Gå til innhold
Arkivverket

[#41234] Fjølstad (Fjeldstad), Ringsaker. Henrik Olsen Ekeren og broren Knut Salmaker


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

På tingene i Gausdal fra 9/9 1734 til 15/2 1735 nevnes Henrik Olsen Fjeldstad, som nylig hadde giftet seg med enken Kirsten Christensdtr. Kierne (Tjerne?). De bodde på denne tid på Ekeren, men han brukte Fjeldstad som slektsnavn, åpenbart. Han stevnet Kirstens sønn av første ekteskap, Christen Olsen Fjerdrum, som i påvirket tilstand hadde kalt spesielt moren svært ufine ting etter at hun hadde giftet seg på nytt.På siste ting 15/2 1735 går det frem at Lars Knutsen Tallaug i Gausdal var Henrik Olsens brorsønn, og sønn av Knut [Olsen] Sadelmaker i Ringsaker. Denne hadde vært til stede på Ekren i mars året før. (Jeg vet fra Lars' giftermål med enken på Tallaug i 1733 at også Lars var salmaker).Spørsmålet er hvem disse to brødrene var sønner av.Det var skifte 25/1 1727 på Fjølstad etter Ole Knutsen, som hadde hatt tilhold på gården. Han hadde sønnene Knut, Siver, Magnus, Henrik og Berthe. Navnemessig kunne dette passe, problemet er bare at Knut skulle være død og etterlatt seg en sønn. Dette er kanskje den Knut Olsen Fjølstad som det var skifte etter 12/12 1725, og som etterlot seg sønnen Ole på 7 år.Som jeg nevnte ovenfor, var Knut (Olsen) Salmaker i live i 1734, og han hadde (minst) sønnen Lars.Ut fra dette må man jo tro at Henrik Olsen Fjeldstad på Ekeren og broren Knut Salmaker må være av en annen slekt, men hvilken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Her har jeg bare delvis notert. Knut Olsen Fjølstad f ca 1680 Jeg har notert skifte 12 des 1725, men det kan være en trykkfeil hos meg.Knut var g m Anne Andersdtr Wiborg og etterkommerne kalte seg nok helst Wiborg.Hvem Kristen Kristensdtr Tjerne er, kan jeg bare gjette på. Ole Jonsen Fjerdrum (min forfar) giftet seg med Kari Kristensdtr Li. Deres sønn Ole kjøpte Tjerne på Ringsak. I papirer jeg fikk for mange år siden var hans kones navn skrevet meget utydelig og det er tydet som Kirsten Bies? Jeg trodde nok at Ole Jonsen døde noe senere enn 1735, men det kan være denne Kristen som da evt ble gift omatt? Ihvertfall ligger den løsningen snublende nær.Oles søster Boel kom til Hovinsholm. Barnebarnet til Boel, Jens gift med Marte Fyksen fra Gausdal, drakk seg fra Hovinsholm.For Henrik Olsen må jeg nok komme tilbake. Jeg vet han er nevnt i Ringsaker kirkebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor  Bøhmer

En Henrik Olsen Fjølstad døde i 1734. Jon Olsen og Kirsten Bies fikk ei datter Boel i 1742. Begge deler iht kirkeboka. Det står faktisk Kirsten Bies i kirkeboka. Men det kan vel ikke være henne det er snakk om da.Kristen Olsen Fjerdrums mor var nok Kari (Kiersti) som døde på Tjerne i 1742. Hun var helst datter av Kristen Moritsen Li og Anne Jensdtr. Kildene gir henne litt forskjellige navn. Dersom det var hun som døde i 1742, så er hennes alder oppgitt feil. Var hun 71 år, så vil jeg tro hun at hun ble født flere år etter farens død som jeg har notert til ca? 1665, men det er fort gjort å registrere en feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hvis en Henrik Olsen Fjølstad døde i 1734, tyder det på at det virkelig var to familier med like navn med tilknytning til Fjølstad som ikke nødvendigvis var beslektet: På siden til Tor Onshus står det at Henrik Olsen Fjeldstad døde i 1736 - jeg går ut fra at det var han som bodde på Ekeren/Ekren, ettersom han jo beviselig ennå levde i 1735. Den HO Fjølstad som døde i 1734, kan jo tilhøre den søskenflokken som nevnes på skiftet 25/1 1727. - Man skulle jo likevel tro at HO Fjeldstad på Ekren burde ha noe med en av Fjølstad-gårdene å gjøre, siden han brukte dette navnet.Den Henrik Olsen Fjølstad som tilhørte søskenflokken nevnt på skiftet 25/1 1727, var i hvert fall uansett død innen 12/4 1737, da det var skifte på Fjølstad etter Syver Olsen. Arvinger var søsknene: 1) Berthe Olsdtr., g.m. Ole Olsen Hemstad, Stange, 2) Knut Olsen, død, kone og barn, 3) Mogens Olsen, død, enke og barn.Når det gjelder Henrik Olsen Fjeldstads giftermål med Kirsten Christensdatter Tjerne, så skjedde det trolig tidlig i 1734, ettersom Amund Simensen Heggens avkallskvittering til Henrik Olsen Fieldstad ble datert Heggen 24/3 1734 og tinglyst 9/9 s.å.Det er en masse stoff vedrørende arven etter Ole Tjerne på tingene i Gausdal gjennom flere ting før 9/9 1734. Jeg har ikke notert noe fra det, ettersom det ikke gjelder 'mine' folk. Det må være fra 1732 og litt tidligere, ettersom hele 1733 mangler og de to første tingene i 1734. 9/9 1734 er altså første ting som er bevart for Gausdal siden høsten 1732.Derimot er jeg veldig interessert i slekten til Lars Knutsen Tallaug, som giftet seg inn på gården 15/10 1733 med enken Tore Torgersdtr. f. ca. 1684. Da ble han kalt Lars Knudsen Sadelmaker. Kausjonister var [farbroren] Henrik Olsen Fielstad og Torger Nilsen Holen. Tore, som var odelsarving til Tallaug, var først gift 1706 med Ole Olsen fra Søndre Fougner f. ca. 1676, begr. 5/5 1732. De hadde mange barn. Tore Tallaug ble begravet 1/6 1756, 72 år gml.Etter Tores død giftet enkemann Lars Knudsen Tallaug seg 28/10 1756 med Siri Pedersdtr. Øvstekleve f. ca. 1717. Siri ble begravet 11/10 1781 som Lars Tallaugs enke. Lars hadde ingen barn i sine to ekteskap. Jeg har ikke funnet begravelsen til Lars innført i kirkebok for Gausdal.Min ane, Åse Knutsdtr. Tallaug (f. ca. 1710) giftet seg i Gausdal 17/3 1740 med Ole Olsen Hjelmstad(eie). De bodde først på nabogården Tårset, og da de døpte sitt første barn var både Lars og Tore Tallaug faddere. Ingen Åse Knutsdtr. er funnet døpt i Gausdal, derfor har jeg kommet til å anta at hun, i likhet med Lars Knutsen Tallaug, kom utenbygds fra. Hun kan ha vært Lars Tallaugs søster som var i huset hos ham før hun giftet seg.I hvert fall Lars Knutsen Tallaugs far het Knut [Olsen] Sadelmaker, uvisst hvor han bodde, men han var i hvert fall til stede på Ekren i Ringsaker i mars 1734. Følgelig kan han ikke være identisk med den Knut Olsen som nevnes som død på Fjølstad-skiftet 25/1 1727, og selvfølgelig heller ikke med Knut Olsen som oppholdt seg på Fjølstad og som det var skifte etter 12/12 1725 og som etterlot seg sønnen Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Henrik Olsen Fjeldstad giftet seg med Kirsten Christensdtr. Tjerne en gang på høsten 1733, det går frem av vitneavhør 9/9 1734.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er sikkert nok at Lars Knutsen Tallaug hadde minst to søstre, og at disse derfor må ha kommet til ham i Gausdal på et tidspunkt: Til tinget 15/2 1743 hadde fogden innstevnet 'kvinnemennesket' Marit Knutsdatter, fordi hun etter prosten Hr. Pihls angivelse skulle ha født eller abortert i dølgsmål. Som forsvarer for Marit møtte Lars Tallaug, som vedtok lovlig varsel på egne og begge sine søstres vegne. Det går dessverre ikke frem hva den andre søsteren het. - Den som lurer på hvordan det gikk: Retten fant at Marit/Marthe hadde abortert, men at fosteret ikke var fullgått, så hun slapp videre tiltale mot å svare leiermålsbot med 6 rdl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har funnet bekreftelse på at Åse Knutsdatter, g.m. Ole Olsen Hjelmstad (ikke -eie, slik jeg skrev i innlegg 4, han fikk skjøte på gården i 1751), var søster til Lars Knutsen Tallaug. Det går frem av en sak på tinget i Gausdal 3/10 1756 og 14-15/2 1757.Den eneste Henrik Olsen Fielstad jeg har funnet begravet i Ringsaker, er han som ble begr. 8/6 1736, uten aldersangivelse. Jeg har altså ikke funnet noen ved dette navn begr. i 1734. Det er heller ingen annen Henrik Olsen begravet i dette tidsrommet.Hvis denne Henrik Fielstad er den samme som nevnes i skiftet på Fjølstad 25/1 1727, og som IKKE nevnes 12/4 1737, tyder det på at han døde uten livsarvinger, og slik kunne han være identisk med Henrik som var gift med Kirsten Christensdtr. Tjerne, som heller ikke hadde livsarvinger sammen. Det ville vel også være litt merkelig med to stk. Henrik Olsen Fielstad, spesielt hvis onkelen til Lars Knutsen Tallaug beholdt navnet på Tjerne uten å ha forbindelse til Fjølstad.Hvordan da evt. forklare salmaker Knut (Olsens) eksistens som en del av denne familien? Jeg har konkret opplevd at folk har blitt uteglemt av skifter, men at Knut skulle ha blitt uteglemt i TO skifter, tror jeg ikke på. Den eneste muligheten jeg kan se for meg, er at salmakeren har kommet til utenfor ekteskap. Da ville han fortsatt være Henrik Knutsen Fielstads bror, om enn halvbror, uten at det alltid nevnes i kilder, og han ville ikke ta arv etter Ole Knutsen Fielstad. (Det kunne skje, men bare hvis barnet ble lyst i kull og kjønn, noe som vel neppe skjedde så fremt mannen hadde barn i ekteskapet, som i dette tilfellet).Lars Knutsen Tallaug var forresten f. ca. 1712, han nevnes som 47 år på tinget 12/2 1759. Hans søster Åse var f. ca. 1710, og Marit Knutsdtr. vet jeg ikke mer om. Det betyr at faren kan være f. omkr. 1685+-. Men var han Ole Knutsen Fjølstads sønn, må han trolig være eldre, for nest eldste sønn Siver er oppgitt å være 43 år i 1727 (f. ca. 1684), og den avdøde broren Knut (som bare hadde sønnen Ole), var vel da noen år eldre. Kanskje f. ca. 1680, slik det antydes i innlegg 2? Baserer det seg på alder i militærrulle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.