eriksdatter og faren er bortreist matros Henrik Pedersen… Lenke. Lille Elisabeth dør i 1810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv R. Dahle Kokes

Ja, det er dåpsinnføringen jeg har funnet også, og vielsen i Hamre. I tillegg har jeg altså funnet Jan Henriksen fra Bergen som konfirmant i Hamre 8/5-1823 (nr 3669, Konfirm. i Hamre 1750-1900). Og der står igjen Henrik som far... Kan Olsen navnet ha kommet inn gjennom Ingebor Kirstine sin far, forutsatt at de har samme mor, Berthe Susana? På den annen side,, jeg klarer ikke å finne at BS giftet seg med Lars Olsen, selv om det tydeligvis var planen iflg. dåpsinnførelsen til Ingebor Kirstine... I forhold til FT der ev 'min' Berthe Susana står oppf. som 'fattig, sygelemmer' står ikke datteren f i 1812...og henne finner jeg heller ikke igjen verken død el. levende.. søkte rundt i ovennevnte Hamre i håp om at hun kanskje også var 'sendt' dit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv R. Dahle Kokes

Ang. ditt siste innlegg: det ser ut til at matros Pedersen hadde god grunn til å være bortreist....Kandidaten Henrik o. Olsen vil jeg prøve å finne mer om, men det ser foreløpig vrient ut å finne den rette forbindelsen.. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv R. Dahle Kokes

Jeg tror jeg skal rygge litt tilbake her og ta en nærmere titt på etterkommerne til Jan Henriksen...har en følelse av at jeg kanskje er litt 'i skodda'. Kanskje noen kan gjenkjenne flg. oppstilling: Min oldemor ANNA BRYNJELSDTR. FOSSE f. 11/5/1873 - foreldre: BRYNJEL (BRYNILD) JANSEN FOSSE f. 1836 (i Alversund?)g. 1863 m. RAGNHILD ASKILDSDTR. ROSLAND f. 1840. BRYNJEL sin far: JAN HENRIKSEN FOSSE (1808-1862), mor: BRITA NILSDTR. FOSSE (1804-1897) JAN HENRIKSEN var født i BERGEN, hans foreldre skal ha vært HENRIK OLSEN og kona SUSANA ANDERSDTR. (Denne oppstillingen er ref. fra 'Rossland Bruk nr. 7 Seljebakken' som jeg har fått tilsendt av gode hjelpere.) Mht. til navn og oppkalling: BRYNJEL og RAGNHILD fikk disse barna: JAN (1863), BRITHA (1865), ANDREAS BRYNJEL (1866), ANDREAS BERTIN (1870), ANNA (1873), OLINE (1876), BERTA (1879).HENRIK OLSEN, SUSANA ANDERSDTR. og JAN HENRIKSEN f. i Bergen, er nå mitt lille mysterium - har ikke funnet andre enn den som er innf. i forb. m dåp (se lenke i innl. 2) men da med 'feil'(?) far...(HENRIK PETTERSEN). Det aner meg vel også at den konfirmanten jeg viser til i innl. 4 ikke hører til her... Særlig siden det i 1832 ved ekteskapsinngåelsen står 'bosted Bergen, Bergen' (se lenke i innl.2) Hva er det jeg ikke ser her? Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.