Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Kristin S. Aasen

[#41216] Ole Garsen Scheie på Viestad

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!En fetter av meg fortalte om en artikkel som stod i Dagbladet-Magasinet hvor noe av innholdet var kjent, f.eks. stedsnavnet Spind. Fant den på internett.[url="http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/07/01/470356.html>LenkeSpørsmålet er hvem Ole Garsen Skeie/Scheie var.Og hvor han kom fra. Kom han fra en gård i Hægebostad som het(er) Scheie? Eller så het han Scheie, fordi hans evt. søster Stenvor Garsdatter Kvestad (gård i Hægebostad) ble gift med Aanen Olsen Scheie i Hægebostad-V-A og han Ole dermed bodde på Scheie?Kanskje Ole Garsen var fra Kvestad opprinnelig? Stenvors foreldre: Gahr Aanensen og Tarjer Olsdatter.Stenvor hadde en bror (mener å huske at han het Ole) som ble født ca. 1754 ifølge bygdebok for Hægebostad-Kvestad. Folketellinger 1801 Vanse og Hægebostad:Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Torgersen

I følge bygdebok for Spind var Ole Garsen fra Skeie i Eiken og levde 1750-1836. Gift med Katarine Torjesdatter i 1780 - hun levde 1760-1811. De ble bosatt på Viestad i Spind.I følge familysearch ble paret gift 18. november 1780 i Spind. Samme 'kilde' nevner en Ole Garsen Kvestad født 1754 [url="http://www.familysearch.org/Eng/search/VR/individual_record.asp?recid=27927337&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke, og en Ole Garsen Naglestad født samme år

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristin S. Aasen

Hei P. Torgersen!Takk så mye for ditt innlegg! Og for lykke til-hilsen.Nyttig,fint å vite at du hadde funnet i Spind-bygdebok at han kom fra Skeie i Eiken.Skal følge ditt tips om å se i kirkebøker og skifte. Men det med skifte tror jeg blir enda mer vanskelig. For da må jeg til Kr.sand s. Dessverre har jeg ikke mulighet til å dra dit på en lang stund. Da jeg bor og jobber på et sted på Østlandet.Kirkebøkene ser jeg senere i høst hvis jeg ikke har fått det av andre før den tid når jeg har mulighet.Hvis noen på Sørlandet har mulighet til å se etter skifte og skrive opp her i dette temaet hvis man finner skifte, så hadde jeg blitt kjempeglad.Fortsatt god slektssommer i varmen og det fine været!mvh. Kristin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.