Gå til innhold
Arkivverket

[#41198] Noen med aner fra Kville sogn i Sverige? (Gøteborg&Bohuslen/Vestra Gøtaland)


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg er på jakt etter noen som har aner fra Kville etter Magnus Hjelt(e) (soldatnavn) og hans sønn Karl August Magnussen.Karl August Magnussen, f. 1830-1834-min tippoldefar var gift for annen gang med min tippoldemor Anna Helena. I deres vielse er det opplyst at Karl August var enkemann da han giftet seg for annen gang. Så det kan være en sjanse for at han hadde barn med 1. kona. Barna ville da bli hetende Karlsen el. Magnussen til etternavn.Så nå er jeg spent på om noen av dere i brukerforumet har disse anene og melder seg. Eller kjenner noen som har disse anene. Da kunne vi dele opplysninger.Det er en nøtt som hadde vært morsomt å få løst.Mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Finners en Carl Magnusson på Svælte i Kville. Han døde 1862. Har du fult navn på hans kone eventuelt barn. Blir lettere da. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Hanne!Takk for innlegg!Min tipp-oldefar er ikke han som døde i 1862, da han giftet seg med Anna Helena (Bryngelsen/Brynhildsen/Johansdatter-hennes far het Johannes Brynhildsen; opplyst i kirkeboka i Slagen) i Slagen i Sem i Vestfold oktober? 1879 og fikk datter Marie Fredrikke Karlsen født desember 1880 (ble døpt i samme kirke der foreldrene ble viet).Det jeg har funnet ut, er at moren til Marie (Karl Augusts 2 kone) døde juni 1881 i Slagen. Og i tillegg er det funnet en kandidat til Karl August i folketellingen 1900 for Larvik.Ellers har jeg sett på innflyttede. Men foreløpig finner jeg dem ikke blant de innflyttede. Og kirkeboka i Sem/Slagen mellom 1873-1877 ang. innflyttede er ikke scannet foreløpig.De 16 første årene på 1900-tallet ang. døde i Larvik er ikke scannet heller.Mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Har du forsøkt Anbytarforum? Jörgen Tolleson er en av flere hjelpere der som kan mye om Kville.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Kristin! Dessverre brant Prestegården i Kville ned og kirkebøkene med den [url="http://www.netarkivet.info/ba/ba04/ba04011.htm>http://www.netarkivet.info/ba/ba04/ba04011.htm her er en fortegnelse over hva som skal ha brent: http://www.netarkivet.info/ba/ba04/ba04012.htm Følgende finnes dataregistrert (men det er 'for nytt' for deg: http://www.slaktdata.org Kville-Fødte: 1860-1920Kville-Døde: 1895-1920Kville, Fjällbacka Døde 1860-1894Kville, Fjällbacka-Vigde 1860-1920Her kommer du inn på Anbytarforum for Kville: Lenke her er 'Røtter' - med inngangen til Anbytarforum:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Kristin. Anbytarforum er meget bra. I søkemotoren der kan du få mailadressen til Tolleson, men han ligger helt sikkert og følger med.Eller legg inn ett søk der slik jeg gjorde og fikk 'bingo'. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei alle sammen!Takk til A.Gustavsen,L.Christiansen og T.E.Skrolsvik for deres innlegg!Jeg har dessverre prøvd Anbytarforum med resultat liten respons. Har lagt merke til navnet Jørgen Tolleson. Og er klar over fra før av at de aktuelle kirkebøkene for Kville er brent.Lenke (innlegg 27/7-05 og 29/7-05).Må gjøre obs på at fødselsdatoene til Karl August og Anna Helena spriker med noen år, oftest 4-5 år. Slik er mitt inntrykk. Gjør også obs på at Anna Helena er født i Hede, iflg. kirkebok for dåp/vielse i Slagen. Men det er mange steder som heter Hede i Bohuslen. Likevel har jeg funnet en kandidat på plass som heter Stensryr i 'slaktdata'.Lurer på årsaken til liten respons da andre er mer heldige enn meg.mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!En ting jeg glemte. I vielsen til Karl August og Anna Helena 3/10-1879 i Slagen er det vist til lysninger året før.Slik ser det ut. Men kan ikke se at lysningene er mikrofilmet. Betyr det at jeg må se i original kirkebok ang. lysningene? For der kan det jo kanskje stå mer. Hvis, da må jeg til Kongsberg? Men det har jeg veldig liten mulighet til nå på en stund.mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Er det noen som kan se om man kan se i svenske kilder ang. utvandring fra Sverige (Hede og Kville) på Karl August og Anna Helena? Hvis, så hadde jeg blitt så glad. Og enda gladere hvis man finner noe interessant i de kildene.Jeg finner ikke Karl August og Anna Helena i 1865 folketellinger etter utallige søk. Noe som kan bety at de dro til Norge etter 1865.mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Tenkte å se om jeg kunne finne Anne Helene og følge Karl August via henne.I kirkeboken for Hede er det mange som heter Anna Helena. Jeg har sett i årene 1846-1855 i og med at f.året spriker.Finner ingen av de som kan passe med et etternavn på Johannes/bryngel/brynhildsdotter.Den eneste jeg da kan finne er: f 10/2 døpt 14/2-1846 Anna Helena Foreldre: Soldaten Joh. Träff och dets hustru Anna Cath Andersdotter på ______(?) under Tvëten.Denne fam finner jeg på Tveten (indtagan soldatstom) siste gang 1846-50, da flytter de.Så denne Anna Helena har jeg ikke klart å følge som voksen for å se om hun f.eks flytter til Norge. Jeg finner heller ikke en slik Anna Helena på Emibas. Så muligheten for at dette er rett person er kanskje ikke veldig stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei.Du finner Carl August Magnussen på scanna kirkebøker her: Halden 1845-1856, Ministerialbok – se under innflyttede side 486.Spørsmål til Kristin: Hvor finner du din Marie Fredrikke i FT1900?Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Legger også inn vielsen mellom Karl August og Maria Helene den 3/10 1879 i Ministralboka: Lenke - Er Carl August sitt yrke oppgitt til glasverksarbeider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!En stor takk formidles til K.Næss for jobben med søking og for hans innlegg! En stor takk formidles også til A.L.Hagen for søk i svenske kilder og for hennes innlegg! Takk også til Ellef Ellefsen for hans innlegg.Kolbjørn: Marie Fredrikke (min farmors mor)vokste opp på gården Gauterød hos jordmor Emma. Har fått det bekreftet av en Bang-slektning av Emma. Jeg har en kandidat til Marie; i Oslo 1900 som manedspige med etternavn Larsen (samme etternavn som pleiebror Borge Erling Larssen. Farmors bror het Borge Erling.Ikke Larssen, men annet etternavn)født Tønsberg. Slagen er jo ved Tønsberg. Marie Fredrikke har vi for spøk kalt 'mystisk dame' da det blir brukt flere etternavn (Johansen,Karlsen,Larsen,Magnussen (faren het jo Magnussen til etternavn) i kirkebøker, min fars dåpsbok og slektstavle (tror min farmor skrev etternavnet på).Kjempefint at du fant frem til vielse og riktig innflyttingsperson (Karl August).[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=48&filnamn=f00721&gardpostnr=553&personpostnr=3022&merk=3022#ovre>LenkeLenkeSvaret på spm. i 1. lenke-Innlegg 14: Fillehandler.Anne Lene: Har funnet frem kandidaten min Anna Helena. Legger ved lenke. LenkeHva sier du om denne?Dødsfallet til Maries mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei.Synes din kandidat Anna Helena Johanson f. 7.des.1843 i Hede forsamling, på Stensryr, ca 10km nord for Munkedal ser meget lovende ut. Alt ser ut til å stemme så langt. Men det skulle vært interessant å få bekreftet fødselsdato 7. des.Födelsedatum: 1843-12-07 // Förnamn: Anna Helena // Adress: Stensryr // Mannens titel: Hemmansägare// Mannens förnamn: Johannes // Mannens efternamn: Bryngelsson // Kvinnans förnamn: Börtha // Kvinnans efternamn: AndersdotterDet ser ikke ut til at detaljer fra lysningene i Sem prestegjeld er tatt inn i de ordinære kirke- og klokkerbøkene, og lysningsbøkene starter først på 1894. Men det finnes bøker for forlovererklæringer, og her måtte det vært interessant å ta en titt. Aktuell bok er: Forlovererklæringer 2. 1864 – 1894 for Sem/Slagen prestegjeld i Vestfold. Hvis du går på nærmeste bibliotek, så kan de skaffe film av denne boka i løpet av noen dager, og på biblioteket finnes det sikkert også lesemaskin. Inntil videre kan vi leve i håpet om at Anna Helenes fødselsdato er oppgitt her.Spørsmålet om hvor Carl August og Anne Marie befant seg under FT1865 er ikke enkelt å besvare. Det finnes nok en del mennesker som skulle vært talt med, men som av en eller annen grunn likevel ble utelatt. Kunne de for eksempel ha tatt en tur over grensen for en periode? De fleste som forsker i slekt leter etter noen som er utelatt fra folketellingen og det får være en trøst for oss amatører.Når det gjelder inn- og utflytting er mitt inntrykk at dette ikke ble tatt så alvorlig utover mot slutten av 1800-tallet. Men hvis du er heldig, kan du kanskje finne Carl August sin utflytting fra Halden, innflytting i Slagen og ev. utflytting herfra til Larvik, (hvis du er på rett spor i Larvik da).Lykke til med letingen videre!Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Finner en Anna Helena Johansdotter f 1849 i Hede. Hun er gift med Karl Johan August Svensson f 1853 i Ørløsa i skaraborg. Jeg skal sette meg mere inn i det å se om jeg ser noe. Finner de ikke i Emibas. Vet du hvorfor Marie Fredrikke ? Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Kolbjørn N. og Hanne L., takk for deres innlegg! Bedre sent enn aldri!Kolbjørn N.:Fremdeles leter jeg forskjellige steder. Forlovererklæringer 1864-1894 skal jeg ta en titt i en dag jeg har bedre tid. Og da prøve finne rett Anna Helena blant innflyttede til Halden.Hanne L.: Vet ikke helt hva ditt spm. ang. Marie endte på. Kan gjette at du spør om hvorfor Marie ikke vokste opp sammen med sine foreldre el. lignende. Hennes mor døde 1/2 år etter at Marie ble født. Og de var fattige, har jeg forstått etter det lille mine nære slektninger visste. Faren reiste ihvertfall flere steder. Halden (flyttet til Halden fra Qville,Sverige)-Slagen-kanskje Larvik (siste mulige spor folket. 1900 Larvik). Så Marie vokste opp hos en familie hvor moren i huset var jordmor. En familie (mann,kvinne og to gutter) som kunne ta vare på henne. Og Anna Helena, f. 1849 gift med Karl Johan August Svensson er ikke 'min'. Siden hun giftet seg for første gang med Carl August Magnussen (han giftet seg for 2. gang med Anne Helena) i Slagen, Vestfold i 1879. Kansje du Hanne kan sjekke i svenske kilder om Carl August og hans første kone Anne Marie var en tid i Sverige noen år etter vielsen i Halden 1853? Kjempefint hvis du kan det (på en ikke tidkrevende måte).mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kristin S. Aasen

Nå før jul fikk jeg sjekket i 'Forlovererklæringer 1864-1894'. Men fikk ikke svar ang. fødselsdato til Anna Helena. Skal sjekke mer i 'Innflyttede til Halden' (el. lign. navn, da jeg ikke husker helt navnet på databasen).Kunne noen som har svenske kilder sjekke om Carl August og 1. kona Anne Marie var en tid i Sverige etter deres vielse i 1853? Hvis det er mulig.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.