Gå til innhold
Arkivverket

[#41232] 'Anna i Ødemarka'


Gjest Espen Grønna Brataker
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Grønna Brataker

I 1974 kom det ei bok med denne tittelen, som handler om Anna som bodde på den avsidesliggende gården Haugsetvolden i Sømådalen (Østerdalen). Jeg søker informasjon om henne. Hun var fra Åsmarka i Ringsaker, og ble gift i Ringsaker kirke (iflg. boka 1920) med en tater fra Sverige ved navn 'Lang-Karl'. Hun var født ca. 1891.Jeg håper noen her vet eller kan skaffe mer informasjon om henne.Mvh. Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Espen G.B.!Jeg husker en Anna (i ødemarka) som det var omtale av i et norsk ukeblad. 'Hjemmet'? Det var for flere år siden.mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Du finner alt du behøver om bakgrunnen hennes i boka du selv viser til - i sin tid vel Norges mest solgte. For hennes videre skjebne kan du ringe lokalavisa Østlendingen og spørre etter nekrologen hennes og annen avisomtale. Det skulle være rikelig stoff om henne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Ja, biografisk informasjon fins det rikelig med i boka, men det var ikke akkurat det jeg tenkte på. Det jeg søker informasjon om er fødsel/dåp, vigsel, hvem foreldrene var, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Hei!Gå på LOR.no sine sider. Der er hennes slekt oppført. Men jeg har selv oppdaget at det er feil i slektslistene deres.Mvh. Geir Moen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Dette er det som står der. Men det må jo være feil:7 Karl Fredrik 'Stor-Karl' 'Lange-Karl' Fredriksen Skogmo f. 07.11.1868 d. 27.07.1953 g. 1894 Anna 'Anna i Ødemarka' Gustava Fredriksdatter Sundli f. 20.07.1869 d. 22.07.1943Barn:8 Fredrik Fredriksen Skogmo f. 07.11.18898 Karl Fredriksen Skogmo f. 18928 Aleksander Johannes Fredriksen Skogmo f. 15.02.18948 Marta Karoline Fredrikke Fredriksen Skogmo f. 26.05.1896 d. 1973 g. 1914 Fredrik Aleksander Karlsen f. 07.08.1891 d. 1963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Hei!Bra!! Med det mener jeg bra at du fant feil. For det er dette vi alle sliter med som leser slike lister på nett. Det jeg anbefaler deg er å skrive til LOR.no og påpeke det du mener er feil. For jeg er redd det er alt for mange personer som bare har 'kopier' disse listene inn i sine slekteprogram og så distribuert dette videre til andre. Dermed er feilene spredd over alt. Du selv vet vel hva som er feil med Anna og hennes fam. Kunne være greit om du fortsatte med denne debatten under en av de andre debattene som går her ang. de reisende. F.eks. debatt nr. 17772. Bl.a. Nina Berg i Trondheim vet mye om disse familiene.Mvh. Geir Moen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Larsen

Jeg er nok reddm for at de personer i innlegg 6 ikke har noe med 'Anne i Ødemarka' å gjøre. Fredrik og Martha Karlsen var besteforeldre til min stemor, og dette er riv ruskende galt. Hadde vært gret om også LOR kunne rettet opp dette i sine lister, om de er på internett...Jeg kjenner ikke til hvem 'Anna i ødemarka' er!Ha en fin helg alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Jeg har ikke lest boka,men hørt ryktene.Jeg kan ikke få det til å stemme at Anna Gustava skulle bli Anna i Ødemarka. Hun bodde på Tynset med mann(lang Karl) og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Til Kai. Hvis listene er feil så bør de som finner disse feilene gi beskejd til LOR om dette. De er på nett og ligger under LOR.no. Dessverre er dette en konsekvens av at de som leverer slike lister ikke har kvalitetssikret disse. Men hvis de som finner feil faktisk gir tilbakemelding til LOR så har vi kanskje en mulighet til å få disse rettet.Mvh. Geir Moen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Nå ligger det jo scanna kirkebøker for Ringsaker inne på nett her.Om det står hva denne Anna hette og når hu var født,skulle vel hennes giftemål finnes der?event. fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Hei NinaJeg har lett etter vielsen, men ikke funnet den. Hadde jeg bare visst etternavnet til Anna hadde det være mye lettere å lete!Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

'Anna i ødemarka' – Anna Martinsdatter, senere Anna Widen – ble født 3. februar 1890 i Ringsaker som datter av Martin Andersen og Antonette Olsdatter.Jeg har Dagfinn Grønosets bok om Anna i hylla og leste den for noen år siden, og kan ikke huske at hennes fulle navn er nevnt. (Boka ble for øvrig utgitt i 1972, ikke 1974 som nevnt i 1. innlegg.)Ved folketellinga 1900 er Anna registrert sammen med foreldrene og ei bestemor ([url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f00412&gardpostnr=1000&personpostnr=6072&merk=6072#ovre>Lenke). Det er vel denne bestemora Anna stadig refererer til i begynnelsen av Grønosets bok. Hun som var så hard.Anna ble konfirmert i Ringsaker 9. oktober 1904 (Lenke).Med ungkar og dagarbeider Mikal Andreassen fikk Anna dattera Aslaug, født 6. juli 1910 i Ringsaker (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Så vi kan ta dette som helt sikre fakta da Ronny?Siden,etter som jeg forstår,at ingen ting er nevnt noen steder om hennes fulle navn og foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Ja, det kan du ta som helt sikre fakta!Det er ikke riktig at ingenting er nevnt noen steder om hennes fulle navn og foreldre. Det er bare i boka om henne at hele navnet ikke kommer fram, men det er jo likevel ingen tvil om hvem hun var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Ville bare si ifra at LOR har fjernet to av sine slektslister hvor det er påvist feil. Så får vi håpe de kommer tilbake med korrekte lister senere.Mvh. Geir Moen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.