Gå til innhold
Arkivverket

[#41143] Kjempenøtt: Ole Mikkelsen fra Skurdalen


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

Jeg følger oppfordringen fra Jan Frode Johansen og 'serverer' på nytt en lenge uløst gåte: hvem var Ole Mikkelsen Nørstedokken??Jeg har hatt innlegg om ham før (24653) og har siden da fått sågodt som 100% bekreftet at kona, Barbro Kittilsdatter, var datter av Kittil Bottolfsen (fra Rukke) og Birgit Aslesdatter, men HVEM var Ole Mikkelsen, som Barbro giftet seg med i Hol kirke 10. februar 1814????Jeg har sjekket ut mange tips, men er like blank. Det er en Ole Michelsen, 28 år, på Arnegaard i Hoels Annex i 1801, men da det står 'vandfør og almisselæm', er jeg litt usikker - har heller ikke funnet ut noe mer om ham.Ole døde i 1844 (trolig er dødsfallet oppført i Nore kirkebøker), og Barbro ca. 1842. De fikk 5 barn, og det er datteren Randi (1826-1900), som er min tippoldemor. En av brødrene hennes, Knut Olsen, er en kjent rosemaler, 'Nausten', som utvandret til Amerika, der han døde i 1890, så NOEN må vel vite noe om Ole Mikkelsen fra Nørstedokken (Naustedokken) i Skurdalen??? håpefull hilsen fra Astrid K. Natvig, som tidligere har fått veldig god hjelp fra Forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Kan ikke se at aktuelle kirkebok for vielsen er skannet ennå. Kanskje noen har microfilm og kan slå opp for deg? Foreldrenes navn er jo gjerne oppført der.Håper nøtten blir knekt! Det er så frustrerende å stange mot slike 'sperringer'.mhvReidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Hei, Reidun, Jeg har sett etter i Statsarkivet på Kongsberg og funnet vielsen, men jeg så ingen FEDRE oppført, kun 'cautionistene': Niels Svenningsgard (Sveinunggard) og Poul Knudsen Enrud (Enderud), begge gift med døtre av Kittil Bottolfsen og Birgit Aslesdatter (Gunhild og Jøran) - det er derfor jeg (og andre med meg) TROR at Barbro også er deres datter. MEN jeg kan ha sett litt for dårlig etter i Kirkeboka, så hvis noen har tilgang til den (Hol kirke 1814), hadde det vært flott!!Astrid K. Natvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Olav Åge Strøm

Neida. Du har lest kirkeboka rett, men du kan føye til Ungk og at det var den 13 fegruar 1814.Fedres navn finner man ikke før de nye kirkebøkene kom i 1820.Det var fem som het Ple Mikkelsen i Ål/Hol i 1801 Alle disse har jeg sjekket ut. Den som var vanfør ser det ut til at døde i 1807.Dermed er det tvilsomt at han var derfra.Jeg tror at Barbro hadde en sterk tilknytning til Rotegard men det er litt pussig at ingen av døtrene fikk Birgits navn, men de har heller ikke brukt Mikkels.Det er litt pussig at begge forloverene har en tilknytning til Barbro`s folk, noe som kan tyde på at han ikke hadde slektninger eller nære bekjente. Jeg vil ikke utelukke at han var en av de vestlendinger som drev med handel over på Østlandet. Vi har mange eksempler på slike som ble gift her på Østlandet. Skurdalen, Dagali og Tunhovd ligger vel midt i den gamle drifteslepa som fehandlerene brukte. Det er bare en teori men det kan tenkes. mvh. Olav Åge Strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Astrid: Har du sett etter i bygdebøkene for Hol? De kan sikkert fjernlånes gjennom bibliotek. Jeg har fjernlånt flere bygdebøker for Hol tidligere, og lurer på om ikke Skurdalen var i bind 6 eller 7(??).Jeg har bind 3, men der står det ikke noe om nørdre Dokk og Skurdalen. Et tips ellers kan være å se fadderne til Oles og Barbros barn hvis du ser i kirkeboka. Fadderne kan være slektninger, og ejg ville også sjekket forloverne da Barbro og giftet seg og prøvd å følge opp disse. Jeg har selv fått nye aner med å følge opp faddere på barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei og takk til dere begge to. Først til deg, Olav Åge: ja, det er rart at ingen av barna het verken Birgit eller Mikkel - så vidt jeg kan skjønne, er det bare yngstesønnen, Kittil, som er oppkalla (etter morfaren),men moren til Ole kan ha hatt navnet Anne eller Randi:Knut (1814 - 1890, Amerika), Lars (1818-98, som 'lægslem' på Rue), Anne (1823-1908, på Jakobplassen), Randi (1826 -1891, min tippoldemor)og Kittil (1829 - til Amerika i 1881, uvisst når han døde).Jeg har også sjekket ut de 'mulige' hallingdølene, og funnet dødsfallet til Ole i kirkeboka for Nore: 6. august 1844 og jeg tror det står 57 år - følgelig er han født ca. 1787. Jeg har snakka endel med fagfolk, og EN TROR han er halling (fra Nes eller Gol - mange kommuner å velge i), men ingen vet noe sikkert. Barbro døde før Ole, men jeg har ikke funnet dødsfallet hennes i de skannede kirkebøkene som er lagt ut, så kanskje hun døde mye tidligere - i tilknytning til Kittils fødsel??? Ellers er jeg ikke fremmed for tankegangen din m.h.t. 'farende handelsfolk', men han er oppført med 'adresse' Nørstedok når det giftet seg, så han bodde der allerede i 1814.Til Anne Lise: vær du trygg, jeg har saumfart bygdebøkene for både Hole og Nore/Uvdal, men ikke kommet lenger. Forloverne til Ole og Barbro (omtalt i innlegg 3)og deres familier kjenner jeg godt til, men jeg har ennå ikke fått undersøkt alle fadderne til barna deres, inkl. Oles og Barbros, så der KAN det ligge et svar eller to.Ingen har hittil klart å finne ut av opphavet til Ole Mikkelsen Nørstedokken fra Skurdalen, så hvis vi klarer å knekke den nøtten, hadde det vært stort!vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Det finnes kanskje en kandidat på Gol:Ola Mikkelson Golberg f. 1789 sønn av Mikkel Jakobson Golberg og Liv Eiriksdtr. Fauske.Østro har ikke funnet han død på Gol, men han levde i 1799.Se Gol VI s. 668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, riktignok har jeg ikke sjekket på biblioteket ennå, men jeg ble så oppglødd at jeg søkte endel utover natten (lettere å komme fram da...), bl.a. fant jeg faktisk nok en datter på Family Search: BERGIT OLSEN, døpt 11. mars 1821 (Aal) - oppkalt etter Barbros mor (jfr. innlegg 4 og 6). Hun døde trolig som barn, for hun er ikke oppført blant barna til Ole og Barbro.Jeg prøvde også å sjekke fadderne til Randi, som ble døpt i Opdahl (Uvdal) kirke 4. april 1826 (samme dag som kusinen, Bergith Paulsdatter, hvis far var en av forloverne til Ole og Barbro, Paul Knudsen Endrud, gift med en av Brabros søstre, Jøran), men skriften var så j...., at jeg bare klarte å tyde den siste: Aslag Guttormsen Guttormsgard (side 151 i Kokkerbok for Rollag, 1826, hvis noen klarer å tyde hva som står under Randis dåp....). Ole og Barbro står oppført med 'Guttormsgard ejet' , tror jeg det skal være, og det stemmer 100% med Naustedokken/Nørstedokken.NB: jeg fant dessuten to mulige OLE-kandidater i FS:a) Ole Mikelsen Tambour. Døpt 20. april 1788 i Aal. Foreldre: Mikel Tambour og Anne Aslesdatter. Har noen peilig på ham???? (Anne het jo en av døtrene hans)b) Ole Michelsen, døpt 7. april 1786 i Modum. Far: Michel Olsen og mor Ragne Hansdatter, jfr. navnet til min tippoldemor: Randi/Rangdie/Ragne, og folk fra Modum har havna i Hallingdal før...Det ble mye på en gang - men kanskje vi nærmer oss løsningen på mysteriet???? Iallefall hvis noen har tilgang til aktuelle oppslagsverk/kilder.vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Her skal du få Birgits dåp. Skal ikke forundre meg om det finnes en Mikkel også. Denne dåpenn er interesaan.Ål mini. I. 4 side 117 inf. nr. 341821. f. 8de Januar døpt 11 Marts i Hoel kirke. Birgit. Fureldre: Ole Mikkelsen og Barbro Kittilsdatter Nørstedokken i Skurdalen. Faddere: Even Lian (han er fra Tunhovd) Knud Bakken, Aslak? ibid. Kari Olsd. Renton. Anne Hoelshagen. En kommentar fra meg står i parentes.Jeg har disse bygdebøkene og vil ta en liten titt på dem mvh. Olav Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Tusen takk, Olav Åge!Joda, i årene mellom Knut og Lars, 1814-18, er det plass til en Mikkel, også...., så kanskje du finner ham????? Skal dessuten bli spennende å se litt nærmere på disse fadderne - kanskje 'noen der ute' vet mer om dem?vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arne Vik

Ole Michelsen på Modum kan du trolig se bort fra. Han ble 1. gang gift 22. desember 1810 med Dorthe Amundsdatter Skjelbredeie (1789-1814) og 2. gang 4. april 1816 med Gunhild Gulbrandsdatter. Ole døde 16. august 1875, han bodde i Pedersbråten u/Skretteberg i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f10623&gardpostnr=92&personpostnr=2371&merk=2371#ovre>Lenke og 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei AstridDet er mulig du allerede har sjekka denne 11 årige kandidaten på Medhuus i Ål i 1801 tellinga: LenkeHer har du jo både Ragnhild som mor og en bror med navn Knut, om man skal tenke navneoppkallinger.... Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takk til dere begge. Da glemmer jeg 'Modum-Ole', og når det gjelder Medhuus-kandidaten, så har jeg nok måttet sjekke ham ut - jeg hadde et håp, men dessverre.MEN er det noen som vet noe mer om Ole Mikkelsen Tambur (innlegg 9). Det kan lukte litt 'uægte barn' av dette, og ei som heter Annes Asledatter (40) er gift med Knud Svendsen (25) og bosatt på Nørstedokken i 1801 (dvs. Nørstedokken er oppført som plass under Guttormsgard (Gutormsgaard - i 1801-tellingen for Rolloug).Ifølge Sønsterød/bygdebøkene for Nore/Uvdal hadde de trolig ikke barn, men hvis hun er den samme som fikk Ole i 1788...., jeg sier ikke mer. Ole bodde på Nørstedokken da han giftet seg i 1814, så itte vet je, men det hadde vært fint å fått en avklaring på akkurat denne Ole Mikkelsen Tambur! I tillegg nevnes at Ole ved en anledning visstnok ble kalt Ole Knudsen, men at det IKKE hersker tvil om at Mikkelsen er rett patronymikon. Tar vi også med navnet på sønnen Knud, er det vel ikke helt utenkelig at en eller annet Knud også har vært inne i bildet (stefar o.l.).Har på følelsen at vi nærmer oss løsningen, håpefull hilsen fra Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Her skal du få avskrift av dåpen. Lurer på hvem dett kan ha vært. Ål mini I.2 side 148 År 1788. 4de Søndag p Pske ved Huel. Dåp. Mikel Tambour og pigen Anne Aslesd. himmedøpt uægte barn Ole. Fad: Knud Renton, Ingegiel Hougen, Karj Renthon,Johanes Sindraal, Ole Neraalsmoen. Olav Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Nå begynner det virkelig å ligne noe, Olav Åge! Kan det være samme Kari Renthon/Renton som er fadder både til Ole Mikkelsen i 1788 og Birgit i 1821?? Det 'tusser' vel av 'Reintoner' i distriktet, men helt umulig er det vel ikke? Okke som skal jeg saumfare Holsbøkene! Dette er nesten mer spennende enn Håkan Nesser.....vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Nå fant jeg dåpen til Lars. ikke alt er lett å tyde. Ål mini. I. 4 side 60 inf. nr. 17 år 1818 Hol. f. 26 janu. dpt. 5 april. Lars Foreldre: Ole Mikkelsen og Barbro Kittilsd. Nørstedok af Numedall. Fad: Lars Knuds. ?????. Sven Knuds.????. Lars A. Lian, Birgit Renton. Haldps Olsd. ibid (Reinton).De hørte egentlig til Numedal men brukte ofte kirken i Hol. Det var ikke alltid så lett å komme over Dagalifjellet. Det kan se ut som det er en tilknytning til Reinton.Mvh. Olav Åge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Noen av fadderne kan være:Lars Knutson Sandåker f. 1787Birgit Sveinsdtr. nedre søre Reinton f. 1796 i Hol og gift med Lars Knutson.Halldis Olsdtr. søre Bekkestad kan være den 3. Hun er mor til Birgit Sveinsdtr.Her er familien:Descendants of Svein Levordson søre Sindrol 1 Svein Levordson søre Sindrol b: 1766 in Hol, Buskerud d: Abt. 1835 in Hol, Buskerud .. +Halldis Olsdtr. søre Bekkestad b: 1762 in Ål, Buskerud 2 Levord Sveinson nedre søre Reinton b: 1795 in Hol, Buskerud d: 1810 in Hol, Buskerud 2 Birgit Sveinsdtr. nedre søre Reinton b: 1796 in Hol, Buskerud .. +Lars Knutson Sandåker b: 1787 in Ål, Buskerud Occupation: Gårdbruker 2 Rønnøg Sveinsdtr. nedre søre Reinton b: 1798 in Hol, Buskerud .. +Torgeir Torgeirson Tangeviken b: 1793 in Ål, Buskerud m: 1818 d: 22.11.1849 in Hovet, Buskerud Occupation: Gårdbruker 2 Ola Sveinson nedre søre Reinton b: 1804 in Hol, Buskerud Occupation: Gårdbruker .. +Birgit Guttormsdtr. søre Tufto b: 10.11.1809 in Geilo, Buskerud m: 1835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Jeg har trolig funnet ut hvor Anne Aslesdtr. kom fra: Dette er fra Folk og Fortid i Hol, bind VI, s. 251:'Asle Olson Mehus (i Kvisla, Hol), f. 1740 gift med Birgit Tomasdtr. Røo, f. 1731. Dei var på Mehus og hadde to små born då faren kom i ulykka i 1763 (nedunder). Born: a) Anne Aslesdtr., f. 1760, flytte ca. 1773, om lag 13 år gl. med mor si til skurdalen; var ved eit skifte i 1845 i Naustedokken.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Stor takk til dere alle 3!Enig i at det MÅ være en forbindelse til Reinton, de 'går igjen' som faddere. Når det gjelder skiftet i 1845, så var nok det etter Ole Mikkelsen, som døde i 1844. 'Registrering av buet skjedde i mars og juni 1845. 'Boets ubetydelige midler levert stervbo-sønnen, der skulle betale mulig gjeld'. Dette fortel at Barbro var gått bort tidligere. Lite var att etter Ole og Barbro', skriver Kåre Sønsterud i Nore/Uvdal-bøkene.Ting tyder nå sterkt på at Anne Aslesdatter var moren til Ole. I såfall var hun 85 år ved skiftet, men jeg har nettopp funnet flere 100-åringer når jeg leita under 'døde' (klarer ikke å finne dødsfallet til Barbro), så det er fullt mulig!. Jeg begynner også å tro på at det var samme Anne som fikk en sønn med Mikkel Tambour, jfr. bl.a. innlegg 17, med Reinton-folk som faddere, der også. 'Tambur' er vel 'trommeslager', så jeg ville tro at han var knyttet til det militæret? Er det noen som vet mer???vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Kan dette ha vært Mikkel Tambur? Jeg tror det er noe i det Ottar skriver om. Her kommer det mere.Kilde: Bygdebøkene Folk og Fortid i HolHol b. IV side 134 og 135 Grøt.Knut Knutson Nedrejorde Grøt d. etter 1742 g m Sigri Persdtr. Hagen Sudndalen De Hadde flere barn. Vi merker oss nr1. Knut Knutsen, f ca. 1700 gm. Margit Mikkelsdtr. Hadde Gauteplass og Naustedokken i Skurdalen.Ser vi så i b. VII side 669 og 670. Vindhaug, så finn vi:I 1753 fekk Knut Guttormsen Naustedokken og kona skjøyte på eit rudningslende, Vindeg. Knut var nok son til Guttorm Torsteinson Gjivsjord-Dal f. 1671. Hadde kkjøpt Naustedokken og budde der da han kjøpte rudningslendet Vindeg under Røo SønnenKnut Knutsen Nedrejordet- Grøt. F. ca. 1700, gm. Margit Mikkelsdtr. D. før 1762. Han overtok både Vindhaug og Naustedokken. (Her skal jeg ta med barna) Riktig rekkefølge uviss.1 Mikkel Kknutsen f. ca. 1720. (kona ukjent)2 Kari Knutsdtr. 1725-1803 gm. Kittil Johannessen søre Bry.3 Margit Knutsdtr. Ca. 1728 gm. Ole L. Bryplass Dagali.4 Åse Knutsdtr. 1730-1823 gm. 1 Johannes Sveinson Verpe. 2. Sigur Gjermundson Gullstein.5 Knut Knutson ca. 1732 gm. Liv Arnesdtr. Han hadde Sveinunggard og Eivindplassen.6 Sven KnutsenMikkel overtok Vindhaug.Ca 1770 Mikkel Knutsen Vinhaugf.ca 1720 kona ukjent. Var enkemann i 1775. skft. 10/4 1789 Ved skifte i 1789 hadde Mikkel ingen direkte livsarvinger. Søsken og versøsken var arvinger.+Ser vi så i samme bind side 575. Eivindplassen I 1779 selde Tomas Eivindson halvparten i øvre Dokken til Mikkel Knutson Naustedokken. Skjøte på Eiivindplassen fikk Mikkel først i 1783. Om Tomas heitte det i 1779 ”tilholdende på Nøstedokken” Bror til Mikkel, Knut Knutsen gm Liv Arnesdtr Overtok Eivindplassen av Mikkel. Han hadde Sveinunggard også. I 1794 selde Knut både Eivindplassen og Sveinunggard til dottera og svigersønnen Gaute Eirikson Sausgard. I 1809 er Knut på Medbøen i Tinn i Telem. Gaute Eirikson solgte begge gardane og kjøpte Medbøen i Tinn og flyttet dit i 1808.Vi vet ikke når Mikkel døde. Det var skifte etter han i 1789. Ett år etter at Ole Mikkelsen Tambur ble født og det kan vel tenkes at han døde ved de tider. At Mikkel ikke hadde direkte livsarvinger behøer ikke å bety at han ikke hadde barn. Vi må helt frem til 1917 før uektefødte fikk arverett til sine fedre, men det måtte vel oppnevnes en verge til han. Det var ofte en nær slektning som var ansett som godt nok bemidlet og skikket til oppgaven. De ser ut til at det har falt på Knut. Hvis ikke Mikkel og Knut hadde ordna så Anne og Ole fikk tilhold i Naustedokken før Mikkel døde så lurer jeg nok på om ikke han har tatt hand om Naustedokken på skiftet for siden å levere den til ole. Det er vel derfor Ole kalte eldste sønnen Knut. Men mikkel kan og ha vært sønn til et søsken av Mikkel Knutsen. Det bør granskes mer i denne slekten. Det kunne og vært interesant å lest dette skifte om noen har mulighet til det. Mvh. Olav Åge Strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Mellom Mehus i Kvisla og nedre Reinton i Mogrena var det slektsforbindelse. Farmor til Anne Aslesdtr. Mehus, Rønnøg Larsdtr. (1716-1786), var gift med Ola Asleson Stave - Mehus (1708-1751). Som enke ble Rønnøg gift med Knut Levordson Mehus - Reinton (1725-1818). Knut Levordson var eier av Mehus i Kvisla fra 1752 til han i 1777 solgte Mehus til Ola Eilevson Solheim og kjøpte nedre Reinton. (Folk og Fortid i Hol, III, s. 47-49 og VI, s. 250-255).Det er trolig Knut Levorson Reinton som var en av fadderene til Ole (jfr. innlegg 17). De som er faddere ved dåpen til Lars (innlegg 19),Lars Knudsen, Svein Knudsen, Birgit Reinton og Haldis Olsdtr. Reinton vil også være slektninger eller inngiftet med slektninger av Anne Aslesdtr. (jfr. også innlegg 20).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, nå begynner det virkelig å bli dramatisk....Før jeg går inn på den helt store 'dramatikken', kan det være greitt å vite at kona til Ole Mikkelsen, Barbro, var datter av Kittil Bottolfsen Rukke og Birgit Aslesdatter (bosatt på Rodegaard i 1801). Birgits tante, Sigrid Olsdatter Hvammen, var gift med Aslak Guttormsen Guttormsgard. Følgelig var Barbro i slekt med Guttorm Aslaksen, som bodde på Guttormsgard i 1801, så også hun har 'røtter' til Naustedokken...MEN, og her kommer det: det var broren til Aslak, Knut Guttormsen Naustedokken (han bodde der), som ble drept under likferden til den tredje broren, Torstein, på nordre Kaupang 7. mai 1763. Hvem drepte ham (riktignok ved en feiltakelse, det var 'Villands-Tuften' som var målet)? Ingen ringere enn Asle Olson Mehus, jfr. innlegg nr. 21. For å gjøre en lang og utrolig spennende historie kort, så klarte Asle å rømme fra Festningen, og borte var´n (muligens til Sverige).'I 1772 kunngjorde ho (Birgit Tomasdatter Røo) at ho ville gifte seg oppatt med Ola Knutson Skurdalen, og oppmoda Asle, om han var i live, til å melda seg. Han melde seg ikkje, og Birgit gifte seg då på ny og flytta til Skurdalen med dei to borna. I 1775 var dei på Flatåker'.Spennende, hva? Jeg håper inderlig at vi klarer å finne ut av Ole Mikkelsens aner, og som jeg har skrevet før, jeg tror vi er på rett vei.Helt på tampen: barn nr. 6 (innlegg 23): Sven Knutsen. Det er vel trolig samme Svend Knudsen som vi finner under Guttormsgard i 1801: Enkemand, 74 år. Levebrød af pladsen, og faren til Knut Svendsen, som var gift med nettopp Anne Aslesdatter???? Ellers er jeg enig med deg, Olav Åge, det hadde vært flott hvis noen hadde tilgang til skiftet etter Mikkel i 1789!hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.