Gå til innhold
Arkivverket

[#41222] Ole Olsen f. 1761-1765 i Surnadal


Gjest Astrid M Anda
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid M Anda

Kan noen fortelle noe om hvordan en kan finne denne mann. Han flyttet seinere til Hernes Bodø og ble gift 1.gang med Ane Pedersdtr f. 1758 og etter hennes død med svenske Katrine Ulrikke Persdotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Surnadal ligger i Møre og Romsdal fylke, ikke i Sør-Trøndelag. Å leite etter en Ole Olsen uten eksagt fødselsdato/år blir vel som å lete etter nåla i høystakken, men det går jo an å prøve. Så vidt jeg husker, så finnes det kirkebøker for Surnadal for det aktuelle tidspunkt. Sammen med bygdebøkene kan det kanskje være mulig å finne fram til personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari nerbu

Har du ingen flere opplysninger? Når han flyttet til Bodø? Når han giftet seg? Eller hva barna ble kalt? Hvor har du opplysningen om Surnadal fra? Har du mer, så fortell! Kanskje vi kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Ole er jo nok ikke av de eldste i søskenflokken siden han drar sin kos. Jeg sitter med en liste over alle ekteviede i Surnadal fra 1750 og fremover. Jeg kan sende deg alle ekteskap med Ola som far fra 1750 og frem til 1765. Det er ikke så forferdelig mange. Så kan du jo låne deg bygdabøkene på bibloioteket og sjekke alle disse Ola`ene og hvor de ble av. Ofte finnes de jo på gården og da er det greit. Står det lite eller ingenting om dem kan en jo starte med litt mer nøye granskning. Navnelikhet med 'din' Olas barn kan også være lurt i den sammenhengen. Men han kan jo også være et 'uækte' barn og de Ola`ene finner en jo bare i kirkebøkene. Etter det jeg husker er imidlertid rullen fra 1750 og utover godt lesbar, så det burde jo være mulig å lage en oversikt over dem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Astrid Marianne Anda

Takk for svar både fra Finn og Kari. Er seint ute, blei hefta vekk fra hobbyen en stund. En del av historien om Ole har jeg fra Bodin Bygdebok Bind II Del. 3. også svar fra Kjell Jacobsen : se ref. nr. 17946. Bygdebøkene her er i Statsarkivet i Stavanger. Ser at han giftet seg i Tr.heim 1794, lurer på om foreldrene hans kan være i lysningen eller var bare forlovere oppført i den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Riise

Astrid Marianne Anda: Vi får feilmelding på epostadressa di. Kan du sende ein epost til digitalarkivet@arkivverket.no , slik at vi får sjekka den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.