Gå til innhold
Arkivverket

[#41156] TromøyAustre Moland - Alve, Neskilen


Gjest Arne Kjetil Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjetil Andersen

Vi hadde besøk i går av et amerikansk ektepar fra San Bernadino, California. De var bl.a. kommet til Norge for å finne mer om hennes slekt fra Tromøy. Hun er en etterkommer av Elias Mortensen Neskilen (Austre Moland ?) f.ca. 1771 Tromøy ? og Anne Marie Mortensdtr døpt 22/11-1767 Alve, Tromøy. Hun er spesielt interessert i å finne mer om Elias Mortensen og hans røtter. Lykkeligvis kom jeg over innlegg 5696 som omhandlet nettopp dette ekteparet. Jeg fant allikevel ikke Elias Mortensen ved Ft 1801 hverken under Neskilen (som jeg ikke fant i Austre Moland) eller ved å søke på hans navn i Ft 1801. Er det noen som vet noe om hvor Neskilen egentlig hører hjemme eller noe om Elias Mortensen ? og/eller kan slå opp i Tromøyfolk gjennom tidene, bind 1, Gårds- og slektshistorie for den østre delen av Tromøy - om Alve og hva som står om Anne Marie Mortensdtr og familen der ?Mvh Arne Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Neskilen tilsvarer omtrent det som i dag er industristedet Eydehavn. Jeg vil tro at Elias Mortensen har vært innflytter i Neskilen. Neskilen og Alve var kjerneområder for den gruvevirksomheten som forsynte de gamle jernverkene på Sør- og Østlandet med jernmalm, og begge samfunnene var sterkt preget av befolkningsmessig 'gjennomtrekk' på 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I en oversikt fra 1808 over de arbeiderne ved Neskilen gruver som hadde gjeldsrestanser til en kjøpmann Pedersen, nevnes en Tron Mortensen. Han KAN jo være en bror av Elias Mortensen) (Kilde: Harald Berntsen: Trekk av Stokkens historie ca. 1600-1962, 1981, s. 128).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

For en nærmere bestemmelse av Elias Mortensens opphav er det nok nødvendig med et oppslag på vielsen i 1802 i kirkeboken for Tromøy. Jeg skal prøve å få det til neste gang jeg er på Statsarkivet i Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Beklager mange 'små' innlegg, men jeg oppdaget nettopp en mulig Elias Mortensen-kandidat i FS-VRI: Lenke. Han er født i Kongsberg - ikke i 1771, riktignok (men det er vel ellers et løst anslag). Hovedgrunnen til at jeg festet meg ved ham, er en opplysning i den nevnte boken om Stokkens historie. I en oversikt over arbeiderne ved Neskil-gruvene fra året 1911 er det oppgitte fødestedet for de fleste av dem nettopp Kongsberg. Noen Elias Mortensen er ikke nevnt blant dem, men dersom opplysningen om at han omkom på sjøen er rett, kan det jo være at han kan ha skiftet jobb. Jeg kan jo også her legge til at det var en omfattende fraktfart sjøveien av malm (Neskilen/Alve - jernverkene på Østlandet) og av ferdige jernprodukter (fra f. eks. Nes jernverk til Danmark).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Tusen takk Oddbjørn.Denne var ikke lett, men allikevel ser det ut som du har funnet rett person. Jeg hørte hun fortalte at navnene Elias/Morten - gikk igjen over flere generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.