Gå til innhold
Arkivverket

[#41161] Våpenskjold Borchgrevink


Gjest Anne Karin Kringberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei I boka om Borchgrevink-slekten, skrevet av Bjarne Borchgrevink, har noen notert at våpenskjoldet gjengitt der er feil.Vet noen om dette stemmer?Mvh Anne Karin

bilete1083.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Det gjengitte våpnet kan neppe stemme - det virker som om det er publisert mer som en spøk enn som alvor.På plassen der hjelmen normalt plasseres, er det her plassert en dødningehode. Grunn nok til ikke å ta den gjengitte tegningen seriøst. Det finnes sikkert mange andre fremstillinger av slektens våpen som er heller kunne se på. Ved å gjennomgå slektsmedlemmenes CV, vil en sikkert finne en mengde segl fra slektsmedlemmene, der også våpnet finnes. Hermann Løvenskiold har utgitt en bok 'Heraldisk nøkkel' som kan være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Og takk for svar.Jeg har ikke kikket i Løvenskiolds bok 'Heraldisk nøkkel', men derimot Sven Tito Achen 'Danske adelsvåbener. En heraldisk nøgle'.Jeg er enig med deg i at våpenet ovenfor, ikke ligner mye på de jeg har sett i Achens bok. Melchiors Borchgrevink sitt våpenskjold er ikke gjengitt i Achens bok.Melchior var øverste leder av Christian 4s kapell.Våpenskjoldet ovenfor skal være gjengitt fra et rettsdokument fra 1628.Bjarne Borchgrevink skrev boken i 1911. Men hvorfor han skal gjengi et våpenskjold som ikke stemmer???I merknadene står det: Istedet for dødningehode skal det være en lukket krone. Og iflg. Achen er det flere våpenskjold som har dette, istedet for hjelm. Iflg. Achen var de med krone: ubetitlet adel, baron eller greve.Hvordan finner man slektsmedlemmenes CV?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Den lukked ekronen som titulert adel kunne føre, skulle stå ovenpå hjelmen. Men hjelmen må være der, nærmest uansett om det var titulert eller utitulert adel. Også blant borgerskapet kunne det føres hjelm. Jeg mener at dødningehodet er en feiltolkning av hjelmen. Men så har jeg da heller ikke sjekket segl eller annet heraldisk materiale fra slektsmedlemmene. Hvordan finne en persons CV? Ved å begynne med slektsforskning, f eks. Noen må jo forfatte dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Bjørn Borchgrevink, Oslo, har i 2003 undersøkt og skrevet om slektens segl og våpen. Jeg var i kontakt med ham og siterer angående den gjengitte våpenutgaven:'I et dokument fra 1628 har det vært et segl som har tilhørt Melchior Borchgrevinck. Seglet har tydeligvis vært i dårlig forfatning, og er tolket forskjellig. Dokumentet er i dag forsvunnet. (5)Seglet er først beskrevet av Angul Hammerich i hans bok (doktoravhandling): Musiken ved Christian den fjerdes Hof (Kbh. 1892, s. 98) hvor det står at Melchior Borchgrevinck førte: 'Et på adelig vis stiliseret Vaaben, i Skioldet en til venstre gående Hund, ovenfor (i stedet for Hjelmen) et Dødningehoved, bærende Overkroppen av en hund, omgitt av Bogstaverne M. B.'Det var ingen tegning av våpenet, og ingen kommentar til seglets tilstand, om det f.eks. var beskadiget eller ikke. Det var heller ingen kommentar til det merkelige at det var et kranium på hjelmens plass, til og med et kranium med hjelmtegn. Som nevnt innledningsvis, var det vanlig at når et våpen ble avbildet i skjoldform, uten å avbilde en person som bærer det, tilføydes gjerne et bilde av en hjelm med hjelmtegn.Sannsynligvis skyldes dødninghodet en misforståelse fra Hammerichs side. Man skal være klar over at denne detaljen har vært 2 - 3 mm stor. En liten skade i lakken/voksen kan f. eks. ha blitt tolket som øyehuler. Visiret/synsspalten i en hjelm kan også være tolket feil.Våpenet er rekonstruert i Bjarne Borchgrevinks slektsbok. I rekonstruksjonen er hunden tegnet gående til høyre. Dette strider mot Hammerichs beskrivelse. Det er også heraldisk galt. Et dyr som avbildes på et skjold skal vende seg mot venstre, sett forfra. Skjoldene ble båret på skrå på venstre arm. For at dyret skal vende hodet mot motstanderen, må det være avbildet vendt mot venstre, sett forfra. Jfr. løven i det norske riksvåpen. 'Heraldisk' høyre er tilskuerens venstre side, men våpenbærerens høyre. Retningsangivelser i våpenbeskrivelser blir derfor ofte misforstått.'Jeg vil bare kort legge til at det forekommer, men sjelden, at våpen avbildes med en annen type ledd enn hjelmen, mellom skjoldet og hjelmtegnet. Uten å ha rukket å sjekke nærmere, mener jeg å huske at det finnes eksempel på det i Hans Krags Norsk heraldisk mønstring. Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Tusen takk til deg Hans, for fyldig kommentar til mitt spørsmål. Da ser det ut som det blir vanskelig å finne svar på dette spørsmålet.Men som en kuriositet, var vi på Røros nå i sommer. Der var slekt fra Borchgrevink-familien inne i gravkappelet. Vi fikk også komme inn, idet min mann stammer fra direktør Leonard Borchgrevink. De drev og kartla kistene som står i kapellet. Oppe på kistene var det noen detaljer, men dessverre meget ødelagte. På det de antok var Catherina Borchgrevink sin kiste, var det antydninger til et våpenskjold i utsmykningen. Legger ved bilde her, selv om det er veldig utydelig. Kanskje noen klarer å tyde det.Som eksempel på våpenskjold uten hjelm: Baron Krag-Juel-Vind-Arenfeldt, Baron Wedell-Neergaard, Baron Selby, Markgreve av Lister (Hugo Octavius Accoramboni.) Grevinde Schindel af Friderichsholm.Mvh Anne Karin

bilete1131.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Både markgreven av Lista, markgreven av Mandal og greven av Vardal ble tildelt adelskap (1709-1710) med et våpen der kronen hviler rett på skjoldet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Jeg har ikke mye tro på at dødningehodet skulle kunne være en misforståelse av en rangkrone. Det finnes et annet våpen med noe som er en mellomting av hjelm og dødningehode: Hans Krag: Norsk heraldisk mønstring,bd I, side 86. Det er for presten Niels Gudmundssen Leider og har i skjoldet et Guds lam og på hjelm/dødningehode tre kornaks.Mange våpenavbildninger har figurer over skjold, altså da ikke rangkroner, som kan være enten et mellomledd eller en del av hjelmtegnet, så som i Krags Mønstring, bd I, side 58, for sorenskriver Chr. N. Aboe med et saue- ellert kuhode på hjelmens plass og på toppen av dette hodet en stående hjort.Kistebeslaget for Catharina Borchgrevink har vært undersøkt nærmere av Bjørn Borchgrevink og Harald Nissen. Det viser et skjold med en villmann med klubbe og en løve som skjoldholdere. Skjoldet er delt vannrett med i 1. felt en rustningskledt mann som holder en halvmåne og har en stjerne på hver side. I 2.felt et jakthorn. Sannsynligvis er dette våpenet til slekten Møllmann, som er omtalt i H. Løvenskiold: Heraldisk nøkkel (1978), og i H. Nissen og M. Aase: Segl i Universitetsbiblioteket i Trondheim (1990). Forklaringen på at våpenet er på hennes kiste, antar Harald Nissen er at hun var forlovet med Theodorus Møllmann og arvet hans store formue da han døde mens de var forlovet. Beste hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Og tusen takk igjen for avklarende og interessante svar.Hvordan er reglene for 'arv' av våpenskjold? Er det flere etterkommere av Melchior Borchgrevink , som har ført våpenskjold?Ang. dødningehodet, kom jeg til å tenke på Irgens-minnetavlen som henger i Røros kirke. Der er maleriets detaljer tydelig overmalte. Bl.a. er et eple/garnnøste? blitt overmalt med en hodeskalle. Maleriet er antakelig malt ca.1668 og overmalt ca.1670.Her har man tolket det slik at forandringen av maleriet, var for å fremme myndighet og strenghet.Kanksje hadde en hodeskalle på denne tiden en helt spesiell symbolsk betydning?Mvh Anne Karin

bilete1142.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Er der et timeglass bak dødningshodet på bildet? I så fall symboliserer det muligens *Dødens visshet og livets flyktighet*. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Hva dere vet!Da skjønner jeg hvorfor det er avbildet et dødningehode, på en minnetavle.Takk skal du ha!Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.