Gå til innhold
Arkivverket

[#41223] Skifte Vindheim i Fjaler


Gjest Alf Strand
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Strand

Eg ynskjer opplysningar om kva arvingar som er nemnde i skifte etter Kari Johannesdtr. Vindeim, protokoll 6 s.266b og Ole Nilsen Vindeim, same protokoll, s. 280.Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet 20. mai 1754 etter Kari J. nevner enkemannen Sjur Elevsen og søsken:1) Søster Anna Johannesdatter, død, etterlatt seg Tollak Hansen Loftem, Askvoll, Johannes Øxenberg, Dale, Anna Hansdatter, 26 år,2) Søster Barbra Johannesdatter, død, etterlatt seg Colben Olsen Grov, Kari Olsdatter, 'i Dochen', gift med Zacharias, og Orlog Østensdtr, 20 år, tjener borgermester Fasmer i Bergen,Som formynder for Anna Hansdatter broren Tollach, for Orlog Hans Michelsen Ask, og på vegne av Kari Olsdtr Østen Olsen Lervog.Skiftet etter Ole N. er datert 5. juni 1754 og nevner arvingene Nils Olsen Vindem, Peder Olsen, Østen Olsen, 32, svag og lam, Gert Olsen, Truls Olsen, Orlog Olsdtr, 36, og Elisabeth Olsdtr, g.m. Knud Nielsen, i tjeneste hos Arne Engebø.Nils O. Vindem var formynder for søsteren Orlog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Strand

Takk for svar. Då var altså ikkje Ola Nilsson og Kari Johannesdtr. eit ektepar slik eg trudde. Men Ola Nilsson er far til Gjert Olson som er den eg eigentleg var på jakt etter. Og så gjeld det å finna ut kven Ola Nilsson hadde vore gift med.Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Strand

Som oppfølging kunne det vera interessant å sjå kven som er arvingar i skiftet etter Anne Østensdtr. Vindeim, protokoll 5a s. 192.Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 22. mai 1749 og nevner enkemann Ole Nilsen og barn Nils Olsen, Peder Olsen, Østen Olsen, 'svag og fattes paa forstand', Giert Olsen, Truls Olsen, Orloug Olsdtr, 29, Elisabeth Olsdtr, g.m. Knud Nilsen Blagestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.