Gå til innhold
Arkivverket

[#41219] Brandval/Grue i Hedmark, hjelp til oppsl. i bygdebok, Hofaasmoen og Kamphaug


Gjest Laila S. Hynne
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila S. Hynne

HeiLeter etter foreldrene til Martin Eriksen f. ca 1814 utenfor ekteskap i Brandval. Har sjekket hans vielse og konfirmasjon. Fra vielsen har jeg navnet Erik Valstrøm på faren, i følge konfirmasjonen het moren Johanne Gulbrandsdatter. Har også lett på FS.Tror at hans mor het Johanne Johannesdatter. Hun gifter seg ifølge FS 1816 med en Arne Johannesen. De får endel barn sammen.Har nå lett i FT 1865 etter Johanne og Arne. Finner ei passende Johanne som enke på denne gården [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=103&filnamn=f60422&gardpostnr=509&personpostnr=2921&merk=2921#ovre>LenkeMen finner også en passende Arne som enkemann på denne gården

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hofossmoen var en husmannsplass under gården Hofoss og Kamphaug under gården Kampen. Disse finnes i Brandvalboka. Jeg har desverre ikke kopi av sidene for nevnte gårder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei LailaJeg skal en tur ned på arkivet i dag eller mandag og da kan jeg ta et foto av disse sidene i Brandvalboka og maile til deg hvis du vilMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei Hans Petter og Lars OveTakk skal dere ha.Lars Ove, jeg setter veldig pris på om du kunne gjøre det for meg. Min mail adresse er: seh alfakrøll sfjbb.netDet kan også se ut som om sønnen til Johannes Arnesen, Arne 19 år, bor på gården hos enkemannen Arne. Rare greier dette her. Skal bli spennende å se om bygdeboken kan oppklare noe.Igjen takk for hjelpen.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg reiser ned på arkivet om en times tid, så du får tilbakemelding i løpet av formiddagen.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjen Lars OveTusen takk for hjelpen og e-mailen. Det var kjempesnilt av deg. Skal sette meg ned å studere det og se hva som kommer fram.Har dessuten fått Mini 6 for Grue i dag, og har allerede vært å sett på Martin Eriksens dåp. Der står moren som Johanne Johannesdatter Ka....næset under Berger, og faren er Erik Larsen Valstrøm. Mulig det kan løsne litt nå.Sjekket også den vielsen i 1816 som jeg nevnte i innlegg 1. Denne Johanne Johannesdatter hadde Kamphoug under Berger som bosted. Mye mulig det kan være samme damen.Noen som vet om Valstrøm er en gård? Finner ikke noen gård med det navnet i verken 1801 eller 1865.Igjen takk for hjelpen.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

LailaJeg har sett litt på dette, og ble ikke mye klokere.Men jeg ser du nevner Ka...næset under Berger. Jeg må en tur på arkivet og lese et skifte på tirsdag. Kan se om jeg finner noe under Berger.Valstrøm kan like gjerne være svensk. Det var både mye finner og svensker i Brandval på den tidenMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei Lars OveJeg tar gjerne i mot din hjelp med dette. Takk for at du vil kikke etter for meg.Tusen takk for tipset om at Valstrøm kan være svensk. Det er ikke umulig.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg mener, uten å være sikker, at Berger (uten å være skråsikker) var både nordre, søndre osv og en stor gård med mange 'plasser'. og det du har lest som finnes Brandvalds-boka er etter min mening lite detaljert. Det er en bok til: (arrester meg nå) 'Bosetning på Finnskogen'. Der er det nevnt flere plasser i Brandval/Grue.Jeg skal sjekke for deg.Kunne du lese det jeg sendte deg som meil? Det ble tatt med en kamera-mobil.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Sånn for ordens skyld, mine utenlandske 'sjanger' betyr:'Meil' = hedmarsk for å sende et brev uten porto via 'luftvegen'...på en måte'Kameramobil' = Er en 'dings' man kan ta bilder med men som jeg trodde jeg kunne ringe med. Å betale månedsavgift for å ta bilder er noe nytt i Norge.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei Lars OveBildene du hadde tatt med din kamera-mobil var flotte:-) Har kikket på dem, men har ikke sett noen sammenheng med mine folk ennå. Får lete mer å se hva som dukker opp.Når det gjelder Erik Larsen Valstrøm hadde jeg tenkt å lete litt mer i kirkebøkene. Har nå på fjernlån Mini 6, 7 og 8 for Grue. Får se om jeg kan finne ham blant viede, døde eller inn-utflyttede. Hadde vært litt enklere hvis jeg hadde et ca fødselsår. Lettere å lete etter kandidater da.Har forsøkt Anbytarforum ved en annen svenske jeg har forsket på med ganske godt hell. Tenkte jeg skulle ha litt mer å gå på før jeg prøver det, hvis jeg finner noe da.Tusen takk for tipsene om bøker, skal prøve om de kan fjernlånes.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Laila. Har ikke kunnet trå til med hjelp før nå. Ble satt ut av nettet på grunn av torden. Erik Larsson Valström var svensk født ca. 1788, døde på Rustadrønningen i Vinger 4/2 1846, gravlagt 18/2 Brandval. Gift 27/1 1825 i Vinger kirke med Kari Torgalsd. f. 1794 Tekstebakken i Vinger. Ei datter Maren f. 10/10 1827 Helgebøl, Hofoss i Brandval. Erik var maler, har malt den takrosa som i dag er synlig i en av stuene i Mellgårdstangen, Fagernes i Vinger. Dåpen til Martin Eriksen er ikke med i k.bokavskriften døpte 1814-1830 Grue/Brandval. Er av interesse for meg både fødselsdato, dåpsdato og konfirmasjon. Når det gjelder Valström kan det være nyttig med søk i Östmark, Sverige. Har registrert dette slektsnavnet der.Mvh. Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei FinnHar vært avgårde, og ble veldig glad da jeg så ditt innlegg. Kanskje jeg kan klare å finne ut noe mer om denne Erik nå som jeg vet at han kom fra Sverige. (Vanskelig med fedre til barn født utenfor ekteskap synes jeg)Spennende opplysninger du kommer med. Mellgårdstangen har jeg ikke hørt noe om før. Finnes det en bok ol. som jeg kan finne ut mer om dette stedet. Kan man besøke det? Tar i mot forslag med takk.Her kommer mine kirkebokoppslag:Dåp i Grue: Grue Mini 6 1814-30 kort 1/10Side 5 h.s. 1814, Uægte F. 30 Novbr. Martin Eriksen Døpt 26 Decbr. Moderen Pige Johanne Johannesdatter Ka...næset under Østre? (Øfre?) Berger, udlagt til Barnets Fader .....? Erik Larsen Valstrøm Ungkarl Faddere: Hm Jon Berger? ....?, hm Nils Østbøl, Mikkel B.......?, ...? Mari Østbøl, ...? Anne Botnermoen(Som du ser er det noen åpne hull her, litt vanskelig når jeg er helt ukjent med prestens håndskrift og ikke kjent i området. Du får ta det som det er:-)Konfirmasjon i Grue: Grue Mini 7 1830-47 kort 5/10Side 149 nr 88 1830, 10 Octbr. 1830 Martin Eriksen 15 5/6, Fødested Ka...næset, bosted .....berget? Mod. Johanne Gulbrandsd. Mellem, uægte fødd, Far Erik .....? ....?, God flid, Nat. kopTusen takk for alle dine opplysninger om Erik Larsen. Nå er det kvelden for meg, håper at jeg kan komme tilbake hvis det er noe mer jeg lurer på.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Laila. Takk for opplysninger om Martin Eriksen. Kan formidle kontakt med nåværende eiere av Mellomgårdstangen. I Metbäcken, Östmark er det et forskercentrum for slektsforskere. Et sted som du kan besøke for å finne mere om Walströms. (fisollie()online.no) Mvh. Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjen FinnDet hadde vært artig å hatt et bilde av det han har malt. Vet ikke helt hvordan jeg skal fremstille mitt slektsmateriale ennå, mulig i form av en bok/hefte og da hadde det vært fint med noen bilder også. Kan jo fort bli litt tørt for andre enn oss ihuga slektsforskere:-)Har du vielsen til Martin Eriksen? Hvis ikke har jeg den også.Tusen takk for tipset om hvor jeg kan lete etter Eriks aner. Skal se videre på ham etter at jeg har tatt for meg Grue/Brandval.mvh Laila (seh()sfjbb.net)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Laila S. Hynne

HeiJeg har ennå ikke klart å finne ut hvem som er mor til Martin Eriksen. Med stor sannsynlighet heter hun Johannes/Johansdatter. Har sett en gang til på konfirmasjonen hans og det kan være at det står Johanesdatter.Men jeg har klart å finne ut om den Johanne Johannesdatter på Hofåsmoen og Arne Johannesen på Kamphaug fra lenkene i innlegg 1. De var søsken, ikke rart det var mange av de samme navnene som gikk igjen:-) Dette har jeg funnet ut ved å se på fadderne til deres barn.Johanne var som nevnt gift med Arne Johansen Hofåsmoen og hennes bror Arne Johannesen Kamphaug var gift med Berte Andrine Knudsdatter. Så da er den gåten løst.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.