Gå til innhold
Arkivverket

[#41203] Anna Vogt Krefting på Bærums jernverk


Gjest Trude Lykke
 Del

Recommended Posts

Gjest Trude Lykke

Søker informasjon om Anna Vogt Kreftings barn.Har hun hatt et barn som døde rundt 1712?Muligens i en flom.Eller om det har vært en flomulykke med barn involvert enten som omkommet, eller som eneste gjenlevende. Da på Annas tid på jernverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Hei, Annas ektemann Herman Krefting døde i 1712. Anna var da 29 år og overtok verket.Anna og Herman ble gift 1699. Hun var da 16 år. De fikk tilsammen 8 barn.De fikk første barn 11.juni 1700, Johan Krefting. Født klokken halv seks om morgenen. Han 'blev strax Jemme døbt' den 24 juni i Tanum kirke. Faddere: Anne Sal. Johan Kreffting og Svigermoder Catarina Brauman og Swigerfader Paul Pedersen Vogt. 'Gud forunde hannem sin naade og Fremvext saa thuifles ej paa Lucken'.Siste barn ble født 5 aug 1712 etter at hun ble enke 3.juni samme år. Gutten ble døpt Herman, som sin far het.Info om barna er mange og detaljerte som følge av at familien selv skrev en 'slektsbibel' som kanskje er å finne i Riksarkivet(?)Har ikke hørt noe om noe drukning.Håvard PS.Anna døde 1766.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Til lenken i 4:Her stusset jeg over opplysningen om at Professor P. A. Munch nedstammer fra Kjørbogrenen av Kreftingfamilien. Kan det stemme ?Og så Anne Stine Moe Ingstad: hvordan er hennes slektsgren ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Hervig

Til Knut. Nei, jeg tror du har rett i at det ikke stemmer, at Wikipedia der tar feil. I følge Store norske leksikon nedstammer P.A. Munch fra tollinspektørens bror, sogneprest Peter Munch. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Min feil at P. A. Munch ble plassert som etterkommer av Krefting på Wikipedia - jeg beklager og har nå rettet feilen der. Forklaringen at jeg litt for raskt leste en smule uklar tekst i Reidar Kreftings Slekten Krefting. Jeg synes det er fint at dere her på Digitalarkivet er våkne og passer på.Jeg har nå også gått inn og skrevet hvordan Anne Stine Ingstad er en Krefting etterkommer.For øvrig er det skrevet en del diskutabelt om norske adelsslekter og 'norsk uradel' på Wikipedia. Jeg har gjort noen små tilføyelser der, men oppfordrer andre som er mer adelskyndige til å gå inn og vurdere det som står der.Beste hilsener Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En 'fersk', interessant artikkel om Anna Krefting som jernverkseier finnes i FORTUNA; Tidsskrift for historie, teknologi og kultur med tilknytning til de gamle norske jernverkene 2, Næs Jernverksmuseum 2005, s. 95-101 (Elisabeth Høvås Fulsebakke: 'Anna salig Herman Kreftings enke - leder av Bærums Jernverk 1712-66').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Artikkelen i Fortuna kan varmt anbefales. Illustrert med nydelig portrett av Anna Krefting. Foto : Anne-Lise Reinsfelt , Norsk folkemuseum. ( Boken er tilsalgs ved Næs Jernverksmuseet ) Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står også en god del om Krefting-familien i 'Bærum - en bygds historie' (Bærumsboka) bd. II side 3. Det er også bilder av Johan Krefting og Anna Vogt i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.