Gå til innhold
Arkivverket

[#41140] Anders Knive n.1593-Eiker


Gjest Håvard Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Håvard Olsen

Anders Knive nevnes i Akershus Len Bygningsskatt jonsok 1593.Han har vel en slektstilknytning med Anders på Knive i 1665 f.1621. Men hva er koplingen?Mest sannsynlig er det vel farfar og sønnesønn.Noen som har kilder til å bekrefte dette med? Eller avkrefte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Jeg vil tro at følgende kilder kan være behjelpelige, hvis noen har dem tilgjengelige;Skattemanntallet, 1610Skattemanntallet, 1629evt. andre kilder fra Eiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Håvard, som er start kan du kikke i NST, bind 31 med artikkelen 'Kopperud på Eiker 1606.' Den vil ikke gi deg noe svar, men noen flere baller og sjonglere med. Ellers bør du kikke litt i primærkilder som f.eks skattelister, tingbøker og diplomer.Hvis du i din søken finner et skattemantall for Eiker fra 1610, ville sette pris på om jeg ble tipset om hvor du fant det.Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Du kommer neppe til å finne noe eiker-manntall fra 1610, Håvard. Utgangspunktet i innlegg 1 er feil. For i utgangspunktet har du forutsatt at det er en kobling mellom gårdbrukeren Anders i 1593 og gårdbrukeren Anders i 1665. Da vi altså i utgangspunktet ikke kjenner noe slektskap dem i mellom, kan vi heller ikke forutsette at de var slektninger. Fornavnet Anders var for vanlig til at en kan bygge noe slektskap på det. Hadde det derimot dreid seg om et sjeldent fornavn, ville jeg også mene at de måtte ha vært i samme slekt. (Med 'sjeldent' menes her et par promille, jf Norsk personnamnleksikon, av K Kruken.)Et godt utgangspukt for å koble gårdbrukere i 1593 slektsmessig til gårdbrukere i 1665, vil være hvis disse gårdbrukerne var selveiere og dermed drev odelsjord. Hvis gårdene de bodde på, derimot var eid av andre, eller av det offentlige, er det nokså håpløst å knytte gårdbrukerne 1593 og 1665 sammen slektsmessig. Det har nok bygdebokforfattere også erfart i årenes løp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

5: Helt enig, argumentasjonen for den antatte koplingen var svært tynn.Hensikten min var altså å skape en hypotese og en problemstilling, 'Anders Knive 1593-Anders Knive 1665', og så bruke tilgjengelige ressurser til å prøve å bekrefte evt avkrefte en slektskopling.Altså en hypo-deduktiv metode. Er ikke den mye brukt i forskning?Kommer til å gjøre det jeg i dette arbeidet og uansett utfall, så håper jeg at det kan bidra til oppklaringer om slekter i Eiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Dannelse og testing av hypoteser er jo vanlig. Men hvis du ikke er i stand til å teste dine egne hypoteser, så har du vel ikke laget noen heller . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

8: Jeg forstår ikke helt hva du mener.Jeg sendte inn hypotesen her på brukarforum i håp å få tips på veien mot testing. I tillegg for å høre om noen faktisk kunne komme med informasjon eller hadde tilgjengelige kilder som jeg vet de ikke har i Kongsberg(f.eks. 1610-manntallet)For meg går letingen etter kilder videre.Testingen er på ingen måte ferdig og jeg vil ikke på et så tidlig stadium i arbeidet konkludere med om hvorvidt jeg er istand til å bedrive denne forskningen eller ikke.Men tross alt: Jeg driver jo ikke dette på et profesjonelt nivå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Hvis du ikke vet hva en hypotese er, så er del vel heller ingen grunn til å anvende det ordet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Jeg er vel enig i det. Men vet ikke jeg hva en hypotese er?Hvis du prøver å antyde noe, Vigerust, så hadde jeg satt stor pris på om du kunne fortelle meg dette på en konkret og konstruktiv måte.Jeg mottar feil og mangler i mine innlegg med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Hvorfor går du frem kun med drittpreik blant nybegynnere, Vigerust?Hvorfor elsker du å være kjepphøy og arrogant og skape misnøye blant brukerne?Var fint her på brukarfoum inntil du kom...NÅ GIDDER JEG IKKE MER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Slektsgransking, slektsforskning, osv. med eller uten hypoteser, postulater etc. (noen ganger i begynnelsen spesielt) er da spennende og givende, når man kan holde seg til 'ballen' - dvs. søke å løse problemer.Det er da ingen grunn til å gi seg fordi man har forskjellig utgangspunkt - og kan få forskjellige svar.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Håvard har selvsagt ikke gitt seg - bare vent litt, så kommer han igjen. Han trenger derimot å lære seg litt om hvordan man finner ut av slektskap for 400 år siden, enten det gjelder Eiker eller andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Nå i pausen, mens vi venter på at Håvard finner ut at noe skattemanntall fra 1610 ikke eksisterer bevart, kan jeg opplyse om at Knive på Eiker også er svært spennende i siste halvdel av 1700-tallet.I vår fikk jeg løst en opphavsgåte som jeg har slitt med siden 1988 knyttet til en slektskrets der. Jeg fikk god hjelp av Jan Fredrik og selvsagt av at det kirkeboksmateriale som er gjort tilgjengelig for Eiker her på bruket.Grunnen til at jeg ikke kom videre for mange år siden, var at jeg hadde det for travelt med å komme meg bakover i tid på alle tenkelige linjer. Men ved å konsentrere meg om å rekonstruere hele slektskretsen der dette hele buttet, gikk det an å komme videre.Lykke til Håvard, men for all del det kan ta tid å finne ut av alt.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.