Gå til innhold
Arkivverket

[#41170] Ole Wehus (kjend fra Arkivet, Kristiansand) - etterlyser aner og opphav


Gjest Kjetil S Eidskard
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei, Kjetil!Jeg prøver med ei lenke til en artikkel fra Stiftelsen Arkivet i Kristiansand: Lenke. Klikk på bildet av Ole Wehus. Da skal artikkelen komme opp som et Office-dokument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jf. artikkelen i lenken til innlegg 2 skal foreldrene altså ha vært grosserer Ole O. Wehus og Ragnhild f. Eriksen. Jeg har imidlertid ikke funnet dem i ft. 1900 for Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Her er vel O.W. sin far (som 19-åring) ved FT 1900 sammen med sine foreldre. LenkeKirkebokinnførselen til O.W. sine foreldre er utlagt her i Digitalarkivet. (Ministralbok Arendal 1900-1919) –Men ekteskapsinngåelsen var i 1908 (ikke 1909). Dessuten er ikke brudens fornavn (O.W. sin mor) det samme som nevnes i innlegg 4.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og her er mora (Maren) til OW med foreldre og søsken i Kristiansand i 1900: Lenke.Arkivet i Kristiansand bør rette moras navn i den artikkelen det er lenke til i innlegg 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Oddbjørn ! Jeg er 90% sikker på at du har rett i spekulasjonen i innlegg 9, (selv om Ole/Olaf skal være født på Øi) men jeg regner med at forfatter av innlegg 1, Kjetil S Eidskard fra Åmli (NB!) kan bekrefte eller avkrefte dette. Han har i alle fall nok til å gå videre for å kartlegge flere aner.Et interessant sidespor i dette temaet er endringen i navnebruken til en Christiansands-borger (i ordets rette forstand) som har sitt opphav fra jordbruket i Indre Agder. Ole blir til Olaf og gardsnavnet Vehus (som tas som slektsnavn) får både dobbel v og u.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil S Eidskard

*** TAKKER FOR STOR RESPONS - veldig mye bekrefter det jeg hadde fra før. Også en del nytt er tilkommet her. Er nokså ny i dette Debatt systemet - Med tiden kommer jeg til å kontakte Åmli mannen som styrer stiftelsen Arkivet - traff han i sommer i slåtten - han nevnte da en som steller med dette. Tror det er rett av meg å gå den veien, da dette er noe følsomt stoff . *** mvh kse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.