Gå til innhold
Arkivverket

[#41207] Skifte etter Lars Nielsen, Florvåg, død 12.5.1776.


Gjest Gunn Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Hagen

Er det mulig å få vite hvem som er nevnt i skiftet etter Lars Nielsen, Florvåg, Herdla, s.100,prot.6a, 1776-1779? Står det noe om enkens alder,evt. fødested? Mvh Gunn Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 1. juli 1777 og nevner enken Kari Olsdatter og sønnen Niels Larsen, 1 1/2 år gammel. Det står ikke mye om enken, men hun tok Hans Reinertsen Florvåg som lagverge, mens 'svogeren' Anders Monsen Bredvig, Schiold skipreide, var formynder for sønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Takk for sist. Eg ser at Anders Monsen var gift med ei Dorte Olsdatter. Ho må då vera syster til Kari. Eg skal sjå meire på dette når eg kjem i heimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Takk til Oddvar Søreide for opplysninger. Og takk for sist til Bjørn Davidsen! Tror nok at Dorthe kan være søster til Kari. Alderen stemmer med tidl. opplysninger som jeg har fått av deg. En Dorthe Olsdtr., Kleppestø ble konf.l8 år gml. i 1766 og Kari`s søster Dorthe ble jo født i 1748.Dessuten har to av barna navn Janiche og Ole som også passer inn. Så da er vi vel enda sikrere på at de to døtrene Kari og Anna til Ole Andersen og Birthe Jansdatter ble gift med de to brødrene Ole og Anders Andersen. Sønnen til Kari fra 1.ekteskap, Niels Larsen ble gift med Berthe Karine Andersdtr.Florvåg, dtr. av Anders Erichsen fra hans 2.ekteskap. Første konen hans var også en Kari Olsdatter som døde i barselseng,ett år yngre enn 'min' Kari.Ole Andersen giftet seg opp igjen i 1768 med en enke fra Brevig og bodde kanskje der når Kari ble konf. i 1769. (Karie Olsdtr. Brevig, 17 år.) Kari dør i 1832, 81 år gml., i Bastanesset, Florvåg, der etterkommerne fremdeles bor.Mvh Gunn Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ber om unnskyldning for at jeg blander meg inn i denne diskusjonen, men er det noen av dere som har opplysninger om Ole Andersen som var gift med Birthe Jansdtr. Hvor kom han fra, og hvor og når døde han og Birthe? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Anders Monsen Breivik er sønn av Mons Andersen Mathopen, men eg har hatt problem å finne ut hvor kona til Anders kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Prøver å oppsummere dine tidligere opplysninger Gunn. Er det slik å forstå at Kari, Dorthe, Ole, Anders, Janiche er identikse med de som er nevnt i dette skiftet [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=arkiv&temanr=23217&sok=w%E5genes&startnr=&antall=&spraak=&nr=32&antinnlegg=2#anker>Lenke Ole og Anders er da gift med søstrene Kari og Anna, som igjen er døttrene til Ole Andersen g. Birte Jansdatter. Er det så denne Ole Andersen som igjen blir gift med Birthe Johannesdatter Breivik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Beklager at innlegget mitt kanskje var litt uoversiktlig (sein kveld). Brødrene Ole og Anders er sønner av Anders Pe(de)rsen og Malene Johannesdtr.,Øyjord,Erdal, så jeg kan ikke se at det skiftet du nevnte er aktuelt. Det er riktig at det er Ole Andersen, far til Kari Olsdatter og enkem. etter Birte Jansdatter som gifter seg med Birthe Johannesdatter, Brevig, 28/6-1768. Muligens dør hun like etter giftermålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.