Gå til innhold
Arkivverket

[#41168] Ansten Johannesen Skråstad f ca 1717 fra Vang H


Gjest Thor  Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor  Bøhmer

Ansten Johannesen Skråstad fra Vang f ca 1717? var sønn til Johannes Paulsen født på Doglo i Furnes, bruker på nedre Skråstad og Lisbet Simensdatter fra Jønsberg i Romedal.Hva ble skjebnen til Ansten og hvor bodde han? Gift? Evt gift med hvem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor  Bøhmer

En Peder Anstensen var på vestre Doglo i 1801. Sånn aldersmessig passer han som sønn av Ansten Skråstad og dersom det er en slektsmessin forbindelse til Doglo-garda, så kan Peder altså Anstensen være sønn av Ansten? Av og til så stemmer teften, av og til så er den mindre verdt enn det du finner i ei brukt bleie!På Snarud i Furnes er det ei Kari Anstensdtr i 1801. Hun har to døtre kalt Aletta (den første døde).En Simen Anstensen i Furnes har også ei datter med det navnet. Denne Simen Anstensen forvolder store problemer. Det er tillatt å håpe og tro at andre har vært borti disse navnene og vet noe mere? Kildematerialet er ikke alltid like lett å tyde, men her er det tre navn og er det en sammenheng, kan det være lettere å finne opphavet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor  Bøhmer

Kan Ansten Johansen 76 år og bosatt på Høgsveen i Furnes i 1801 være den samme som Ansten Johanessen Skråstad? Høgsveen er jo like ved Doglo. Ansten Johannesen Skråstad er nevnt i sjeleregisteret i 1732 og var da 15 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor  Bøhmer

Jeg har fått inn informasjon som tyder på at Ansten Johannesen Skråstad kanskje døde i 1781? Da må Ansten nevnt i innlegg (3) være en annen for han ble tellet i 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor  Bøhmer

Tanten til Ansten Johannesen, Johanne Simensdatter ble gift til vestre Doglo, slik at slektskapsforbindelsen til Doglo var sterk. Mora Lisbet Simensdatter var først gift med Erik Håkonsen på Skråstad. I dette ekteskapet var det en sønn Simen.Hvor Simen Anstensen hører hjemme er fortsatt helt åpent. Ansten er et navn som er mye brukt i Furnes og Vang og jeg har flere samtidige Anstensen/Anstensdøtre uten foreldre.Det kan jo her være interessant å få listet disse Ansten og se på hva som kan syes sammen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Denne Simen Anstensen er vrien. Asbjørn Røsbak har søkt i kirkeboka uten å finne ham født. Ut fra navnebruk på barna, vil jeg tro han har ei søster på Snarud.Snarud har forresten en brokete tilførighet. Lå i Furnes som var en del av Vang. Ligger nå i Vang, som er en del av Hamar. Politikerne skaper kaos mht tilhørighet. Dette gjelder organisasjoner og gamle tradisjoner, kirkegårder etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Hei Thor!Kanskje finner du foreldre til de foreldreløse her;Jeg har Ansten Andersen Bjørge døpt 07 08 1687, g.m. 27 10 1709 Furnes, Eli Bårdsdatter Gålås store, d.før 30 04 1748. Ansten g.m.2.Marte Mælum.Eli Bårdsdatter g.m.16 08 1696 Lars Mikkelsen f.1671 beg.05 11 1708. De hadde barna Mikkel (Nashoug) f.1699, Bård 1702, Gønner 1705, Tore 1708.Ansten og Eli hadde barna Lars 1711-1787, og Anders 1714-1718.Lars Anstensen g.m. Ingeborg Pedersdtr Li øvre, Nes. Barn; Eli 1737, Ansten døpt 14 12 1738, d.03 12 1810, Peder døpt 21 12 1740,d. apr.1741.Med hilsen fra Helgøya badet i morgensol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det er kjempebra med innlegg i debatten. Jeg ønsker flere innspill.Det er godt mulig du har rett. Det er fort gjort å overse detaljer, men Eli Bårdsdatter fra stor Gålås og Ansten Andersen fra Bjørge, brukerpar på stor Deglum er mine forfedre og jeg har vært i gjennom deres data mange ganger(de av dem som jeg har funnet).Gamle dagers regler om oppkalling gjør at vi kan lure på om de fleste av disse Ansten'ene er i slekt?Det er inga bygd som har så mange Ansten som den gamle Vang-bygda. Hovedtyngden kanskje i Furnes? Det er også helt tydelig dersom man gjør noen listinger ved folketellingen i 1801.Som jeg har sagt tidligere, kom med innspill, så setter vi sammen bitene til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Den første Ansten i Furnes kan være Ansten Olsen på Doglo, død ca 1624. Han kan være kilden til spredning av navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Thor Bøhmer

Her har det ikke vært mange innspill, imidlertid har Asbjørn Røsbak bidratt meget bra pr epost. Håper andre blander seg borti debatten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.