Gå til innhold
Arkivverket

[#41188] Bryggermester Olle Olsen, Arendal


Gjest Ingebjørg Romulslie
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingebjørg Romulslie

Tusen takk for info!Ane Gundersdt. er sannsynligis født ca. 1790 (ihh.til vielsen), så hun må evt. ha bodd på Svinodden før Stømsbo Dampsag ble bygget. Kan f.eks. gruvene ha vært i drift før skipsverftet?Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Ingebjørg Romulslie

Jeg har sett en gang til på dåpen (nye kirkebøker er lagt ut) til Ole Olsen den 2 . mars 1813 i Arendal. Han er ganske riktig født 21 febr. 1813. Men sted: Schidsøin under Trombe (tror jeg det står) LenkeEr det noen som vet hvor dette er? Et sted på Tromøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Gunnar har nok rett. Sammenlign med dåp nr. 13 (pikene), høyre side (Christine Nielsdtr.). Barnets mor er fra 'Schielsøen', og i margen står det 'Tromøe'. Jeg tror nok det er det samme som står i margen ved Ole Olsens dåp, selv om skriften er noe mer utydelig. Det som der ser ut som Trombe', skal antakelig være 'Tromøe' - men streken over ø'en er blitt for lang.Skilsøy (som er ei halvøy) er den delen av Trømøy som ligger nærmest Arendal by (5-10 min. med ferje til 'Pollen').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Hjertelig takk til begge. Matros Ole Olsen fra Kville gifter seg altså med Ane Gundersdt. i 1812 i Arendal. Ved deres første barn Oles fødsel i 1913 bor de på Skilsøy. Neste barn Birte Margrethe blir født 1917 i Kolbjørnsvik, og tredje barn Gunnild 1821 i Kittelsbukt. De to siste Andrea Cathrine 1826 og Johanne Christine 1830 i Arendal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Ane Gundersdt. finner jeg ikke døpt i det aktuelle tidrommet. Jeg har lurt litt på om det kan være henne: Lenke(Litt spent på om jeg får denne lenken til å virke )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Hey! Det gikk!Hvis dette er rette Ane Gundersdt. er moren Birthe f. ca. 1851 og faren Gunder Torjusen død i 1801, og hun har en søster Gunille. Men så vidt jeg ser er det ikke lagt ut kirkebøker for dette stedet/tidrommet? Hvordan kan jeg finne ut om dette stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Må også få komme med noen rettelser, siden jeg har funnet ut litt mer. Bryggermester Ole Olsen var gift 3 ganger.g1 14.jan. 1842 m Marthe/Marie Berentsdt. Egeland, f. ca. 1811 Holt. Far: Bernt Nielsen Egeland. Hun døde på barselseng 4. Nov. 1845. Barnet var dødfødt.g2 12.jan 1847 i Arendal m. Karin Regine Terjesen. Foreldre Terje Berentsen og Guri Jacobsdt. Hun døde 21. Mai 1850. Ukjent dødsårsak.g3 6. apr. 1852 m Dorthea Marie Andreasdt. Grunde. Foreldre: Andreas Stiansen Grunden og Maren Kristine Knudsdt. Hansen. De har 5 (- ikke 4 som jeg trodde) barn. Eldste sønn Ole Andreas Olsen er født 26. Nov. 1852.Ole Andreas ble konfirmert i 1867, og siden vet jeg ikke noe om ham!! Jeg har et foto som kanskje forestiller ham og hans bror Martin, -tatt i Hamburg, hvis jeg husker rett. Antagelig var han også sjømann. Men hvor finner jeg ut mer om ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Wow! Plutselig oppdaget jeg dette! Olle Olsen må da ha vært onkel til min oldefar, for Karen Regine f 2/12/1819 er av 'mine' Terjesen'er. Hun var datter av Terje Berntsen (Kallhovd) - bosatt i Arendal, men født i Hornnes 1779. Terje var gm Guri Serine Jacobsdatter, bosatt i Arendal, men født i Egersund (sannsynligvis) 20/3/1779.Olle's grandnevø - min morfar, var også en periode ansatt på Arendals bryggeri. Jeg har liggende hans gullklokke derfra!Jeg har en god del opplysninger omkring Karen Regines slekt, om det er relevant.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Spennende! Det hadde ihvertfall vært veldig fint å få litt utfyllende opplysninger om hennes foreldre/familie? Jeg har funnet 5 søsken på FS. Hva var farens yrke f.eks?Og- har du tilfeldigvis noe bilde av Karen Regine?Beste hilsen Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Jeg tror forøvrig den andre l-en i Olle er et fantasifoster fra gamle slektsnotater. Jeg har aldri sett navnet hans skrevet slik i noen kirkebok eller andre steder. Det står skrevet helt alminnelig; Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Karen Regine er iflg. kirkeboke født 2. November, døpt 14. Nov. i Arendal. LenkeLitt mer usikker på fadrene. Hun er ihvertfall barn nr. 5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Karen Regines far er opphavet til min mors pikenavn - Terjesen. Terje var tømmermann, men også tolrorskarl, og både sønn og sønnesønn arbeidet på tollboden i Arendal.Terje Berntsen født Evje 1779- død Arendal 11/10/1840 g 15/4/1806 m Guri Serine Jacobsdatter f Egersund 20/3/1779 - død Arendal 9/10/1839.Terje og Guri Serine (Gurine) hadde (i alle fall):a) Bærnt Terjesen 30/4/1807-5/9/1807b) Bernt Tobias Terjesen (Bærentsen), Matros, 13/9/1809 - 11/11/1833.c) Jacob Terjesen, matros, tømmermann, 11/9/1812-1847. Jacob ble gift med Gunild Olsdatter 24/1/1839. De hadde 1) Ole Thomas Terjesen 1840. Tolloppsynsmann, tollrorskarl (gm Johanne Marie Huste f1848), 2) Karen Gurine Terjesen f1843. Kanskje !! gm nn Dahleff. 3) Berent Christian Terjesen f 1846.d) Andreas Terjesen f 21/2/1816- d 9/12/1891. Sjømann.e) Karen Regine Terjesen f 2/11/1819. (Se mer i denne debatten!)f) Tønnes Terjesen, skipstømmermann, tollrorskarl f 13/5/1823-d5/1/1887. Tønnes gm Marte Olsdatter Strømsbo f 1825 i Øyestad. Tønnes og Marte er mine tippoldeforeldre. De fikk Thorvald Oktavian 1851, Ole Gunerius 1854, Johan Berner 1857, Ole Gunerius 1860, Gusta Mathilde 1863/64, Trina Mathilde 1866.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Takk skal du ha for utfyllende opplysninger!Og ja, Karen Regine hadde såvidt jeg kan se, ingen barn.Siden du åpenbart har noen tollrorskarler i familien har du kanskje støtt på navnet Kurtze?Bryggermester Ole Olsens søster Birte Margrete Olsdt. f. 1817. g. 1842 i Arendal m. toller/tollroerskarl Johannes Liebenfrants Kurtze f. 1807. De har en datter Serine Amalie f. 1850, g. 1868 m. bakermester Ole Ellingsen Amundsrud. Sett noe om dem noe sted?Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Jarl V. Erichsen

Fra Agderposten 18/6/2005: 'Bryggeri- historieGregers Salvesen startet produksjon av øl i et tidligere brennevinsbrenneri i Kittelsbukt i 1839. Vann til ølproduksjonen fikk Salvesen fra en brønn på tomta, senere hentet han vann fra bryggeridammen ved Strømsbuveien. Det ble produsert flaskeøl, skibsøl og trolig pottøl.Firmaet Stephansen og Martini overtok bryggeridriften i 1844, med bryggermester Ole Olsen som driftsansvarlig. Ølet besto av de gamle overgjærte sortene, skibsøl, pottøl, godt søtt øl og godt bittert øl. Men fra 1846 brygget de også undergjæret bayersk øl, og en finere bitter.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Morten Sundnes

Jeg tenkte egentlig å skrive om Johan Martinius Thoresen/William Copeland. Det blir sagt at han lærte sin første brygging i Arendal. Han har også en gang uttalt at han lærte brygging av en tysk bryggemester i Norge. Jeg får således ikke ting til å stemme helt, men det kan være ulike forklaringer. Dersom han gikk i lære under Ole Olsen, vil sistnevnte stå helt sentral i historien til Thoresen (som altså skiftet navn i USA)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.