Gå til innhold
Arkivverket

[#41160] Hobbelstad-folk 1600-1700-EIKER


Gjest Håvard Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Lunde

16: Hei Jan. Tusen takk igjen. Jeg skjønner at jeg må gå mer systematisk igjennom skiftene for Eiker. Får se om det ikke kan bli litt tid til besøk på arkivet utpå høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Dersom du er villig til å gi meg din postadresse, skal jeg sende deg litt om hva jeg har om Hobbelstad/Stuverud. Stoffet er ikke så gjennomarbeidet at jeg vil legge det fram på nettet. Du må ta det som en arbeidshypotese. Håper i alle fall at det kan bli til hjelp. Hilsen Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei Thorleif. Jeg tar med glede imot alt du måtte ha av stoff/tanker om Hobbelstad/Stuverud. Min mailadresse er bjoergr alfakrøll start punktum no. Takk skal du ha.Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

25: Håvard jeg skal ikke uttale meg om din refleksjon er riktig eller gal, men en bør nok være forsiktig med og basere slektsrelasjoner kun på oppkalling. Hans, Arne og Pål er ikke noe uvanelige navn på Eiker. Både Arne Paulsen og Arne Hanens slekter var jordeiende. Jeg vil foreslå at du kikker på bl.a. tingbøker, skattelister, skifter og diplomer så vil du nok finne en del om disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Bjørg og Håvard. Jeg beklager at mitt innlegg i nr.27 kunne misforståes. Tilbudet var egentlig til Håvard. Men jeg skal sende min arbeidhypotese til deg også, Bjørg. Vennlig hilsen, Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Hei, Thorleif.Jeg takker ja til tilbudet ditt! Og gleder meg til stoffet. Mailadressen min er hovol alfakrøll . hotmail.com Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Jan: Jeg skal ikke dvele så mye lenger ved dette her på brukarforum, men et par ting til som jeg gjerne vil ha en kommentar på:Dette gjør meg forvirret:Det var altså en Arne på begge Hobbelstad-gårdene i 1660. Der en het Hansen og en annen Paulsen.Men i skattematrikkelen for 1647 ser det ut til at det er en Poul på begge Hobbelstad-gårdene, hvorav den ene heter Lauersen. En av disse Poul skulle jo hete Hans pga neste brukers navn.Kan dette bety at Arne Hansen Hobbelstad ikke er sønn av forrige bruker? Eller betyr ikke noe i seg selv?Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

33: Nå er du nok på bærtur Håvard ;-) Det blir feil og argumentere for at forrige bruker skal hete Hans selv om neste bruker er en Hansen. Det er tross alt 18 år mellom 1647 og 1665. Har du sjekket om Arne Hansen er Påls etterfølger? Det er plass til flere brukere mellom disse to.Dette betyr helt klart at Arne Hansen ikke er sønn av forrige bruker, som du her kaller Poul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Brukere på Hobbelstadgårdene i ca 100 år. Jeg har ikke mine oppdaterte notater tilgjengelig, men presenterer allikevel utdrag fra noen gamle, som nok kunne kvalitetsikres noe. Dette kan derfor ikke sees på som en fullverdig brukerrekke.Søndre Hobbelstads: Bjørn 1591, Lars Bjørnsen 1593-1645, Pål Larsen 1647-1652, Arne Hansen (gift med en datter av Lars) 1657-1666, Kaptein Hågen, 1668-1678, Enken 1680-1682, Anders 1683, Abraham 1689-1698, Jon 1699-1704-Nordre Hobbelstad: Rasmus Torgersen 1591-1594, Tryg Rasmussen 1604-1631, Marette 1628-1629, Amund 1633-1634, Ellen/enken 1635-1645, Pål Trygsen 1647, Arne Pålsen 1651-1657, Åse 1661-1662, Nils Larsen (gift med Arnes enke) (1663)1664-1704-Dette skal i utgangspunktet være brukere av selve gårdene. Utover dette er det mye folk på Hobbelstad, da Hokksund bl.a. lå på Hobbelstad grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Jeg ødelegger vel kronologien i tråden med dette spørsmålet:Hvem var den Peder Gjurdsson som kjøpte seg opp i Nedre Hobbelstad omkring 1460?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.