Gå til innhold
Arkivverket

[#41210] Dødsannonser


Gjest Hanne M M Ørsleie
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne M M Ørsleie

Hei. Min svigerinne lurer på om hvem hun skal kontakte for å få tak i en dødsannonse til sin biologiske mormor fra 2004. Dødsannonsen vi ønsker å finne er til Thea signe jørgensen og hun skal være gravlagt på Nordre Gravlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Normalt så er det mikrofilm av aviser på bibliotekene for den/de aktuelle avisene det kan ha stått i. Mh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Kontakt (eller kanskje ho kan oppsøkja det, visst ho bur i Oslo/omegn) Nasjonalbiblioteket.Dei har alle aviser, eg ringde til dei og fekk dødsannonsa tilsendt etter kort tid.Men ho må vel fyrst finna ut kva for avis som annonsa sannsynlegvis står i.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N.Christiansen

Dersom ikke gravminne-registeret hos DIS-Norge gir deg nok opplysninger, kan du gjøre følgende:1. Ringe gravferdsetaten i Oslo - de har navn på festeren av graven2. Dra på Nasjonalbiblioteket for å se på dødsannonsen. De aller fleste dødsannonsene fra Oslo står i Aftenposten. Og på Nasjonalbiblioteket har de alle avisene på mikrofilm.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Til innlegg 6. Kan gravferdsetaten nekte å utgi navn på fester? Jeg har hatt ulik erfaring etter hvor jeg har ringt. Jeg har fått oppgitt navnet flere steder. Et annet sted var kirkevergen usikker på regelverket, og ville derfor ikke fortelle meg navnet på fester.Arne-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Egentlig er svaret faktisk ja. De kan nekte, fordi det er en nålevende person. Det kommer litt an på hvem du snakker med - og hva dine intensjoner er. Våre intensjoner er stort sett søte og hyggelige, og jeg har aldri fått nei.Men -vi har ikke 'krav' på å få noe som helst. Dette kommer helt an på den personen vi snakker med.Gravminneregistreringen vi jobber med i DIS-Norge har ikke med fester - fordi dette er opplysning om nålevende, og - det viktige - det knytter en død person til en levende person, og da kommer med en gang personvern inn i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Takk for svar. Jeg regner med de fleste her på forumet har like søte og hyggelige intensjoner. Det er vel bare å håpe på gravferdskontorets velvilje :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Måten spørsmålet blir stilt på har utruleg mykje å seie. 'Eg vil ha opplyst..' eller liknande, nærmast bydande former, funkar dårleg. Då går gjerne kontoristen i forsvarsposisjon og seier nei straks, for deretter å leite etter grunnar til det.Ei god forklaring på kva ein er ute etter og kvifor, etterfølgt av eit 'er dette kanskje noko De kan hjelpe meg med' eller liknande, gjerne kombinert med uttrykt forståing for at svaret kan vere nei, går mykje betre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.