Gå til innhold
Arkivverket

[#41186] Tune i Østf. Morten Syversen Tippa plads født 1744 i Skiptvedt ?


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Leter etter opphavet til Morten Syversen på Tippa plads i Tune som døde 1806,62 år. Han var gift med Anne Guldbrandsdatter som trolig var født på Tippa 1756,døpt 11 juli, datter av Guldbrand Teppa og ?.Fant på FS : Siver Olsen og Anna Nielsdatter i Skiptvedt har sønnen Morten døpt 22 sept. 1744. De har også Ole døpt 22 april 1734, Berthe døpt 18 april 1737 og Kari døpt 9 april 1740. Hvor de bodde vet jeg ikke. - Fant ingen Morten født i Tune.Jeg har ikke vielsen til Morten Syversen og Anne, men her er fam. i 1801 : LenkeRita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

De er nok gift før 1775 for her er kanskje alle barna: Se vedlegg nedenfor. Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete1092.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk Johan Arthur !Anne Mortensdatter døpt 1776 er min ane. Hennes faddere var : Maria Hansd. Finstad, Kirsten Helgesd.Tippa, Arne Iversen Finstad, Anders Ellefsen Strømnæs og Søren Jensen ibid. Hun ble i 1798 viet til Ungkarl og Dragon Hendrich Nielsen Brevig.Han var sønn av Niels Ottersen og Gunild Halvorsd. som var husmenn u/Grålum. Her er Anne i 1801 : LenkeRita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest kjersti aamodt

hei Ritajeg kjenner navnet igjen fra en plass under Finstad gård i Tune Det er ikke så mye nytt, men det ståe i bygdeboka s.55 Syver Olsen brukte Nordre Teppa fra 1750 årene til 1773 da han døde, 70 år gammel. Han var kanskje g.m anna Nilsdatter som døde 1774, 68 år gammel. Barn Berthe syversdatter g.m Lars Nilsen deres barn Nils f.1764 Morten Syversen 1743-1806 var sikkert sønn av Syver neste bruker. gm Anne Guldbrandsdatter, sannsynlig datter av en tidligere br. av Teppa Guldbrandellers så har jeg tellingen fra 1762Finstad i Tune enken Mari Mortensdatter tjenestekarl Ole Helgesen Husmenn Ole Joensen og Anne Andersdatter Syver Olsen og Anne Nilsdatter 1. datter Berte Syversdatter Guldbrand Guldbrandsen og Margrethe Pedersdatter 1. datter Kirsti Helgesdatter indersiter Helge Pedersen og Margrethe Pedersdatter Begge har indlæg og er meget ussle 12 personerDet jeg ser er at de på nabogården Maugesteen og Omberg bodde det personer med navnet Syver, kanskje slektninger?Hilsen Kjersti Aamodt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk Kjersti.Det kan se ut som Siver Olsen og Anne Nielsdatter som bor på Finstad i Tune i 1762, kan være identiske med paret som jeg fant på FS som fikk sønnen Morten født 1744 i Skiptvedt og at de senere har flyttet til Tune. Siver/Syver eller Anne kan mulig være født i Skiptvedt. - Jeg må nok lete i kirkeboken for Skiptvedt.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.