Gå til innhold
Arkivverket

[#41142] Vielse i Moss 24/11 1767 - Andreas Berg/Barch og Annichen Sophia


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg skulle gjerne hatt hjelp til et kirkebokoppslag i Moss. Dato: 24. november 1767. Jf. FS-IGI heter ekteparet Andreas Berg og Annichen Sophia. Her er det antakelig litt feilskrift, for det er nok det samme paret som jf. samme kilde døper sønnen Petter Jørgen(sen) Andersen i Moss 14. november 1768. Der er de presentert som Andreas Pettersen Barch og Annichen Sophia Jørgensdtr.Andreas Barch må ha blitt enkemann en gang i 1770-årene, for 18. november 1779 gifter Andreas Barch seg i Moss med Marthe Maria Andreasdatter (FS-IGI) - og det er nok dette paret som 4. august 1781 døper datteren Marte Sophia Barch (foreldrene kalles da bare Barch og Marte).Når jeg interesserere meg for det etterlyste paret, skyldes det en mulig kobling til Bartz-slekta. I den lange Bartz-debatten (Lenke) nevner Terje Pettersen-Dahl i innlegg 206 at 'sadelmager Bartzes kone' er fadder ved en dåp i Moss 14. november 1768, og jeg finner da ikke noe annet dåpsbarn den datoen enn nettopp Andreas Pettersen Barchs og Annichen Sophia Jørgensdatters sønn Petter.Som et kanskje noe kuriøst apropos kan jeg også nevne at Mikael Sundt i sin bok om Familjen Barth anfører at Barch/Bark noen steder i kildene dukker opp som en noe misforstått skrivemåte av navnene Barth og Bartz. Nå var det imidlertid også en familie i Christiania på 1600-/1700-tallet faktisk hette Barch (f.eks. en Adam Barch).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har funnet ei 14 år gammel tjenestejente ved navn Sophie Andreasdtr. Barch i Moss i 1801-tellingen. Hun bør vel være datter til Andreas Barch (da fra hans 2. ekteskap). Noteringen tyder vel på at Barch er det riktige navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen-Dahl

Hei igjen, OddbjørnI innlegget (1) har du det meste slik også jeg har det i mine transkripsjoner.Sønnen døpes forøvrig Petter Jørgensen. Og det er ved denne dåpen sadelmager Bartz dukker opp. En annen av fadderne er forøvrig (antagelig!) Ole sadelmager, om det kan være til noe hjelp.Muligens har jeg tolket feil eller at presten har skrevet feil, slik at Bartz skal være Barch...Senere skrives Barch navnet også Bark.Har ikke fler barn for Andreas og Anniken, derimot får Andreas og Marte flere barn: Petter Jørgen (1780), Marte Sofia (1781), Inger Kristine (1784), Sophia (1786) og Andreas 1789.Andreas Pettersen Barch dør 4. juni 1789, 54 år gammel.Terje P-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha igjen, Terje!Jeg heller vel mest til den oppfatningen at sadelmakeren også har vært en Barch. Han passer liksom ikke helt inn blant Bartz'ene. I så fall finner jeg det mest sannsynlig at det er presten som har skrevet feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.