Gå til innhold
Arkivverket

[#41146] Portrettintervju med Riksarkivaren


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

Artig intervju, dog burde kanskje noen opplyse BT's journalist om at forgjengeren Steinnes' fornavn kan staves på langt andre måter enn det benyttede 'Askout'.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Da er det nok Svein Arnolf Bjørndal som har tatt mitt poeng, og Eivind Stenshorne som har tatt grunnleggende feil, i hvert fall når det gjelder mitt navnmessige poeng anno 2006. Samtidig er det noe logisk-språklig underlig (ja rent filosofisk) i det å legge en feil til grunn, kan en feil være grunnleggende for noe som helst?At man i tidligere tider hadde en vaklende ortografi er nå en ting, men Asgaut Steinnes' fornavn må antas å ha en ens stavmåte i moderne norsk. Og det er personens egen stavemåte som må legges til grunn, og i dette tilfelle burde journalisten ha spurt noen. Skjønt i våre dager bedriver ikke journalister noen overdreven form for korrektur eller kildesjekking. : )mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Vi får da håpe journalister vet bedre enn å bedrive 'overdreven' korrektur eller kildesjekking. Om det med overdreven menes at journalister i dag gjennomgående ikke bedriver nok kildesjekking, skulle jeg gjerne sett noe mer dokumentasjon før jeg uttaler meg helt bastant. Kan vi i eventuelt få slik dokumentasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.