Gå til innhold
Arkivverket

[#41184] Oppslag i Trøndersk personalhistorie


Gjest Anne Sagflaat
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Sagflaat

Kan noen gjøre følgende oppslag for meg og fortelle meg hva som står der:Brodahl: Trøndersk personalhistorie – navneindeks S Selgen Dahl, skipper, 1718 s. 86, 1719 s. 91, 1724 s. 98, 1728 s. 103, 1727 s. 21 Selgen Rasmussen Dal, monsr., 1714 s. 16 (137:474)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

I 1718, 1719, 1724 og 1728 hadde Selgen Dahl et barn begravet.I 1727 hadde han barnedåp med lys på alteret.I 1714 betales det for monsr Selgen Rasmussen Dals vielse i huset.Og i tilfelle du ikke har det fra før så har jeg fra kirkebøkene at han begraver sønnen Andreas Schiøller 3/4 år i 1732, og at Selgen Dahls kone blir begravet i 1733 fra Domkirken. De andre handlingene var i Vår Frue kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Anna Kirstine WHITTE født i 1729gift et seg med Hans Dahl, sønn av Selgen Rasmussen Dahl og Maria Røst, den 14 aug 1760. Barn av Anna Kirstine Whitte og Hans Dahl er 1.Ingeborg Dorothea Dahl og 2. Hanna Kirstine Dahl.Aner ikke om dette har noe med saken å gjøre, men ble litt nysgjerrig på en kar som heter Selgen. Hvor kom han fra?Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Selgen er min 4. tippoldefar. Sannsynligvis f. ca 1689 i Bergen. Han var gift med Maren Røst, som jeg ikke vet opphavet til. I 1735-1736 er det skifte etter Selgen og hans kone i Trondheim. Jeg har mere info om Selgen, men ikke tilgjengelig før jeg kommer hjem i kveld. Jeg hadde ikke noe informasjon om sønnen Hans, men har lett etter sønn ved dette navnet. Etter det jeg kan huske i farta het Selgens morfar Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Jeg kunne legge til noen opplysninger som jeg har plukket sammen fra Trondheim byleksikon og Trondhjems Bagerlaug (Wallem 1926):Baker og kjøpmann i Trondheim Jens Christian Christiansen (ca 1691-1740) kalles pleiefar for Hans Selgensen Dahl.Jens Christian var sønn av baker i Theim Christian Henrichsen fra Bergen (død 1699 Theim) og Siri Jensdatter (død 1718 Theim). Siri ble gift med baker i Theim Rasmus Siversen fra Bergen (død 1717 Theim).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Utfyllende om Selgen Rasmussen Dahl: far Rasmus Selgensen Dahl gravlagt 27.12.1700 i Bergen, mor Gjertrud Hansdatter.Gjertrud er fadder i Korskirken i Bergen i 1692 og 1708. Selgen Dahl er fadder i Nykirken i Bergen i 1710 og 1717.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.