Gå til innhold
Arkivverket

[#41216] Ole Garsen Scheie på Viestad


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!En fetter av meg fortalte om en artikkel som stod i Dagbladet-Magasinet hvor noe av innholdet var kjent, f.eks. stedsnavnet Spind. Fant den på internett.[url="http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/07/01/470356.html>LenkeSpørsmålet er hvem Ole Garsen Skeie/Scheie var.Og hvor han kom fra. Kom han fra en gård i Hægebostad som het(er) Scheie? Eller så het han Scheie, fordi hans evt. søster Stenvor Garsdatter Kvestad (gård i Hægebostad) ble gift med Aanen Olsen Scheie i Hægebostad-V-A og han Ole dermed bodde på Scheie?Kanskje Ole Garsen var fra Kvestad opprinnelig? Stenvors foreldre: Gahr Aanensen og Tarjer Olsdatter.Stenvor hadde en bror (mener å huske at han het Ole) som ble født ca. 1754 ifølge bygdebok for Hægebostad-Kvestad. Folketellinger 1801 Vanse og Hægebostad:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

I følge bygdebok for Spind var Ole Garsen fra Skeie i Eiken og levde 1750-1836. Gift med Katarine Torjesdatter i 1780 - hun levde 1760-1811. De ble bosatt på Viestad i Spind.I følge familysearch ble paret gift 18. november 1780 i Spind. Samme 'kilde' nevner en Ole Garsen Kvestad født 1754 [url="http://www.familysearch.org/Eng/search/VR/individual_record.asp?recid=27927337&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke, og en Ole Garsen Naglestad født samme år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei P. Torgersen!Takk så mye for ditt innlegg! Og for lykke til-hilsen.Nyttig,fint å vite at du hadde funnet i Spind-bygdebok at han kom fra Skeie i Eiken.Skal følge ditt tips om å se i kirkebøker og skifte. Men det med skifte tror jeg blir enda mer vanskelig. For da må jeg til Kr.sand s. Dessverre har jeg ikke mulighet til å dra dit på en lang stund. Da jeg bor og jobber på et sted på Østlandet.Kirkebøkene ser jeg senere i høst hvis jeg ikke har fått det av andre før den tid når jeg har mulighet.Hvis noen på Sørlandet har mulighet til å se etter skifte og skrive opp her i dette temaet hvis man finner skifte, så hadde jeg blitt kjempeglad.Fortsatt god slektssommer i varmen og det fine været!mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.