Gå til innhold
Arkivverket

[#41195] Flytting fra Hjartdal til Etne og Fjelberg 1840-1841


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, det er mine tippoldeforeldre; Ingebrigt 'Målar' Brekke. Han dro over fjellet i 1839 og giftet seg med Martha Villeiksdtr Lien i Ølen. Deres datter Anna var min oldemor, gm Viar Bjørgen i Etne.Ingebrigts bror og en kamerat (Ole og John) dro etter ham, hhv i 1841 og 1840. I Bygdeboken for Ølen står det at de tre dro sammen i 1837, men det stemmer altså ikke. Jeg har en følelse av at Ole og John 'forsvant', muligens til Amerika, men de finnes ikke blant emigranter fra Stavanger, og fra Bergen er der ikke lister før 1874. De finnes ikke i Etne eller Fjelberg under Folketellingen 1865.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, han har funnet seg en jente raskt, da. Da bør jeg kanskje finne etterkommere etter Ole og Sofie i Ølen eller deromkring.Hva med kompisen John, finner du ham også, fars navner Gunnef/Gunev/Gunef el l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det betyr at Ole må ha dødd mellom 1853 og 1865, men der er ikke lagt ut krikebøker for den perioden enda. Har du bygdeboken for Ølen for hånden. I 1865 var forøvrig den yngste datteren, Oline, kun 11 år, men bodde ikke sammen med moren. Kanskje hun var død, hun var vel for ung til tjeneste.Jeg skulle også gjerne visst hvem Sofies far, Johannes var. Jeg finner to Johannes som gifte i 1801 og 1804, men aner jo ikke om det er ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen
Gjest Arnfrid Mæland

Du er flink, så de flyttet altså hjem til Telemark. Ok, men da er innledningsspørsmålet mitt besvart. Det som blir å gjøre videre er å se om jeg finner noen av døtrene til Ole og Sofie som gifte.Men de emigrerte altså ikke, det er vi alltid blitt fortalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Spørsmålet er om det er disse fra Sandeid;SOPHIE JOHANESDR Birth: 11 JUN 1820 Christening: 18 JUN 1820 Sandeid, Rogaland, Norway Parents: Father: JOHANES DANIELSEN Family Mother: WALBOR JOHANESDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.