Gå til innhold
Arkivverket

[#41204] Hjelp til tyding av forkortelser i kirkebok


Gjest Steinar Nyløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Nyløkken

I Lysningsboka for Gamle Aker 1900 har presten vært ivrig med forkortelser. Jeg tror at jeg har forstått de fleste, men trenger allikevel hjelp av dere der ute for å få på plass de siste. Lenke Her er min forståelse av det som står og de 'blanke feltene' i (): Lysning 21 11.2 (ub ?) cop = copulert Kontoret 12.3 kl. 5.Ungkar Telefonarbeider Kristian EvensenRagna Emilie Robertsen Sypike Akersbakken 23 c.Ugift sønn av Husmann Even Kristiansen født i østre Toten 9.8.73. (conf = konfirmert ?) (ib ?) 88. (S. a. ib ?) (B = Bolig ?) Tøiengt 38 ???Ugift datter av Husmann Robert Olsen født i Hobøl 21.6.72 konfirmert (i b ?) 87.2 Forlovere (strøket over).Pft Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Berg

Hei Steinar! For at vi lettere skal kunne hjelpe deg, så må du legge ut 'permanent sidelenke'. Den lenken du la ut gjelder bare for deg en halvtimes tid (tror jeg).Permanent sidelenke finner du ved å vise bildeinformasjonen øverst på siden (se figur). Bruk gjerne permanent sidelenke istedet for permanent bildelenke. Da er det mulig å bla litt fram og tilbake for å få en oversikt over prestens skriveegenskaper når det er vanskelig å lese. Espen

bilete1103.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Ja jeg skjønner, men nå er DA (skannede kirkebøker)så treigt at det snart er raskere å gå til Kringsjå og slå opp selv..... Skal se hva jeg får gjort etterhvert.Utrulig hvor mange som sløser bort det fine været med å finne slektninger, meg inkludert.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Da prøver vi igjen med 'permanent sidelenke' LenkeDet er den første lysningen det gjelder (nr 21)Nok en gang,takk til alle som bidrar.SN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Forslag: Lysning 11.2 ub (ubeslektet?) H.s. av husmann osv (Han sønn av osv.) Conf. ib. (konfirmert ibidem, dvs. samme sted) S.A (Siste Altergang?) H. d. av osv (Hun datter av osv.) B (Bopæl) Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Ja, se der var min gåte løst. Uttrykket 'ibidem' var ukjent for meg, men nå fikk alt en mening. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Steinar.Legger inn en lenke til en side der du kan søke på sånne ord som Ibidem: LenkeNederst her på siden finner du i det blå feltet ordet - Ordliste - der finner du også forklaringer på 'Ukjente' ord i Slektsforskningen.Tror ikke alle ord har en definisjon, men du finner ihvertfall noe av det på disse to stedene!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.