Gå til innhold
Arkivverket

[#41178] Nybegynner på Brukarforumet!


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,den siste tiden har det vært 'agurktid' på brukerforumet, noe som dessverre har avstedkommet en del 'uartige' innlegg. Jeg synes det er på sin plass å minne nybegynnerne, og oss andre, om Ordensreglene på forumet, samt at når man ber om hjelp bør man ha gjort noen undersøkelser selv først, f eks ved hjelp av Digitalarkivets utmerkede søkebase.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebFront.exe?slag=vis&tekst=debattforuma.htm&spraak=>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aina ch.sveum

Må si jeg føler meg irettesatt ettersom jeg er nybegynner.Etter å ha famlet meg fram på egen hånd lenge, Fikk jeg se oppfordringen til Jan Frode Johansen,og våget meg endelig inn her blandt dere som sitter med så mye å dele.Jeg fikk tips og gode råd som jeg straks begynte undersøke,men nå mistet jeg ærlig talt noe av lysten.En stor takk til dere som satte meg på sporet!God sommer og takk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da er jeg redd du har misforstått meg fullstendig. Beklager det! Det kan godt være innlegget mitt virket arrogant og irettesettende, men innlegget var myntet på dem, både nybegynnere og andre, som kommer inn på Forumet kun for å kverulere og komme med 'uartige' innlegg. Noe som jeg er fryktelig lei av. Debattene drives ikke fremover fordi man henger seg opp i språk og andre forhold helt på siden av temaet. Tanken var ikke å skremme vekk nybegynnere generelt, snarere tvert i mot. Derfor laget jeg også lenker til to aktuelle Veilednings-/Åpningssider på Digitalarkivet.Det gleder meg forøvrig at du følte deg velkommen av Jan Frodes innlegg. Ikke gi opp Aina.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Arnfrid: Du virker forferdelig arrogant. Og skremmer bort nybegynnere som meg som er 'redd' for 'eliten'.Minner deg om hvertfall TO debatter der du har avtalt private møter med meddebattanter. Det var vel relativt på siden av temaet! Eller hva?Se på deg selv før du ser på andre, Arnfrid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aina ch.sveum

Takk skal du ha Håvard,som uttrykte det som mange mener.Trodde slektsforskning var en givende hobby jeg,ikke en maktkamp. Det er synd å si det men nå kvier jeg meg enda mer for å ta kontakt i forbindelse med slektsforskningen jeg begynte med.Aina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Håvard; Jeg forstår ikke hva du mener!Jeg gjentar (min uthevelse):(1) '..Jeg synes det er på sin plass å minne nybegynnerne, og OSS ANDRE, om Ordensreglene på forumet, ...'og(3)'..innlegget var myntet på dem, både nybegynnere og ANDRE, som kommer inn på Forumet kun for å kverulere og komme med 'uartige' innlegg...'Dessverre er det slik at et par 'nybegynnere' her på forumet synes kun å ha til hensikt å provosere og kverulere. Dette betyr ikke at ikke også 'gamle' gjør det, og gjett om de har fått irettesettelser, du. Noen ganger hjelper det, andre ganger ikke.Men, uansett, debattene skal drives fremover, kan vi ikke være enige i det, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Slektsgranskning ER en givende hobby. Jeg har fått veldig god hjelp av mange her for å fylle ut 'sorte hull' i mitt slektsregister.Jeg er helt sikker på at Arnfrids innlegg her ikke var arrogant eller ufint ment om nybegynnere.Dere vil oppleve at i debattforumet vi hjelper hverandre som best vi kan her.Av og til kan debatter skli ut og utarte seg til det ugjenkjennelige hvor det opprinnelige tema drukner i ufine ordvekslinger (som ofte har lite og ingenting med leting etter aner å gjøre).Jeg mener det er dette Arnfrid sikter til og overhode ikke spørsmål om hjelp til å lete opp opplysninger om aner.Mange av brukerne i deabattforumet sitter inne med mye verdifull informasjon og erfaring om hvor vi skal lete og søke.Både du og jeg kan trøstig fortsette å stille spørsmål om hjelp i debattforumet.Lykke til videre :o)mvhReidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Jeg godtar ikke det retoriske premisset som du legger til grunn i spørsmålsstillingen din i innlegg 6.Ingen er uenige i dette, Arnfrid! Men det er ikke poenget.Føler ikke at jeg kommer noen vei ved å diskutere dette videre med deg.Men jeg spør: Bemyndiger du deg ikke med en rett du, om enn moralsk, ikke har når du på en, etter min mening, kjepphøy måte, irettesetter oss andre som faktisk står like høyt i 'hierkiet' som deg her inne?Hva med å la de ansvarlige stå for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tror det er best vi lar dette ligge nå, så får vi se hva redaktøren foretar seg i morgen.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Som daglig bruker av Digitalarkivet gjennom mange år, har jeg sett mange nybegynnere tre inn på arenaen. Felles for de fleste er vel at de har oversteget en bøyg for å legge inn et innlegg. Ikke sjelden får de korreksjoner av selvoppnevnte eksperter som har etablert sine egne personlige normer for hva som er akseptabelt adferd på dette forumet. De fleste blir raskt 'sosialisert', og tilpasser seg normen, mens andre blir skremt bort.Jeg var akkurat inne og leste en debatt hvor den siste delen bar preg av regelrett krangel. Den som ble beskyldt for å være kverulant, var imidlertid blant de som var mest saklige i denne debatten, mens flere andre innlegg oste av personangrep og en 'hvis du ikke mener det samme som oss så hold deg borte herfra'-holdning.Det finnes ikke noen 'riktige' synspunkter i forhold til historien og hvordan den skal tolkes. Derfor bør alle kontroversielle meninger og forsøk på å skape debatt ønskes velkommen - enten det er nybegynnere eller erfarne brukere. Vi trenger å bli utfordret - de fleste av oss har sikker inngrodde holdninger som vi med fordel kan børste støvet av. Blir det for tøfft, er det jo bare å la være å lese innleggene!Om et innlegg er upassende, er det fort gjort å tipse redaktøren om det. Han vil så gi beskjed til vedkommende, og eventuelt fjerne innlegget. Redaktørens vurdering vil bli gjort på grunnlag av de regler som gjelder her på Digitalarkivet - ikke på bakgrunn av de normer, holdninger og meninger den enkelte bruker ønsker å gjøre gjeldende.La oss heller ønske alle nybegynnere hjertelig velkommen, la terskelen være spesielt høy for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aina ch.sveum

I anstendighetens navn Arnfrid,det var du som startet dette,regnet du ikke med innspill? Når du kommer med så krasse uttalelser må du regne med kommentarer.Som du sier selv,det kan oppfattes som arrogant og irettesettende.Uansett,takker for oppfordringa di om å fortsette,gjør nok det skal du se.God sommer Arnfrid.Vennlig hilsen Aina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Aina, tanken bak mitt innledningsinnlegg var å få gjort oppmerksom på at vi nå har et par debattanter på forumet som dessverre synes å ha andre hensikter enn å drive en debatt fremover. Så tenkte jeg at dette må i første omgang gjøres forsiktig, ja, rett og slett minne om noen lenker på Åpningssiden, samt litt om ordensreglene.Aina, gjett om jeg har fått gjennomgå, spesielt i starten, av de såkalte 'høye herrer', .. så la deg ikke stoppe av dette som jeg har skrevet, ..stå på! ..jeg skal hjelpe deg der jeg kan.Lykke til!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aina ch.sveum

Takk Sissil,var ikke sånn jeg forestilte meg det var å drive slektsforskning men...føler meg moralsk styket til å gå videre nå etter innlegget ditt.God sommer til deg SisselVennlig hilsen Aina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Jensen

Hei allesammen:-) ville bare titte innom og si at jeg er nybegynner i dette:-) er ufattelig glad for at det finnes så mangen snille og flotte mennesker her, som er villig til å hjelpe:-)Har ikke før sendt inn en meldin om hjelp, så har jeg fått svar like etterpå...setter umåtelig stor pris på det:-)når jeg står fast og er oppgitt, så kommer det alltid noen her fra og løfter meg opp, og får meg til å stå på videre:-)og det håper jeg de vil fortsette med:-) tusentakk for god hjelp allesammen, og fortsatt god sommer:-)mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.