Gå til innhold
Arkivverket

[#41182] Anna Magdalena Olsdatter Offenberg, Østfold


Gjest Egil Sandholt
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Sandholt

Er det noen som kjenner til Anna Magdalena Olsdatter Offenberg som er f. ca 1804,(muligens i Fredrikshald) og hennes forfedre?Søker også forfedre til hennes mann som heter Halvor Olsen, f. ca. 1800, muligens Våler i Østfold.De ble gift i Christiania i 1834.Takknemmelig for all hjelp.mvh Egil Sandholt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her legger jeg en lenke til vielsen: Lenke Om du kan få noen til å slå opp vielsen i kirkeboka, så finner du forhåpentligvis fedrenes navn?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

det finner scannede kirkebøker fra 1834 , Oslo Domkirke, så det burde være mulig å finne vielsen her. Dessverre går søket tregt i dag, så jeg får overlate det arbeidet til deg: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mens vi venter på at kirkebøkene skal bli mulig å søke i igjen, har jeg søkt litt på etternavn Offenberg. I 1801 finner jeg kun to som bruker dette navnet. Begge i Solum, Telemark. Jeg legger en lenke til den som er gift på dette tidspunkt, kan dette være foreldre til Anna Magdalene?? LenkeFinner et par kandidater som passer i alder til Halvor Olsen, i Vaaler og en i Fredrikshald. Du finner sikkert de samme ved søk i 1801-tellingen. Alder, 1 til 2 år. Lykke til med søkingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sandholt

Hei igjen!Kom inn på kirkeboksiden men kan ikke tyde alt som står der. Er det noen som kan hjelpe meg? Står på side 260-261 i kirkeboka Oslo Domkirke, viede 1834 nr.20.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei, er det i Ministerialboka for Oslo Domkirke i perioden 1828-1847 du fant vielsen? Jeg kommer fortsatt ikke inn ved søk. Om du forstørrer kirkebokbladet til 100 eller 150% burde det bli lesbart.Kan dessverre ikke hjelpe deg før jeg kommer inn i kilden igjen. Det tar fryktelig lang tid nå med å åpne skjermbildet, for meg i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fikk omsider sett kirkeboksida. Prøver med en lenke hit om det virker: LenkeSkriver for sikkerhetsskyld hva jeg leste i farten: Halvor Olsen , ungkarl, 33 år f. i Vaaler, far Ole Halvorsen Gardmang. Vitne Ole Olsen.pige Anne Magdalene Offenberg f. i Fredrikshald 30 år.g. april 1834.Det står flere opplysninger, men jeg fikk kun 100% forstørrelse opp, så jeg greide ikke å tyde mer i farten.Håper det hjelper deg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at det nok skal være Ole Offenberg og ikke Olsen som nok er hennes far. Kan ikke tyde alt , dessverre, men håper du får hjelp av andre til å finne resten.Skulle være mulig å finne hvem foreldrene er herfra:Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Skulle ikke undre meg om dette er foreldre til Halvor i Vaaler i 1801. Her har du både foreldre og sønn Halvor om jeg gjetter riktig. LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sandholt

Hei alle lesere.Håper noen kan tyde all skriften i kirkeboken som er omtalt lenger oppe i dette emne dersom noen kommer inn. Jeg gjør det ikke. Trenger også hjelp til å tyde all skriften som står der.Ellers er vi på rett vei her Gunn.Mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sandholt

Hei igjen til alle!Er det ikke noen som gidder å hjelpe med å lese kirkebok for andre? Har nå ventet noen dager men ingen hjelp! Det er da ikke så spennende med debattforum dersom man ikke kan hjelpe hverandre noe, for de som ev. kan. Håper nå på respons fra noen da jeg som det er skrevet over tidligere ALT som står i kirkeboka om den vielsen.mvh Egil Sandholt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Liv S. Hansen

Oversetting kan jeg ikke hjelpe med, det er ikke snakk om 'gidding', men mer om tid til å stå i 'kø'.Anne Marie Offenberg regner jeg med var datter til Ole Christian Offenberg. Han døpt i Fredrikshald 12.6.1776 med foreldre Ole Offenberg og Anna Christophersdtr. Et par av fadderne her var søstrene Anna Beathe Palm og Anna Lisbeth Palm. Ole Christian tok borgerskap som borger og snekkermester 1804 i Frhald, etter å ha vært i lære hos Hans Sandberg i byen.Han døde 1830, og det finnes skifte etter ham [url="http://www.rhd.uit.no/skifter/skifter.aspx>http://www.rhd.uit.no/skifter/skifter.aspx Rull nedover til side 636, skiftedato 31.8.1830. Du kan lese dette skiftet på Riksarkivet, du vil da finne arvingene hans om det fantes noen.Det har vært flere snekkere frem til nåtiden i Offenbegslekta i Halden.Lenke her bor Ole Christian ugift i 1801 som snekkersvenn, navnet feilskrevet Øffenberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sandholt

Takk for hjelpen, Liv. Dette var nyttig informasjon. Du nevner at det har vært flere snekkere frem til nåtid, i Offenbergfamilien. Hvordan vet du det?, har du flere opplysninger om etterkommere? Min kone er tippoldebarn av Anna Magdalena Offenberg, og vi er svært interessert i all mulig informasjon om denne slekten.Hilsen Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Etter alle gangene jeg har lett i kirkebøkene for Halden har jeg ofte støtt på Offenbergnavnet. Mer kan jeg ikke hjelpe her.Anna Magdalena (Malene døpt) var et utenomekteskapelig barn til Ole Chr. Offenberg. Hun er skrevet inn i kirkeboka for Fredrikshald under 'uekte' døpte barn. Ole var da gift med Pernille Larsdatter og hadde fått et par barn i dette ekteskapet.Anna Malene Offenberg f 26.12.1803 døpt 21.1.1804. Moderen Catarine Larsdatter, utlagt far Ole Christian Offenberg på Porsnes. Catarine var gift med 'udkaldet' soldat Niels Larsen.Tar med fadderne: Karen Jensdtr, pigen Frederikka Didrichsdtr, .....? Didrichsdtr, Hans Heyer, Ole Bergström og Torbjørn Larsen.Jeg tar med at denne innførselen ikke var lett å lese.En finner også familien Offenberg nevnt i den første delen av 1700 tallet i Fredrikshald. Navnet er enkelte ganger skrevet Ofvenberg eller Ovenberg. Ikke spør meg hvor jeg har funnet det, jeg leser mye slektshistorie og fester meg ved dette navnet da det ennå er etterkommere i byen. Tore Vigerust har vel også med Jørgen Ofven- Ovenberg i sine transkriberte manntall for byen. Enken til denne Jørgen, Madam Offenberg var nok en mektig dame i Fredrikshald på sin tid. Hun har jeg funnet nevnt flere ganger i andre sammenhenger når det gjelder skifter, eiendomskjøp o.l. Jeg regner med at Ole Christian er etterkommer av disse. Kirkebøkene for Halden på 1700 tallet er tapt ved branner, bare døpte fra 1758 er igjen.Jeg synes dere burde lese skiftet etter Ole Christian. Det er vel kanskje tvilsomt at et ”uekte” (hørt noe så fælt) barn er tilgodesett eller nevnt, men han var jo hennes far så andre opplysninger som står der kan jo også være nyttige.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sandholt

Hei Liv. Ja nå har vi fått noe å jobbe videre med. Vi skal få tak i skifte etter Ole Christian. I denne omgang takk for hjelpen, vi avslutter nå denne debatten om Anna Magdalena.mvh. Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.