Gå til innhold
Arkivverket

[#41185] Slektsprogrammer - m oppdeling av databasen ?


Gjest Kjetil S Eidskard
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil S Eidskard

Sett at man sitter med en slektsfil på kanskje 50000 individer. Det hender at en får spørsmål om å 'støtte' en som vil igang med dette. Vedkommende synes det hadde vært greit dersom han kunne få overført sine aner f.eks til og med oldeforeldrene og alle deres etterkommere - (det vil vel si han får kanskje samtlige av sine tremmenninger - dersom de finner i slektsfilen). Det går selvsagt an å gjøre dette manuelt med 'merging' etc. - men krever litt 'arbeid'. ER DET NOEN SOM VET OM ET SLEKTSPROGRAM SOM HAR DENNE FUNKSJONEN FOR Å LAGE F.EKS EN GEDCOMFIL ? *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eit alternativ er å sende ei utskriftsfil i staden for. Då må mottakaren legge alt inn sjølv, med dei fordeler og ulemper det har. Ulemper er sjølvsagt at det er arbeidskrevjande for mottakaren, og at sjansen for feil aukar (misforståing, tastefeil), men den store fordelen er at mottakaren gjer seg betre kjend i materialet, og kanskje også oppdagar feil og ulogiske samanhengar som eg har oversett. Derfor brukar eg alltid denne metoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil S Eidskard

Takkar Åse (2) for svaret. Vil gjerne du les (1) omatt då eg antar at utskriftsfila du nevner blir like arbeidsom å lage som ei manuell Gedcomfil. Mitt hovedspørsmål er det som står med STORE BOKSTAVER i inlegg nr 1 - Eg er heilt enig i at det å dele fila med andre - gjev fordelar begge vegar *** mvh kse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Alle seriøse slektsprogram har så vidt jeg vet funksjonalitet til å produsere en Gedcom fil, eller har jeg misforstått spørsmålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Ei utskrift av etterslekt eller føreslekt lagar programmet mitt på eit par sekund berre eg har fortalt kva person som skal stå i sentrum, så det krev nesten ikkje noko arbeid. Eg brukar Embla, men går ut frå at andre program gjer det like enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,jeg har fått sendt GEDCOM-filer fra flere av de jeg samarbeider med. De setter jeg rett inn i mitt eget Slektsforskningsprogram, enten som en egen fil eller inn i min egen slektsfil. Jeg bruker GRAMPS, men de jeg har fått GEDCOM-filer fra benytter andre program, slik at en GEDCOM-fil er 'kompatibel'.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg bruker Disgen, og der kan jeg f.eks. lage en aneliste med så mange generasjoner jeg vil. Denne kan jeg 'dumpe' til en søkeliste. Så kan jeg videre utvide søkelisten etter flere alternativer, f.eks. med foreldre / barn / partnere / alle aner / alle ættlinger / alle som på noen måte er i slekt. Dette kan jeg gjøre i flere etapper, på nytt og på nytt. Siden kan jeg bruke søkelisten som grunnlag for utvalg av de personer jeg vil eksportere i Gedcom-fila.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil S Eidskard

Takker så mye for mange svar. MEN - Jeg gjør enda et forsøk på å forklare det jeg mener. Du velger først aner til vedkommende f.eks i et tre med 4 generasjoner bakover - da får du opp 8 oldeforeldre dvs 4 par oldeforeldre. Mitt ønske er at det automatisk kom alle etterkommere av hver av disse 4 parene i en operasjon. Å gjøre dette manuelt - er selvsagt lett. Men tenk om det fantes et program som gjorde dette automatisk - man bare bestemmer hvor mange generasjoner bakover som ønskes. Noen vil kanskje si at det er feil forum å ta dette opp i - men allikevel. *** mvh kse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I mitt program , GRAMPS, går dette greit, man velger om man bare vil ha egne aner eller også med sidegrener, man velger antall generasjoner, f eks kommer det opp 18 automatisk, men dette kan man endre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

OK, du vil ha gjort dette ved å trykke på én knapp...?!Da gir du fra deg mange valgmuligheter... Jeg vil gjerne velge litt selv, og setter pris på valgene.Ideelt skulle man kunne lage en knapp med kobling mot et automatisert skript som gjentar ditt opprinnelige valg og etterfølgende operasjoner så snart du har valgt 'sentrumsperson'.Lykke til!- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil S Eidskard

Har en følelse at Jarl og Arnfrid er veldig nær mitt ønske. Kunne dere sende meg en gedcomfil som viser resultatet av denne operasjonen. Tre eller fire generasjoner bakover er tilstrekkelig - velg selv primærpersonen - om ønskelig stryker jeg alt etter testen. Min email adresse er *** eidskard@frisurf.no *** ( jeg blir på ingen måte fornærmet om svaret er NEI ! ) *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har sendt deg en fil, anene til Lisbeth Lauritsdtr Galtung, skulle være grei som eks. Gi tilbakemedling om hvordan det funker her!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil S Eidskard

Takk til Arnfrid *** Du sendte 352 personar * 132 giftermål * 38 generasjonar *. Det fungerte veldig greit - veldig artig å sjå. Men det dekker ikkje det som eg er på jakt etter. Dersom eg sjøl er hovudpersonen - då får eg 8 oldefedre dvs 4 par oldeforeldre. Ville så ta alle etterkommere av første oldepar. Deretter neste oldepar og så etter det alle etterkommere av de to siste oldparene, alt samlet i en Gedcomfil - eller i mitt program Family Tree Maker's datafil. Jeg skal ikke bry deg med mere av dette 'tullet mitt' som kanskje er en crazy ide -. *** Til slutt bør jeg stryke de navnene du sendte meg ? Veldig artige personer. Du bestemmer. *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Kjetil,nei, de kan du sikkert beholde, men husk at generasjoner før ca 1500 ikke er verifisert.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil S Eidskard

Takk til Arnfrid. Takk til Jarl - du traff nøyagtig det jeg var ute etter - fikk 445 personer 20 giftermål - iflg FTW oversikt. Har du gjort dette i TILNÆRMET en operasjon da må jeg vurdere å anskaffe det programmet du bruker. Hva koster det programmet og hvor får man tak i det ?. Det kunne være av interesse å vite omtrent hvor mange du totalt har i din slektsfil. Jeg har ca 51000 - mesteparten fra Åmli distriktet og nærliggende kommuner. Enda engang, - takk til samtlige som har vært innom dette temaet. *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Så bra! Jeg bruker Disgen v 8.1. Utvikles og selges av foreningen DIS i Sverige. http://www.dis.seKostnad?? Omkring 600 + årlig medlemsskap i foreningen.Jeg gjorde jo ikke dette i én operasjon, men det tok meg neppe mer enn ett minutt.1) Velge sentrumsperson 2) Lage anetavle - inkl velge antall generasjoner 3) Legge anetavle i søkeliste 4) Utvide søkeliste med alle ættlinger 5) Eksportere søkeliste til Gedcom- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Veldig bra, men hva er egentlig forskjellen på det Jarl sendte og det jeg sendte? Hadde vært allright å fortsette denne tråden for å få avklart ulikhetene i programmene våre. I mitt er det mange valgmuligheter, jeg valgte1) sentrumsperson; Lisbeth Lauritsdtr Galtung2) Export3) Rapport4) GEDCOM-rapport5) Lagret i annen mappe6) Sendte som vedlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg oppfatter dette som om KSE er opptatt av 'vendepunktet', dvs. fire generasjoner bakover & så alle (eller noen generasjoner) fremover igjen....?Dette blir jo en slags kombitavle/begrenset eksport. Dyktige slektsgranskere kan sikkert beskrive dette med mer presise begreper enn undertegnede.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil S Eidskard

til Arnfrid - kan godt være at det du gjør - dekker det samme.MEN du legger bakover 30 generasjoner etter det jeg ser - det blir for mye - fire eller fem er nok. til for eksempel alle 8 oldeforeldre til hovedpersonen - deretter taes med alle etterkommere av disse personer - kan også her begrense generasjonsantallet. I praksis så ønsker vedkommende som vil starte med innlegging av egen slekt - og da er dette en fin måte å komme igang på. Eg driver ei gruppe som heter SLEKTSOMHOBBYTREFF og der møtes vi gjerne en gang i måneden på bibliotekets annen etasje i Åmli-helst høst vinter og vår. Det kan hende dersom du hadde tatt en mer nærliggende person og redursert generasjonene bakover til 4 eller 5 - at det ville være lettere å bedømme. Dessuten tror jeg at mange av dine familier her kun inneholder et eller to barn. Men bevare meg vel - fine lister ! Til Jarl - din første setning i innlegg nr 19 er exact hva jeg mener. Dette for å velge ut vedkommendes nærmeste slekt - takk for interessante innlegg til alle. Til Jarl - er det iorden at jeg beholder din fil? Skulle noen av dere ha bruk for data fra Åmli - velkommen på email direkte. Åmli hovedsogn har p.t. ikke bygdebok - så kanskje mitt kan hjelpe . *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil S Eidskard

Til Knut. Har mye om slekter i Åmli - . min epost adresse er : *** eidskard@frisurf.no *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

De aller fleste program har mulighet til å fåreta ulike selektering av de personer du vil ha over i en egen GEDCOM-file, det være seg aner til en person, eller etterkommmere med/uten familie, enkeltpersoner og familier til disse eller rekke av personer eller ulike kombinasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil S Eidskard

Takk for alle svar. MEN - det ser ikke ut som jeg greier å få tydeliggjort mitt ønske. Forsøker enda en gang.: ******** Vi går ut fra EN PERSON i min datafil og 'tegner' et tre på han til og m oldeforeldre. Så ville ønsket mitt være at programmet automatisk plukket ut SAMTLIGE etterkommere av disse 4 foreldreparene og la dem i en ny file - gjerne f.eks Gedcomfile ******** Dette burde være en ide for programmakere. Men dersom det finnes et program med denne funksjonen - er det ingen grunn 'til å finne opp hjulet' på nytt. ***** kjempeartig med debattsidene - glad de er i full drift igjen ***** mvh kse *****

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.