Gå til innhold
Arkivverket

[#41167] Löche på Norderhov, Ringerike ca, 1760


Gjest Helge R. Næss
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge R. Næss

Jeg heiser opp denne forespörselen og håper at 'noen' kanskje er kommet hjem fra ferie ?Ref.40791: Peder Andersen Löche, Norderhov - för 1760 Fylke: Buskerud -------------------------------------------- Fra Helge R. Næss, London, 5.7.2006 23:59 (1) En Peder Andersen, gaardbruker, fra 'Löche' (Löken ?) i Norderhov var angivelig ca. 1761 medeier av Storo i Aker (nå i Oslo). (Kilde: Sollied - Akersgaarder). Han ble senere medeier(?) av Nes gaard i Maridalen i Aker. Kan hans slekt finnes på Ringerike? Meget takknemlig for hjelp! ------------------------------------Helge R. Næss, London, 9.7.2006 21:26 (2) : Jeg innser at det er ferietid og vi reiser nå bort 1 mnd., men vil ta saken opp igjen i 2.halvdel av august, når også min venn Ellef Ellefsen på Ringerike kanskje er tilbake (: smil !) Mine mangslungne veier har igjen fört meg til Ringerike... Noen supplerende opplysninger om antatte 3-tipp-oldefar Peder Andersen: död 24/5-1807 på Nes i Maridalen i Aker, 91 år, dvs. f. ca. 1716 angivelig på Löche i Norderhov (kilde:Sollied).Konen het Mallene Olsdatter, döde samme sted den 5/1-1812, 90 år, dvs. f.ca. 1721, sted ukjent. De döde begge hos datteren Malene Pedersdtr. Nes hvis mann eide nedre Nes.Jeg innser at dette kan være håplöst siden vi har så dårlige kilder for angitte perioder. Han kan vel ha kommet av husmannsslekt i Norderhov, siden han flyttet så mye, men har tydeligvis hatt en viss evne til å kjöpe seg jord-eiendommner: en tid Store Ou (Storo), senere Nes gaard i Maridalen, begge i Aker (Oslo). - God sommer til alle som leser dette !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.