Gå til innhold
Arkivverket

[#41217] Søfren Lauritssøn Heiberg


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Kirsten Jacobsdatter (død 1681), datter av Gulating lagmann Jacob Jørgensen og Inger Axelsdatter Gyntersberg, var nok langt fra 'Jostedalsrypa' i sagnet, og hadde neppe særlig å gjøre med den da tilnærmet avfolkede Jostedalen.Hun var heller ikke mor til Søfren Lauritzen, men var gift med hans brorsønn Lauritz Andersen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk skal du ha, Yngve. Rent kronologisk kan hun jo ikke ha hatt noe med svartedauden å gjøre, men slike sagn er jo litt artige læll, da.Hva med Maren Tordsd. Benkestok, våger du deg på den? Ser av rapporten at Vigerust nevner 'barn', men ikke noe navn. De finns kanskje i ett eller annet dokument, f.eks. ifm. med skifte. Ikke er jeg sikker på om hun brukte Benkestok-navnet heller.Opprinnelsen til Heiberg-slekta er kanskje ikke kommet noe nærmere sin oppklaring i det siste. Så vidt jeg skjønner, står det mellom danske aner og sogneslekt. Det siste kunne passe med Maren Tordsdatter, eller?Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Tord Benkestok (død 1587) satt med Joranger i Hafslo, som Anders Lauritzen seinere fikk hånd om. Anders Lauritzens var gift med 'Maren Truudesdatter'. Det må i så fall være denne Maren Trudesdatter som skal være identisk med Maren Tordsdatter (Benkestokk). Det høres ikke spesielt sannsynlig ut i mine ører.I så fall blir Lauritz Andersen og hans andre kone Kirsten Jacobsdatter tremenninger:Trond T. Benkestokk (død 1558) er far til Tord Benkestokk og til Kirsten Benkestokk, g.m. Axel Gyntersberg. Da blir han farfar til Maren Tordsdatter/Trudesdatter (mor til Lauritz Andersen), og morfar til Inger Axelsdatter (mor til Kirsten Jacobsdatter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Jeg leste en gang om et gammelt sagn som sier at Heiberg-slekta skal stamme fra Jostedalsrypa. Et slikt sagn kan ikke tas for mer enn det det er. Forsøk på å identifisere henne blir fort ønsketenkning og vil bare føre på ville veier.Når det gjelder Benekstok-godset som Anders Lauritzson eier, kan det veldig lett være kjøpe-eller pantegods, og i så fall sier det ikke noe om slektskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.