Gå til innhold
Arkivverket

[#41199] Kilder om soldater i 1788 og 1814


Gjest Håvard Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Håvard Olsen

Finnes det kilder/dokumenter over norske soldater som var med i 1814-krigen mot Sverige?Finnes slike kilder over norske soldater som var med på 'stormingen' av Gøteborg i 1788.Soldatruller etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Håvard,jeg hadde et lignende spørsmål vedr min forfar, A A Dale, for en tid tilbake, og her er svarene jeg fikk:LenkeMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det finnes materiale i mange ulike arkiver.Opplysninger om soldatene 1788-felttoget finner man bl.a. i kompanirullene. For Bergenhusiske soldater f. eks. Nordre Nordfjordske, Gloppenske, Strynske, Søndre Nordfjordske, Nordre Sølndfjordske, Søndre Søndfjordske, Vestre Sognske, Vikske (fra 1. Bergenhusiske regiment), og Nordre Norhordlenske (i 2. Bergenhusiske regiment).Kommanderende Generals arkiv i Riksarkivet vil ventelig kunne gi mye stoff om denne krigen. Det er også skrevet flere bøker om 'Tyttebærkrigen', og der finner man henvisninger og kildeoversikter. Se f.eks. Tyttebærkrigen : det norske felttog i Sverige 1788 / Georg Apenes og Tore Dyrhaug. Oslo : Aschehoug, 1988.Tilsvarende for krigen 1814. Der er det også publisert flere bøker med til dels gode kildeutdrag og gode referanser, f.eks. H.J. Barstads bøker om de Bergenhusiske regimenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.