Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Bjørn Even Veie

[#41138] Barbro Joensdtr, F ca 1672 Mosvik, mulige aner eller fri fantasi?

Recommended Posts

Gjest Bjørn Even Veie

Hei, prøver meg her på ein hypotese om Barbro Joensdatters mulige aner. Vil gjerne ha innspel om ein slik hypotese, om det kan vere noko hold i ein slik vurdering. Mette Wærnes hadde eit innlegg om MELVOLD i Mosvik, og der var det mykje stoff å finne.Ein av anene som det vart stopp på, var Barbro Joensdtr f. ca. 1672, d 1725. Ho vart gift med Oluf Iversen Opgrande i 1698. Men han døde straks etter, og i 1700 vart ho gift med Ole Amundsen Øvre. Ein av forloverne var Lars Fremgård-han var Barbro sin FARBROR. Alt dette er å finne i M Wærnes sitt innlegg.Det er alltid interessant å prøve å komme seg litt lengre… I 1701 manntallet for Ytterøy, Fremgård finn vi Lars Pedersen Fremgård, 68 år og oppsitter. Det er da bror til Barbros far ,Joen. Da får han Joen Pedersen som navn. Joen sin bror, Lars Pedersen er født ca 1633. Går vi til 1665 manntallet for fremgård, finn vi ein Peder, oppsitter som er ca 62 år. Da er han født ca. 1603.Det passer jo godt inn med årstall og navn at Peder Fremgård er far til Både Joen og Lars… I 1645-Kopskatt-da er Peder Fremgård ca 42 år , og er bonde. Konas navn er også oppgitt her: Barbra Larsdtr.Så mitt sp.mål vert: Er det sansynlig å gå ut fra at Peder Frmgård F ca 1603 og kone Barbra Larsdtr er Barbra Joensdtr`s besteforeldre?Når det gjeld Barbra Joensdtr sin far var det lite å finne- han døde kanskje relativt tidleg…

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mette Værnes

Hei igjen Bjørn EvenLitt tilleggsinfo: I Futeregnskapet fra 1690 sitter Lars og Jon som oppsittere på hver sin Fremgaard gård.I Tiende registeret på korn fra 1656, er dessverre ikke Fremgaard innført.I manntallet 1664-1666 er bare fornavnene til oppsitterne på de to Fremgaard gårdene skrevet inn (I 1644 er ingen av dem innført med sønner, men i 1666 er Peder innført med (ste)sønn Rasmus Jacobsen 9 år og Haftor med sønnen Anders 9 uker gammel). Men i Matrikkelen for 1665 er også farsnavnene med på de to oppsitterne, de heter da Peder Andersen og Haftor Nielsen.Peder er også en av oppsitterne på Fremgaard i Matrikkelen fra 1661. Kopien min er litt dårlig her, og jeg klarer ikke å se navnet på den andre oppsitteren - skal sjekke i originalen og ta en bedre kopi (må jo ha det uansett, når det skal registreres :)) ).I ei militærrulle for Det Trondhjemske Regiment fra 1665, er en Lodvig Pedersen Fremgaard nevnt - men jeg kan ikke si om dette er etterkommer av Peder Andersen Fremgaard.I ei rulle for samme regiment fra 1703, er det en Hans Larsen Fremgaard, 23 år gammel, innførtNår jeg har litt ekstra tid til overs, skal jeg se om jeg klarer å 'grave' fram noe mer :)).... Hei så lenge fra Mette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.