Gå til innhold
Arkivverket

[#41188] Bryggermester Olle Olsen, Arendal


Gjest Ingebjørg Romulslie
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingebjørg Romulslie

Er det noen som kan hjelpe meg med Olle? Jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal komme meg videre her.Olle var antagelig ved Arendals bryggeri helt i begynnelsen av dets eksistens. Han skal etter sigende være svensk og født 21.2.1813, d. etter 1900. Foreldre skal være Olle Olsen og Ane Gundersdt.Olle var g1 12.1.1847 m Karin Regine Terjesen. 1 barn; Ole Andreas Olsen f. 1851. –Vet ikke hvor han så ble av. G2 6.4.1852 m. Dorthea Marie Andreasdt. Grunde f. 15.12.1822. De hadde 4 barn. 2 døtre Mariane f. ca. 1855 og Ottilia Marie f. ca. 1856. Den ene skal ha dødd ung, den andre emigrerte visst. 2 sønner; John Severin, f. 1861, bokhandler i Arendal, og Martin Karinius f. 1854 skipsfører i Arendal (min tipp)Alle opplysninger, spor eller forslag til hvor jeg kan lete etter info er velkommen!!!Håpefull hilsen Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Her er John Severin i FT 1900: LenkeI FT 1865 står det at Ole Olsen er født i Arendal, og ikke Sverige. Det kan selvfølgelig være feil.Jeg finner ham heller ikke i FT 1900. Erdu sikker på at han levde da?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på Olle Olson og Ane Gundersdatter fant jeg at Ole Olsen ble født i Østre Moland, ikkke så langt unna Arendal. LenkeParet fikke en rekke barn født i Østre Moland. Mulig du her kan finne opplysninger i bygdebøker og kirkebøker.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant følgende barn av Ole Olsen og Ane Gundersdatter f. og døpt:1. Ole f. 21 feb , dpt 2 mars 1813, Østre Moland2. Birte Margrete f. 18 jan dpt 16 feb, 1817. Ø. Moland3. Gunnild f. 16 mai dpt 1 jul 1821 Ø. Moland4. Andrea Cathrine f. 6 apr , dpt 7 may 1826, Arendal5. Johanne Christine f. 16 apr , dpt 20 jun 1830. Arendal.( Med forbehold om rett avskrift.Disse bør kunne finnes i kirkebøker , håper jeg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Takk til begge så langt :)Min feil, beklager, det skal stå død før 1900. Jeg vet ikke eksakt når han døde. Kona Dorthea var enke ved ft 1900 og bodde hos sin sønn Martin Karinius Olsen.Jeg har også sett at det står at han er født i Arendal i ft. Men etter familietradisjonen skal han ha vært svensk.Dorthea er etter ft. 1865 født i Stavanger, men jeg tror at hun er datter av Andreas Stiansen Grunde, Østre Moland og Maren Kristine Knutsdt. fra Kristiansand ( viet 16 jan 1811 Kristiandsand) (Såvidt jeg husker står han nevnt som far ved vielsen til Dorthea) Iflg. én kilde skal Dorthea være født i Kolbjørnsvik, Hisøy.Ved ft 1865 bor Andreas og Maren hos sin sønn Knud f. 1814 på Strandstedet Colbjørnsvig deraf Branden* i Øyestad, og forsørges av ham. Trur eg..Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg vel Dorthe Marias dåp, litt tvilsomme etternavn på faren, men det kan vel være en skrivefeil? LenkeFødselsår stemmer vel ikke helt, men en sjekk i kirkebøker vil sikkert oppklare dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en Andreas Stiansen i 1801 i Christiansand som læredreng. Mulig far til Dorthea Maria? LenkePussig at det står Stavnger i folketelling for Dorthea ?Fødselsår og sted viser noe annet på Fam. s. ( har kan det være unøyaktige opplysninger, så disse bør sjekkes)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Det virker sannsynlig at det var Ole Olsen senior som evt. var svensk ja.– Jeg er helt enig i at det er litt rart det med Stavanger... Er det noen som har en bygdebok for Austre Moland og evt. kan slå opp familien Grunde og/eller Ole Olsen der? Kanskje Dorothea hadde noen helt andre foreldre?? (Når det gjelder bøker finner jeg foreløpig bare én tittel; Weierholt, Kristen: Austre Moland; ei bygdebok. 1959. [db] )Ellers skal jeg en liten tur til Arendal snart (for første gang), og rekker såvidt en titt innom arkivet der. Men jeg er litt usikker på om det er rett sted? Er kirkebøkene for Aust-Agder i Kristiansand?Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei. Aust-Agder kulturhistoriske senter i Arendal har kopier av kirkebøkene for Aust-Agder. originalene er på Statsarkivet i Kristiansand. Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Takk for den opplysningen. Da skulle jeg kunne få bekreftet/avkreftet noe der.Her fant jeg den ene datteren til Ole Olsen senior: LenkeHva legges egentlig i rubrikken 'underskrift'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Jeg undres på om dette kanskje kan være Ole Olsens første sønn Ole Andreas født 1851, og at de har byttet om sifrene i fødselsåret? LenkeAt han har vært typygraf harmonerer med at den yngste sønnen John Severin ble bokhandler og etter nylig oppdaget info; hadde trykkeri i Arendal.Jeg oppdaget nemlig i går at det finnes en bok om Arendals bryggeri fra 1931, trykket på John S. Olsens Trykkeri! Og etter litt mer leting fant jeg at det den gang het Kittilsbukt bryggeri. –Og det er jo nettopp i Kittilsbukt vi finner både Ole Olsen familie ved ft 1865 og hans søster med familie...Men hvor ble det av de andre søsknene til Ole? Og hvem var engentlig hans foreldre? Kom de fra Sverige?Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Selvkorreksjon; Nei-- dette kan jo slett ikke være sønnen til Ole Olsen jr. Elvira Gunhilde er tydeligvis datteren og hun er født i 1844!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Jeg fant begravelsen til Ole Olsen jr. i de skannede kirkebøkene: Død 22.11.1881, begr. 29.11.1881. Men jeg er litt usikker på hva som står her på dødsårsak. Står det Mave kreft?Ellers lurer jeg fælt på hvorfor det ikke er nedtegnet døpte pikebarn i kirkebøkene i Arendal ??? Er det jeg som ikke skjønner systemet?

bilete1102.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiKan dette være giftermålet til Oles foreldre?OLSEN TANGE OLE Marriages: Spouse: ANNE GUNDERSDR Marriage: 31 JAN 1812 Arendal, Aust-AgderMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Tusen Takk! Det passer ihvertfall utrolig godt. Får kontrollere datoen i kirkeboken, når jeg kommer dit.Hvor kommer Tange inn mon tro? Er det et sted nær Arendal? Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ved et søk på FT 1801 er det nesten ingen med navnet Tange i Austagder, men hvis jeg søker på Tange i FS/IGI i Sverige, er det mange hundre. Men ingen Ole.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Jeg er alldeles ukjent med hvordan man finner fram til opplysninger i Sverige. Hva er FS/IGI ?Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg svarer på det siste først. F.S er en forkortelse for Family search , Mormonerdatabase. IGI er en ny forkortelse som du finner på menyen der.Det finnes flere muligheter til søk i svenske kilder, prøv kilder under DIS. Hovedside.Det finnes kilder som man kan betale for å få tilgang til. Her hjelper nok spesialistene deg med svar, håper jeg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.