Gå til innhold
Arkivverket

[#41235] Aner fra Mosvik- usikkert ledd?


Gjest Bjørn Even Veie
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Even Veie

Det er mykje interessant å finne under Ytterøy/Mosvik for den som er slektsinteressert.Det er jo mykje som er inført på DA her.Det har imidlertid dukka opp eit problem for meg, det er i alle fall eit ledd som er usikkert, finn ikkje noko som er serleg dokkumentert her.Starter opp med litt tidlegare ledd i slektstreet, og som er ganske godt dokumentert.1) Oleanna Olsdtr Skaufel, F 15-9-1845 Skaufelsneset.Foreldre 2)Ole Torgersen Bølien F 15-9-1819 Trysil-D 12-4-1893 Skaufelssveet. gift 1842 m. 3)Adrianna Olsdtr Duksøra F 29-1-18|9 Duksøra D 12-4-1893 Skaufelsneset.Hennes foreldre 6) Ole Madsen Langaunebakk/Forset F 14-12-1788 Forset-D 1862/3 Bruker Duksøra 1821-1836 15-11-1818 gift m- 7)Malena Erichsdtr F 17-1-1794 Hamstadsve. D 5-5-1882. Foreldre til Ole Madsen 6):12) Mads Olsen Duksøra F 1758?? D.1844 Fra 1788-1794: var på Langaunbakk/Forset, G.nr 8/7. 1796-1827:var på Duksøra G.nr 9/6. gift 1889 med13) Ane Larsdtr F 1757 Bjørviksgjerdet? D 1842. Dette paret, Mads og Ane fekk 3 barn på Forset, fra 1790 til 1794. Sønnen Ole (6) fekk dei i 1788 føe dei vart gift. På Duksøra hadde dei også 3 barn, fødd mellom 1796 og 1800.Om 12) Mads Olsen Duksøra-står det i ”Mosvik Historie” s. 328- at han-Ole-”trolig var innflytter til Mosvik”. Stemmer det, er det vel vanskelig å komme lengre bakover på hans side…(12). Viare står det at ” Ane Larsdtr kan vera født i Mosvik”Det er her det USIKRE leddet kjem inn.Klarer ikkje å finne noko dokumentert om foreldra til 13) Ane Larsdtr f. ca 1757. Har imidlertid meir opplysningar om henne, dvs. Ane Larsdtr-(13). (Kvar notata kjem fra, huskar eg ikkje helt).Som foreldre til 13) Ane Larsdtr F 1757 har eg følgende:26) Lars Olsen F 1726? Bjørviksgjerdet. D.1790 og 27) Gjertrud Olsdtr. Langaunet F 1726. Dersom dette skulle stemme, går det greit å kome viare.Da har 27) Gjertrud Olsdtr Langaunet følgende foreldre;54) Ole Olsen Langaunet f. 1685 og 55) Gjertrud Olufsdtr Staberg F 1691- D 1726.27) Gjertrud Olsdtr Langaunet er fødd i 1726, det var tvillingfødsel. Begge barna overlevde mens mora døde.Det ser ut til at barna vaks opp også. I 1736 –i eit skifte etter 54) Ole Olsen- da står 27) Gjertrud Olsdtr nevnt som 10 år.Det eg ikkje finn opplysningar på her er altså:Når vart 27) Gjertrud Olsdtr født1726 gift med 26) Lars Olsen F 1726?? Event. er det rette personen Gjertrud Olsdtr som vart g. med Lars Olsen 26).??Deres barn 13) Ane Larsdtr er jo født ca 1757. Så da må vel Lars 26) og Gjertrud 27) vera gift mellom 1746 og 1756? Kanskje dei ikkje vart gift i Mosvik?Dersom Lars Olsen F 1726 (26) er fra Mosvik, mangler dåp og som før nevnt-vielse på han. Har også eit ”hull ” når det gjeld 7) Malena Eriksdtr Blomset. F 17-1-1794Hennes foreldre: 14)- Eric Joensen eller (Jenssen) Blomset F 1760 I 1801 var han på Blomset. 1801-1814 på Hamstadsve/Blomset. 1816 Blomset.Han vart gift med:-årstall??15) Ane Madsdtr F 1759 eller 1765?? Folketelling 1801 gir svaret at Ane Madsdtr er F ca 1765 mosvikboka seier at ane Madsen er F ca. 1759Dessutan står det i Mosvikboka at Eric Joensen neppe er født i Mosvik.(?)15) Ane Madsdtr ER F i Mosvik, foreldre er:30) Mads Joensen Oversundset F 1716-D 1808 gift m. 31) Ane Arnsdtr F 1722, D 1785.Her mangler eg følgende: 14) Eric Joensen: Fødselsdata , og når han og 15) Ane Madsdtr bart via. 15) Ane Madsdtr-fødselsdata.Håper nokon kan hjelpe her! På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Bjørn EvenJeg mener jeg har svart på noe av dette tidligere, men klarer ikke å huske hvor jeg har skrevet det inn :))..* Jeg finner at Oleanna Olsdatter ble født på Duxøren den 15/9-1745.* Adrianna Olsdatter ble født på Jørstadsjøen på Ytterøy 29/1-1819, på side 9 i kirkebok 4 for Ytterøy sogn.* Malena Eriksdatters foreldre het Erik Jensen og Anne Madsdatter, og familien holdt til på Blomaas og ikke Blomset.Ungkarl og soldat Erik Jensen og pige Anne Madsdatter Melting ble trolova 27/10-1787 i Verran kirke og seinere gift samme sted den 17/11-1787, begge handlinger på side 110 i kirkebok 3 for hele Ytterøy prestegjeld. Forlovere: Ole Arntsen Olderbakken og Arnt Madsen Melting.Det betyr at Anne Madsdatter ble født på Melting og døpt 6/1-1765 i Mosvik kirke av foreldrene Mads Jonsen* Melting og Anne Arntsdatter, på side 46 i kirkebok 2 for hele Ytterøy prestegjeld. Hun ble konfirmert, bosatt på Melting, den 4/10-1783 i Ytterøy kirke, på unummerert side bakerst i kirkebok 3.Jeg finner ikke Erik Jensen født eller konfirmert i Ytterøy prestegjeld og jeg finner han heller ikke død i Mosvik sogn, men jeg finner en Erik Jensen Rødmolden død 25/2-1839 og begravd 8/3-1839 i Verran, innført som 82 år gammel, på side 224 i kirkebok 5 for Verran kirkesogn 1817-1842. Aldersmessig stemmer dette veldig bra med din mann, men jeg finner ikke noe skifte etter han som eventuelt kan bekrefte/avbekrefte slektskapet med Malena Eriksdatter. Jeg finner ingen Anne Madsdatter død i Mosvik og heller ikke i den perioden jeg har kirkebøker for Verran, opp til 1842.Erik Jensen er innført som soldat ved giftemålet i 1787, og i folketellinga 1791 er han også innført som Dragon/Soldat under legdet Inderberg på Ytterøy - men han og familien er bosatt som inderster på gården Hammer i Mosvik. Ved anledning skal jeg undersøke militærrullene for Ytterøy/Inderøy og se om jeg finner han der.Jeg finner 7 barn av paret Mads Olsen og Anne Larsdatter: Ole født på Langounebak i 1788, Lars født på Havnebak i 1790, Jon født på Havnebak i 1791, Mads født på Langounebak i 1794, Andreas født på Duxør i 1796, Amund født på Duxør i 1787 og Maren født på Duxør i 1800.Kommer tilbake med mer i morgen... Hei så lenge fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjenJeg ser at øya mine og tastetrykka ikke fulgte hverandre når det gjelder Anne Madsdatters foreldre. De riktige foreldrene er selvsagt Mads Olsen Melting og Anne Arntsdatter og ikke Mads Jonsen Sundset og Anne Arntsdatter.Og her er riktig familie i 1776 tellinga: LenkeHei så lenge fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Hei, takk for sist, og for all hjelp! Ja, det ser ut til at det var ei 'roten grein ' her ja.. 15) Anne Madsdatter ble født på Melting og døpt 6/1-1765 i Mosvik ,som du skreiv.(Bruker samme numre som eg gjorde i mitt første innlegg). Dei notatene eg hadde om henne var fra ein lokal historiker fra Steinkjer.Han hadde fått Mads Joensen OverSundset som hennes far.Ser at det kan vere lett å gå seg vill her, sidan navnet på både far og mor til 15) Anne Madsdtr er det samme!! Det er likevel vanskeleg å vera heilt sikre på at ein har dei rette personane... Har prøvd sjølv med arkivet og 15) Anne Madsdtr sine foreldre. Det ser ut som om det er Anne M`s mor som er fra Melting: 31)Ane Arndtr., Døpt 30-5-1728.Med foreldre: 62)- Arn Melting, og mor 63)- Rangel Jensdtr. Desse ser ut til å passe inn. Når det gjeld far til Anne Madsdtr er eg meir usikker! Det er ein Mads Olsen som er døpt 20-9-1729, med foreldre Oluf Jørgensen Halmstad og Karen Madsdtr. Men om dei er rette personene, er ikkje godt å vite.Må vel helst sjå giftemål, og kven som er fadre i barndåper? Så om det er meir å tilføye her, er eg svært takksam! Det same gjeld personane 12)Mads Olsen Duksøra og 13)Ane Larsdtr. Der verkar det som om 12) kanskje ikkje var fra Mosvik, mens 13) Ane Larsdtr var fra Mosvik.På morsida her hadde eg Gjertrud Olsdtr som nr.27).Men om det stemmer veit eg ikkje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

P.S Når det gjeld 30) Mads Olsen Melting, som var gift m. 31) Anne Arntdtr, ser eg enno ein ting: Den 8.5.1755 vart Arent Madsen fra Melting døypt. Han har Mads Olsen Melting som far, men Ingeborg Arensdtr som mor.Kan det bety at Mads Olsen var gift med Ingeborg Arensdtr, som så døde, og så gifta han seg med Anne Arensdtr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Bjørn EvenAnne Arntsdatter Melting døde i 1816, innført som 89 år gammel, hun ble jordfesta i Mosvik den 26/5-1816, på unummerert side bak i kirkebok 3 for hele Ytterøy prestegjeld 1756-1816.Mannen hennes, Mads Olsen Melting døde i 1800, innført som 73 år gammel, han ble jordfesta i Mosvik den 22/6-1800, på side 147 i kirkebok 3. Begge to er da født rundt 1727 en gang.Paret ble ikke gift i Ytterøy prestegjeld, men jeg finner dem trolova og seinere gift i naboprestegjeldet, Inderøy. Bruden kom fra Yttermolden som ligger i Verran kirkesogn (som på den tida tihørte Inderøy. Verran ble innlemma i Ytterøy prestegjeld i 1766) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=vi17291733&gardpostnr=198&personpostnr=395&merk=395#ovre>LenkeMen det er allikevel nærliggende å tro at det er riktig dame du har funnet, Anne døpt 30/5-1728 i Mosvik kirke av foreldrene Arnt Eriksen* Melting og Ragnild Jensdatter, på side 32 i kirkebok 2 for hele Ytterøy prestegjeld 1718-1755.Jeg finner ikke paret Arnt Eriksen eller Ragnild Jensdatter gift i Ytterøy prestgjeld, og de er heller ikke innført som døde i prestegjeldet, noe som kan tyde på at familien må ha vært innflyttere og seinere ha utflyttet - fra/til Verran?. I 1701 manntallet finner jeg en stesønn Arnt Eriksen 14 år gammel på Thuens sag:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Arild Sollie

Ja dette blir spennende å følge med på. Anne Larsdatter og Mads Olesønn Duksøren (begge født ca 1757) er også mine aner. Gm. februar 1789 i Mosvik. Første barn født utenom ekteskap i 1788; da var faren artillerikusk. Men her stopper det foreløpig.Kjapt søk på Internett gir følgende relatert til spekulasjoner om Anne Larsdatter’s opphav:Lars Olesønn Over-Sundset og Gjertrud Olsdatter får sønn Oluf i 1747.Lars Grav og kone Gjertrud får datter Anne Larsdatter i Ytterøy prstgj. i 1757 (Familiesearch).Ungkar Lars Olesønn Bjørvik gm. pike Maria Olsdatter i 1751.Ser også at det er mange Anne Larsdatter døpt i Inderøy prstgj. ca 1757.Mvh. Arild Sollie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Bjørn Even Veie

Hei Arild, har sett litt meir på dei to du nevnte, nemlig Anne Larsdtr og Mads Olsen Duxøra. Eg har fått tak i rettelsa til 'Mosvikboka 1', og der var det nokre spor som det gjekk å følge på DA.. Det stod opplyst at far til Anne Larsdtr var Lars Olsen Bjørviksbakken. Han døde i 1790 da det var skifte etter han,(bjørviksbakken, Ytterøy).Alder oppg til 64 år gammel. Han er da f ca 1726.19.05.1726 er en Lars Olsen døpt i Mosvik kirke. Foreldre er Oluf Olufsøn og Karen Kieldsdtr JØRSTAD.(Jørstad er en gård på Ytterøy.Budlaupet til Lars og Maria står også, ytterøy: Brudgom soldat og ungkar Lars Olsen Biørvig. Brur pigen Maria Olsdtr Trulovere gir en pekepinn?: 1.Oluf Olufsøn JØRSTAD 2.Oluf Erichøn NEDRE ERSTAD.Ser ein vidre på faddere til Maria og Lars sine barn-det er dåp (OLE Larsenf 1753, og marithe Larsdtr f 1752): Her finn vi faddere fra m.a. Erstad og Jørstad.Da mener eg at Lars Olsen sine foreldre blir : Foreldre er Oluf Olufsøn og Karen Kieldsdtr JØRSTAD.Når det gjeld Lars olsen f 1726 si kone Maria Olsdtr, så har eg ein kandidat: Dåp 14.4.1732: Maritte Olufsdtr Foreldre: Oluf ERSTAD og Elij Erstad.Ved giftemålet til Lars Olsen og maria Olsdtr 9-6-1751 var jo det en trolover fra Erstad: Oluf Erichen Nedre Erstad.Mener desse må vere de riktige, håper i midlertid at M Wærnes også tar en kikk på det, da vert nok konklusjonen litt sikrare!!Hilsen Bjørn Even

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arild Sollie

Hei Bjørn Even.Tusen takk for god informasjon. Ikke hver dag man får nye aner, men det skjedde her.Mvh. Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Ja,takk for sist. Eg må poengtere at eg TRUR det stemmer,men sikker kan man aldri være! Hadde dette vorte støtta av M Wærnes, hadde eg vore rimelig sikker! Ha detgodt, hilsen BEV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Bjørn EvenDet er dessverre ikke skifter etter Ole Olsen og Karen Kieldsdatter Jørstad, men jeg skal se om jeg klarer å finne ut noe der allikevel.Når det gjelder kona til Lars Olsen, Maria Olsdatter, så er dessverre ikke hun datter av Ole Larsen og Eli Johansdatter øvre Erstad. Ole og Elis datter, Marithe, står innført som ugift i skifteopplysningene etter både Eli Johannesdatter og sønnen hennes Johan, begge med skifter fra 1757. Skal undersøke litt mer her også.... Hei så lenge fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Tusen takk for at du kikka på dette Mette! da konkluderer eg med at når det gjeld dette:Budlaupet til Lars og Maria står på Ytterøy: Brudgom soldat og ungkar Lars Olsen Biørvig. Brur pigen Maria Olsdtr Trulovere : 1.Oluf Olufsøn JØRSTAD 2.Oluf Erichøn NEDRE ERSTAD. Så er Maria Olsdtr sine foreldre IKKE:Oluf Larsen ERSTAD og Elij Johannesdtr Erstad. Så da vert ikkje den feilen med!! BEV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Bjørn EvenJeg skal sjekke et par ting etterpå, kommer tilbake med svar på det i kveld/natt... Hei så lenge fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Bjørn EvenLars Olsen Biørvig (død 1783, 66 år gammel) og Maria Olsdatter (død 1796, 81 år gammel - en mulig datter av Ole Olsen Nevigen og Gjertrud Olsdatter) kan avskrives som Anne Larsdatters foreldre.Det er riktig det som står i Mosvik boka, at Lars Olsen Bjørviggjerdet er far til Anne Larsdatter gift med Mads Olsen. Jeg har i dag sjekka skiftet etter Lars Olsen (datert fredag 16/7-1790), hvor det står at han etterlot seg kona Anne Olsdatter og 4 barn fra første ekteskap: 1) Sjømann Ole Larsen, myndig og oppholder seg hos Ole Hønstad på Bakklandet ved Trondheim. 2) Anna Larsdatter, gift med Mads Olsen Langounebakken. 3) Maren Larsdatter ugift 27 år gammel. 4) Karen Larsdatter ugift og 23 år gammel. Begge de to sistnevnte tjenestejenter i Ytterøy prestegjeld.Formynder for de umyndige ble Arne Kieldsen Grav.Da er ihvertfall søsken av Anne funnet og etter skifteopplysningene ble Karen født rundt 1763 og Maren rundt 1767, men jeg finner dessverre hverken Karen eller Maren født i Ytterøy prestegjeld rundt disse åra, men det er mulig at de ble konfirmert der. Det er ei Maren Larsdatter Grav konfirmert 14/10-1781 i Ytterøy kirke, på blank side bakerst i kirkebok 3 for hele Ytterøy prestegjeld 1756-1816. Og ei Karen Larsdatter Slipern konfirmert 19 år gammel den 7/10-1787 i Ytterøy kirke, på side 110 i samme bok. I 1776 tellinga finnes det også potensielle Maren og Karen i riktig alder pluss/minus, blant annet finnes det ei Karen 8 år gammel som tjener på Langoune. Det er også ei Anne Larsdatter Troset, som ble konfirmert 23/4-1775 i Ytterøy kirke, på side 81 i bok 3....kan dette være din dame?Kommer tilbake med mer seinere... Hei så lenge fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Sollie

Hei Mette og Bjørn Even.Bare så jeg ikke misforstår dette; er det to forskjellige Lars Olsen du Mette omtaler som Lars Olsen Bjørvik og Lars Olsen Bjørvikgjerdet? Eller er det samme person, død 1683 med skifte 1690?Vi holder vel fortsatt fast på at Lars Olesønn f. Jørstad 1726, er far til min ane Anne Larsdatter i 1757?En ting til; Karen Kjeldsdatter er Lars Olesønn Jørstad sin mor. Fra før av har jeg registrert ei Karen Kjeldsdatter som gm. en Lars Larssønn Jørstad. Hun var datter av en Kjell Olufsønn Viken død Duklett i 1716 og Ragnhild Pedersdatter død Duklett i 1719. Disse gift 1683. Husker ikke hvor jeg har det fra, men det kan jo utmerket godt være samme dame samt en god forklaring på hvorfor hun bor på Jørstad med sin muligens andre ektemann Oluf Olufsønn??Verge Arne Kjeldsen Grav er vel en potensiell bror av Karen?En bror av den Karen Kjeldsdatter jeg har fra før er Ole Kjeldsen f. 1698; etter hvert bosatt på Melvold som gm. Karen Olsdatter Grande.Hva tror dere?Mvh. Arild Sollie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Sollie

OBS - skal være; 'Eller er det samme person, død 1783 med skifte 1790?' i forrige innlegg.Mvh. Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Hallo, prøver meg på en liten oppsummering her. Men dette virker litt innviklet!!Vi er vel enig i at Anne Larsdtr er f ca 1757. Og at ho var g med Madts Olsen Duxøra/Langaunbakk f ca 1758.Mosvikboka nevner også at offentlige dokkumenter ikke alltid stemmer:'Ane og Madts nevnt i 1791, 31 og 26 år gamle, med sønnene ole på 3 år, og Lars på 2år'.I 1797 er de nevnt som husmannsfolk på Duksøra, da er både Madts og Ane 43 år gamle, med sønnene Ole på 9, og Lars er 3 år gamle.(Min parantes her er vel at det kan vere to forskjellige barn med navn Lars her..)M Wærnes nevner skiftet på Bjørvikbakken 16-7-1790. Og det kommer fram at Lars Olsen var f ca 1726, han døde vel ca 1790(?), 64år gammel.Dette var altså barn fra hans første ekteskap med n.n.g2 m. Anne Olsdtr., som 'var etterlatt' ved Lars Olsens død i 1790.Hvem som var mor til barna- de 4 fra 1.ekteskap er det vel usikkerhet omkring!Jeg hadde også-som Arild S.-at Lars Olsen Bjørvikgjerdet var g1) med Gjertrud Olsdtr.Jeg regnet med at dette var FEIL.Det ser jo unektelig ut som vi har to forskjellige Lars Olsen her,der Lars Olsen Bjørvik-ikke rette mann - hadde barna: Marithe Larsdtr døpt 13.2.1752 Ytterøy Ole Larsen døpt 20.5.1753 Ytterøy Karen Larsdtr døpt 18.8.1754 Ytterøy.Mens 'vår mann'-Lars Olsen BJØRVIKSGJERDET også hadde barn med 'sammenfallende' navn: Ole Larsen f ?? Anne Larsdtr f ca 1757 Maren Larsdtr f ca 1763. Karen Larsdtr f ca 1767.Siden jeg nok er en amatør her, vil jeg ikke dra noen absolutte slutninger, men håper at noen andre er kapabel til det!! Hilsen Bjørn E Veie.P.S. For meg virker veldig sansynlig at 'vår Lars Olsen', som også Mosvikboka sier er f ca 1726 -er den personen som Aril S. her stiller spørsmålet:' Vi holder vel fortsatt fast på at Lars Olesønn f. Jørstad 1726, er far til min ane Anne Larsdatter i 1757?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjenBare veldig rask i natten :))..Det er nok snakk om to forskjellige Lars Olsønner, kommer tilbake med mer.. Hei så lenge fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjenBare en kjapp oppklaring på de to Lars Olsønnene :))..Om Lars Olsen Bjørvig: Lars Olsen Bjørvig, jordfesta 66 år gammel 31/10-1783 på side 100 i kirkebok 3 for hele Ytterøy prestegjeld 1756-1816. Kona Maria, død 1796. Paret giftet seg 9/6-1751 som ungkarl/soldat Lars Olsen Bjørvig og pige Maria Olsdatter og de fikk barna: Marithe i 1752, Ole i 1753 død 1756, Karen i 1754, Gjertrud i 1756 - konfirmert 1773, og Ole i 1758 død 1758.Her er Lars og kona Maria Olsdatter i 1776 tellinga: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=38&filnamn=ma17221776&gardpostnr=64&merk=64#ovre>LenkeI 1791 er Maria enke og inderste på Bjørvig: LenkeOm Lars Olsen Bjørviggjerdet: Jeg finner at enkemann Lars Olsen Bjørvig og enke Ane Olsdatter ble gift i Verran kirke 28/10-1778, på side 90 i kirkebok 3. Forlovere: Ole Erstad og Per Grav. Lars Olsen Bjørviggjerdet ble jordfesta 13/5-1790, 64 år gammel på side 116 i kirkebok 3. I skiftet etter han står det, som nevnt tidligere, at han etterlot seg kona Anne Olsdatter og 4 barn fra første ekteskap. Om kona Anne Olsdatter står det at hun hadde en sønn ved navn Ole Mikkelsen. Mikkel Bjørvig døde i 1773, 70 år gammel. Her er Anne Olsdatter med barna Ole og Elen i 1776: Lenke og her er hun igjen sammen med barna Ole Mikkelsen og Elen som husmann og da enke etter Lars Olsen Bjørviggjerdet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Tusen Takk igjen for innspill!! Har nok aldri klart å finne ut dette på eiga hand.Det ser ut som om skifter er noe av det viktigste når det gjelder å kaste lys over familiesammenhenger..Ja, det viste seg å vere to ulike Lars Olsen her, og det var endel likheter mellom de, så det vart litt sammenblanding når jeg prøvde å oppsumere i innlegg 12 og nr 8.Selv om noe av det viser seg feil, tror jeg en del av de opplysningene vi hadde faktisk kan vise seg å stemme.I Innlegg 16 spurte A Solli: 'Vi holder vel fortsatt fast på at Lars Olesønn f. Jørstad 1726, er far til min ane Anne Larsdatter i 1757?En ting til; Karen Kjeldsdatter er Lars Olesønn Jørstad sin mor. Fra før av har jeg registrert ei Karen Kjeldsdatter som gm. en Lars Larssønn Jørstad. Hun var datter av en Kjell Olufsønn Viken død Duklett i 1716 og Ragnhild Pedersdatter død Duklett i 1719. Disse gift 1683. Husker ikke hvor jeg har det fra, men det kan jo utmerket godt være samme dame samt en god forklaring på hvorfor hun bor på Jørstad med sin muligens andre ektemann Oluf Olufsønn??'Det er jo vår mann-Lars Olsen som var f ca 1726. Kan ikke se at det er andre Lars Olsen som kan vere riktig.(Han Lars Olsen som var g med Maria Olsdtr var jo f ca 1717).Så da blir det Lars Olsen døpt 19-5-1726 av foreldre Oluf Olufsøn Jørstad og Karen Kieldsdtr.Jeg finner at foreldra er trolova-men ikke viet på Ytterøy: Trolova 20-5-1720: Soldat Oluf Olufsøn bustad Sandstad- med Karen Kieldsdtr Da de gifta seg (hvor?) var disse forlovere: Capit. des armis Froling og Clemmet storgrande.til Arild: Det tyder vel ikke på at karen K hadde vært g før? Da hadde det kanskje stått enke? Men det står jo heller ikke ungkar eller pike, så det spørsmålet om Karen har vært g før må stå opent..Parret får flere barn-buplassen er for alle hendinger Jørstad: 1.Oluf døpt 20-7-1721-Mosvik 2.Ragnel døpt 9-12-1723-Ytterøy 3. LARS OLUFSEN døpt 19-5-1726-Mosvik 4.Anne døpt 2-7-1730-Mosvik 5.Kirsten døpt 26-2-1736-Ytterøy.(Dette stemmer vel med det A Sollie hadde).Ut fra det Mette hadde funnet ut mener jeg det må bli slik atLars Olsen Grav , g 10-6-1756-Ytterøy m. Gerterud Olsdtr De får så dtr Anne larsdtr f 1757 før de flytter ut av sognet.Og her står vel Strinda sterkt når det gjelder stedet de flytta til. (Det er to ulike arkiv her på DA når det gjelder Malvik/ Strinda, men jeg fant ikke noen tråder der... [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=1660daap>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Hallo, mener at ein del av det du Arild S. skrev i ditt innlegg nr 16 er riktig, men hvor mye av det som stemmer, er foreløbig usikkert...Anne Larsdtr f 1757 sine foreldre var :Lars Olsen Bjørviksgjerdet f 1726 og Gjertrud Olsdtr f 1726 Langaunet.Mette W kom med noen vitale spor om denne Lars Olsen, nemlig at han hadde budd på Strinda. I 'rettelser' til Mosvikbok I s. 61 står det følgende om desse:'Gjertrud f.1726, g.m Lars Olsen, boende i Trondheim'. (Strinda).Men bevisa for at han flytta til Ytterøy igjen manler vi fremdeles....Og foreldrene til Gjertrud f 1726 står også beskrevet:Ole Olsen langaune, f 1685 1.ekteskap med Gjertrud Olsdtr ('den eldre')f 1691.De rakk å få 5 barn før hun døde da datera Gjertrud ble f i 1726.Arild nevner at Lars Olsen Bjørvikgjærdet f 1726 hadde en Karen Kieldsdtr til mor. Det stemmer nok, men det kan IKKE være Lars Larsen Jørstad og Karen Kieldsdtr som er foreldrene, (da hadde jo også Lars Olsen blitt til Lars Larsen).Lars Larsen Jørstad, gm Karen Kieldsdtr 13-1-1709.Barn: 1. Lars døpt 29-9-1710. 2.Kiel døpt 28-2-1712. 3. Johan døpt 17-12-1713. 4.Berete døpt 8-3-1716. 5. Oluf døpt 18-4-1717.Så er det ikke mer å finne på disse to. Så dukker altså Oluf Olufsen Sandstad og Karen Kieldsdtr opp, de var altså trolovet på Ytterøy 20-5-1720, og g. (et annet sted)? (Barna står jo nevnt i det forrige innlegget mitt).Arild nevnte at Karen Kieldsdtr var dtr av Kjell Olufsøn Viken død Duklett 1716 og Ragnhild Pedersdtr død Duklett 1719.Dersom det er snakk om kun en Karen kieldsdtr her, så stemmer det jo.At Ragnhild Pedersdtr dør i 1719 på Duklett er jo søkbart også, og det stemmer.Hun er oppgitt som 62 år, og 'har vært g med Kiel Olufsøn i 30 år'.(For årstallet da de giftet seg blir det vel 1716-da han døde- minus 30 år, og da får vi ca 1686.(Som passer bra).Håper på noen ord/kommentarer fra andre også, Hilsen BEV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Sollie

Hei igjen, og takk for mange gode opplysninger om mine aner.Synes det er klarlagt at Lars Olesønn f. Jørstad 1726, død Bjørvikgjerdet 1790, er rett mann. Og at kona Gjertrud Olsdatter døde mens de bodde i Trondheim. 4 av 5 barn lever opp, eldst er Anne f. 1757.Jeg vil nå argumentere for at Lars sin mor Karen Kjeldsdatter var gm. enkemann Lars Larssønn Jørstad i 1709 før hun ble gm. Oluf Olufsen i 1720.Ved giftermål 1720 oppgis brudgommens bosted å være Sandstad, ved første barnefødsel i 1721 er det Jørstad. Der bor de hele tida, og får barn helt til 1736. Det tyder på en tilhørighet til Jørstad som neppe kommer via brudgommen.Lars Larsen Jørstad og Karen Kjeldsdatter får iht dåpsregistrering fem barn i perioden 1710-1717. Så er det slutt. Karen Kjeldsdatter og Oluf Olsen Jørstad får fem barn i perioden 1721-1736; siste er Kirsten 1736. Karen Kjeldsatter gm. Lars Larsen her en søster Kirsten Kjeldsdatter. Barnefødsler over en periode på 26 år ikke vanlig kanskje, men slett ingen umulighet. Karen i så fall født rundt 1690.Når dør i så fall Lars Larsen Jørstad? Finner det ikke registrert, men 12.03.1719 dør en Lars Larssønn Jørstad kun 4 timer gml. Som far er opplyst SL. Lars Larssønn Jørstad, noe som indikerer at far er død mellom unnfangelse og fødsel. Finner Lars Larssønn Jørstad som fadder i april 1718 så han lever enda.Karen Kjeldsdatter gm.Lars Larsen Jørstad har mor Ragnhild Pedersdatter død 1719. Karen får bare en datter; Berit, i ekteskapet med Lars. Men ved første anledning i 1723 oppkalles datteren med Oluf for Ragnhild. (Berit er vel da Lars sin første kone, evt. Lars sin mor.)For ordens skyld; her er linken til en samleside med ressurser for Ytterøy/Mosvik. Stor takk til Mette for mye av dette.LenkeDet var noen argumenter, men ingen slutning. Håper dette kan gi flere innspill.Mvh. Arild Sollie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjenJeg fant skiftet etter Lars Olsen Oudsen, datert 10/2-1708. Han etterlot seg kona Beritte Persdatter og deres felles barn: Lars Larsen gift på Jørstad, Olle Larsen 20 år gammel, Lars den yngre 17 år, Berithe Larsdatter på 17 og Barbra Larsdatter 15 år gammel. På de umyndiges vegne deres fars halvbror Oluf Pedersen Saltvighamn. Som formyndere for de umyndige ble 2 av Lars Olsen Oudsens halvbrødre, Oluf Pedersen Saltvighamn og Mons Pedersen i Saltvig gården.Lars Larsens første kone, Berithe Larsdatter Jørstad, døde i barselseng i 1708 etter å ha født et dødfødt barn. I skiftet etter henne står det at hun etterlot seg: Mannen Lars Larsen Jørstad og nærmeste arvinger, mora Dorthe Olsdatter og søskene Olle Larsen 22 år, Joen Larsen på 18, Marit på 18, Ingeborg på 15 og Anne på 13.Lars Larsen Jørstad sin mor, Berithe/Bergitte Pedersdatter Oudsen døde i 1720, begravd 4/2-1720 og med skifte datert 4/3-1720. Hun etterlot barna: Peder Larsen gift og boende på gården, Lars Larsen død og etterlot seg tre barn: Lars på 9, Kield på 8 og Johan på 6. Lars Larsen den yngre 24 år, Bergithe Larsdatter 30, Barbro på 27. Enka etter Lars Larsen Jørstad var tilstede med sin laugverge på sine barns vegne.Det er også et skifte etter Kield Olsen Duklet datert 13/3-1715. Han etterlot seg kona Ragnhild Pedersdatter og deres felles barn: Klemmet Grande gift, Peder 24 og Ole 18 - begge hjemme, Kiersten boende i Jemteland og Karen Kieldsdatter gift med Lars Larsen Jørstad.Prøver å finne mer... Hei så lenge fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjørn Even Veie

Stadig mer interessant stoff å finne her!Jeg lurer på om det stod noe om alderen til Kield Olsen Duklet som det var skifte etter i 1715.Det ser ut som det KAN være 2 forskjellige Kield 'ute å går' ..Finner Kield Olsen , 76 år i 1701, oppsitter på Wiigen , Mosvik. Det må vel være rette mann, siden også etternavnet passer inn her... Han er i så fall f ca 1625.på Storgrande er det i 1664-66 en Kield med sønner, det må da være en annen Kield. Navna til sønner passer ikke inn med de som er nevnt i skiftet, skjønt det kunne jo være barn fra flere ekteskap.Men siden Kield på Storgrande er født ca 1635, går jeg ut fra at dette må være en annen Kield....(På den annen side er det vel sansynlig at Kield Olsen kanskje var nærmere 80 år da han døde rundt 1714/15, og ikke ca 90 år som han blir dersom han ble f ca 1625..)Hilsen BEV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.