Gå til innhold
Arkivverket

[#41165] Thea og Karen Dorthea Kristiansdøtrer, Fjotland.


Gjest Kjetil S Eidskard
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil S Eidskard

****** I Fjotlandsboka side 230/231 kan ein sjå to systrer - Karen Dorhtea Kristiansdtr f 1832 - som får Gabriel 26.nov 1861 - med enkemann Ommund Jakobson Førlandsås, Helleland - DENNE Gabriel har stor etterslekt i Åmli. Så i folketelling for 1865 er det Thea Kristiansdtr 37 år (f 1828) som sit på plassen Axledalen med son Gabriel 5 år. ER DET BYGDEBOKA SOM HAR BYTTA FØDSELSÅR PÅ DESSE GJENTENE - ellar kan dei ha kvar sin son som heiter Gabriel. *** mvh kse *** ******

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er mitt forslag til en mulig forklaring: Karen Dorthea/Anna Dorthea er antakelig samme person (en av noteringene Karen/Anna må i så fall være feilskrift). Thea kan også være samme person (Thea som kortform av DorTHEA). Dersom denne hypotesen stemmer - altså at vi hele veien har med samme kvinne å gjøre - må Gabriel følgelig formelt være født utenfor ekteskap (dvs. året før foreldrene gifter seg).Løsningen på problemet må nok da søkes i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Videre søk i FS-IGI viser kun én datter av Christian Rasmussen og Anna Dorthea Larsdtr. fra Fjotland med konkret fødselsdato og referanse (via Batch-nr.) til kirkeboka: Lenke.En kan der også finne dattera Tea f. 1828 - men her er det kun referanse til en person som har meldt inn dette til FamilySearch. Jeg vil gå ut fra at fødselsåret 1828 er basert på gjetting, og at denne Tea er identisk med den Karen Darthea/Dorthea som er døpt i Fjotland 1. juli 1832.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En interessant opplysning om Thea i ft. 1865, er det som er ført opp under 'sivilstand'. Der står det nemlig 'f', som i registreringen er en forkortelse for fraskilt. Om det skal bety at det hadde foregått en skilsmisse i juridisk forstand mellom henne og Ommund, er ikke sikkert. Kanskje ble de aldri gift? Jeg vet ikke hva som var minst akseptert i et lite bygdesamfunn i vestre Agder i 1860-årene: Det å være fraskilt - eller det å være ugift mor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og her har vel Theas eks-mann, Ommund Jacobsen, på Røiland i Fjotland i 1865: Lenke. Og vi legger merke til at også han er innført i tellinga som fraskilt, så da er vel den saken 'grei'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil S Eidskard

Takk O J . glad for du har same tankane som eg har her. Synes å ha sett i Fjotlandsboka at Thea ( ikkje Karen Dorthea ) står oppførd m Ommund Ommundsen Førlandsås . Også enig i at løysinga bør finnast i kyrkjebøker for Fjotland - og Helleland det siste ligg vel i Rogaland. Her er svar eg fekk i 2002 frå statsarkivet i Stavanger. *** Svar fra Statsarkivet Stavanger 2nov2000 vedr etterlyst info om Gabriel. *** Kjetil Eidskard 4865 Åmli. Slektsopplysninger. Gabriel ble født 24.november 1861 i Helleland. Hans foreldre var enkemann Omund Jakobsen Førlandsåsen og pike Karen Dorthea Christiansdtr Førlandsåsen. Begge fra Fjotland sogn. *** obs pike ***Thea Kristiansdatter og hennes sønn Gabriel Ommundsen var i 1865 bosatt på plassen Axledalen i Fjotland. ( se vedlagte kopi).For ytterligere opplysninger bør du ta kontakt med Statsarkivet i Kristiansand, Serviceboks 402 4604 Kristiansand, da Fjotland ligger i Vest-Agder.vennlig hilsen etter fullmakt Ivar Oftedal arkivar Eli Øksnevad konsulent bl a. telf 51 50 12 60. *** Grunnen til at eg engasjerer meg slik idenne saka nå er et familien i Åmli - til etterk av Gabriel Ommundsen (f 1861 ) ventar Amerikabesøk nå i August 2006. endå ein gong takk Oddbjørn. *** mvh kse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Ifølge mine notater giftet enkemann Ommund Jakobsen Førlandsås og Karen Dorthea Kristiansdatter seg 27.06 1862. Dette er imidlertid opplysninger jeg har fått fra andre og har følgelig ikke sjekket kirkeboken. Dersom dette stemmer er det imidlertid lite trolig at det fantes en søster til Karen Dorthea ved navn Thea. Karens bror Jakob var forøvrig f. 12.02 1827 og søsteren Anne Kristine 19.09 1829.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil S Eidskard

Takkar for mange innspel *** Her i Åmli ventar familien som stammar frå Gabriel Ommundson (Førlandsås) fødd 26.nov 1861 - amerikabesøk nå i august 2006. Dette problemet med Thea og Karen Dorthea- om det er ei istaden for to eller om datoar er bytta ved ymse innføringar - så er Gabriel plasera i rett familie. ******** ***** Synd at mi utskrift av mine notater blir veldig uryddige her - men allikevel her er det - alt under 'arbeid' ***** **** Etterkommere etter KRISTIAN RASMUSSON OMLAND 1 KRISTIAN RASMUSSON OMLAND f: fj230- (Kristian er nemnd i Daland,Karsvoll, Fænmyr og Fossdal) .. +ANNA DORTEA LARSDTR f: (kan ho ha ein Gabriel som opphav? ) . 2 REINERT KRISTIANSON FØRLANDSÅS f: 02 okt 1820 NETLANDSNES fj230-fj247-dåpsdato IGI d: 1891 (gift 2 gonger ?) ...... +BERTHE SALVESDTR LINDHOLM f: (ÅSEVODDEN)-FJ247 . *2. Hustru til REINERT KRISTIANSON FØRLANDSÅS: ...... +SIGNE MADSDTR f: 1814 ft1865 på Førlandsås - rett mann? d: ** ( har ho Anne Øiufsdtr frå før fødd 1849) . 2 PETTER KRISTIAN KRISTIANSON f: 05 jul 1823 FJOTLAND fj230- dåpsdato (igi) d: 1899 . 2 ANNA KRISTIANSDTR f: 1825 VEGGELAND fj230 . 2 JAKOB KRISTIANSON f: 12 feb 1827 VEGGELAND fj231 . 2 THEA KRISTIANSDTR f: 1828 fj230 -ft1865 på Axledalen m son og syste Gunhild d: (??? det er mulig at Thea og Karen Dorthea er same personen) ...... +OMMUND OMMUNDSEN f: ** fj230 . 2 ANNE KRISTINE KRISTIANSDTR f: 19 sep 1829 SANDVIK fj231 ...... +REINERT OLSON BJÆRUM f: 1834 fj231 g: 30 nov 1856 ÅMLI . 2 KAREN DORTHEA KRISTIANSDTR f: 01 jul 1832 fj231-dåpsdato (igi) d: (ho bur i ft1865 på plassen Axledalen m son) ...... +OMMUND JAKOBSON FØRLANDSÅS f: OMK 1836 HELLELAND -som enkemann gift m Karen Dortea g: 27 jun 1862 Fjotland - (IGI - Ommund son t Jakob Torstensen) . 2 INGER MARIA KRISTIANSDTR f: 1834 SANDVIK fj231 ...... +OLAV OLSON FØRLANDSÅS f: fj231 . 2 KRISTIAN KRISTIANSON f: 1836 FJOTLAND fj231 . 2 GUNHILD KRISTIANSDTR f: 1837 fj2301 d: 1837 . 2 GUNHILD KRISTIANSDTR f: 1838 VIGJE - bur ft1865 på plassen Axledalen. fj230,248 d: (fekk Hagemyr 1866 for a fø Rasmus (bestefar?)) ...... +OLAV OMMUNDSON GALDAL g: 1888 . 2 JAKOB KRISTIANSON f: 1840 FJOTLAND fj231 . 2 KRISTIAN KRISTIANSON f: 1841 VIGJE - fj231 -(fødd 1941???) . 2 JAKOB KRISTIANSON f: 1843 fj231 - ****** minner om mi email adresse *** eidskard@frisurf.no *** dersom ynskje om betre utskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.