Gå til innhold
Arkivverket

[#41187] Moenlinjen av Skanckeætten


Gjest Marit Snilsberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Snilsberg

På min mors side stammer jeg fra denne linjen, men har noen 'huller' i anerekka. Starter med Gunder Fastesen Moen, Holtålen f 1714-1766. Hans foreldre var Faste Gundersen f???? og Maren Michelsdatter Grind f??? - hvor og hennes foreldre? Foreldre til Faste Gundersen var Ingeborg Fastesdatter Skancke f. ca. 1660-1705 og Gunder Henningsen f.?? hvor ?? Ingeborg var datter av Faste Pedersen Skancke, f. 1620 i Hackås og Ildri Pedersdatter Bock , f. 1628-1728. Hvem var foreldre til Ildri - Peder (Olsen) Bock og ??? Skanckeætten videre bakover har jeg, men disse 'hullene' har det vært greit å forske videre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Maren Michelsdatter må vel være datter av Michel Grind i 1701, 68 år. Jeg vet i farten ikke hva hans kone het.Gunder Henningsen er 50 år i manntallet. Om ham og Ildri Pedersen Bocks far Peder Bock finnes vel ingen videre informasjon hos Roger de Robelin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Gunder Hemmingsen og Faste Gundersen i manntallet 1701 LenkeIldri Pedersdatter Bock hadde i hvert fall en bror Ole Pedersen Bock på Røros, som døde før 1701 og var stamfar til Bock/Buch slekten. Odd Tjade har en fin artikkel om etterslekten til Ole Pedersen Bock, men jeg har ikke fått med meg at det finnes noen som har undersøkt slektens videre opprinnelse på den andre siden av Kjølen.Roger de Robelin påpeker (side 130) at folk fra Jämtland/Härjedalen 'kom att hålla i hop mycket starkt och sökte i första hand sine giften inom den egna kretsen'. Det finner jeg mange eksempler på blant mine egne aner på Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Snilsberg

Takk skal du ha, Astrid. Jeg må nok gå kurs for å lære meg å finne frem i relevante kilder, men det tar tid. Det blir vel bare enveiskjøring dette, men jeg er fremdeles interessert i flere opplysninger fra personer som stammer fra denne slekta. Gunder Fastesen Moen var gift med Berit Pedersd Moen (datter til Peder Andersen Griisvolden, kom til Moen) - fra Grønset? Jeg stammer fra deres datter Anne Gundersd Moen 1751-1789 som var gift med Ole Larsen Heksem. Ha en fortreffelig dag i det fine trønderværet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei. Jeg stammer fra Gunders søster Ingeborg Fastesdatter (ca. 1709-1767). Det er ikke mye jeg vet, men jeg har ørlite å tilføye til det du har fra før: Faste Gundersen (ca. 1683- ??) var pumpemester ved Solskinns Gruve ved bergverket på Røros. Gunder Henningsen var født ca. 1651 og død etter 1705, han var også pumpemester. Maren Michelsdatter Grind (ca. 1678 - 1766) var datter av Michel Grind (ca. 1634 - ??). Hvem moren var vet jeg ikke.Så nå er vi to som spent håper på flere opplysninger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.