Gå til innhold
Arkivverket

[#41236] Dokk; Dokken; Ole , Hemsedal Buskerud


Gjest Gerd H Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gerd H Aasen

Does anyone have any information on Ole Dokk, as he called himself. He might have changed his name to Dokk from Dokken. Ole was born 1880 -1900. He married and settled in Follebu Gausdal. I'm trying to find some more informasjon on his familie for his grandson. Thank you so much. Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

1900 census for Hemsedal, Dok farm Lenke. As you can see they have two sons called Ole. One born in 1887 and one in 1890. Do you know where he married?Reidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

The first Ole is born 24.May and baptised 17. June 1878 (not 1887 as listed in the census) Number 30: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1091&idx_id=1091&uid=ny&idx_side=-18>Lenke The family then lived on the farm Kirkebøn.The youngest Ole is born 8. June and baptised 29. June 1890 Number 10 on the page: LenkeJeger Olsen (Ole's father) is born 8. Sept. 1850. His parents: Ole Jegersen and Mari Bottolvsdatter. Jeger's baptism number 48:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd H Aasen

Reidun, Takk skal du ha. Ja, jeg kan å skrive norsk, men det norske alfabetet hadde forsvunnet, så det tok meg en tid til å få det på plass igjæn slik at jeg kunne få bruke Æ Ø og Å ! Jeg tror nesten at det ville være Ole #2 som giftet seg med Gudrun Syversen fra Follebu, hun var født den 21 november, 1899 eller 1900. Jeg tror at disse to var gift på Lillehammer, eller i Follebu, men er ikke sikker på det. Tusen takk for hjelpen. Vennlig hilsen fra Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Etter *Hemsedals slektshistorie, 1693 - 1975* var det helst Ola #2 som kom til Follebu. Har ikke disse bøkene for hånden, men har fått opplyst at der fortelles at Ola f.1890 ble gift 1925 ned ei fra Gudbrandsdalen. De fikk 2 gutter. Ola dreiv pensjonat til sønnen overtok. Er bøkene vanskelig å få lånt, kan jeg ordne kopi av hva der er tatt med om familien på Dokk. Ola hadde forresten 6 søsken. I *Norske Gardsbruk - Buskerud fylke, bind I, utgitt 1948 finner du et bilde av gården. Det er trolig tatt et par år før utgivelsen. Eldste sønnen (Ola f.1878) er da eier. Jeg sladdet over navnene på barna, da dette ligger for nær opp til vår tid. Mvh Ellef Ellefsen,

bilete1107.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Bør opplyse at 1948 utgavene av bindene *Norske Gardsbruk - Buskerud fylke* har en oppfølger.Forlaget S.K.GRANUM utgav 1990-1994 fire ruvende bind for Buskerud. Alt hva som var med i 1948 bindene (untatt bildene) er og med i disse. Fra bind III, utg. 1994 legger jeg ved foto av Dokk. Kan sjølsagt ikke legge personopplysninger ut på åpent nett, men gården er i slekta. Mvh Ellef.

bilete1108.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Gerd og Ellef: Foreldrene til Jeger Olsen, f. 1850 (Ole Jegersen og Mari Bottolvsdtr) bodde på Kirkebø(e)n da Jeger ble født. (se lenke i mitt innlegg 3). Jeger og Bergit bodde også på Kirkebøn da eldste sønn Ole ble født i 1878. jeg har forsøkt å finne denne gården i folketellingene, uten hell. Jeg klarer heller ikke å spore familien opp i 1865-tellingen.Hvis du har Hemsedals slektshistorie for hånden, Ellef, kanskje du kan slå opp den gården for Gerd?mvhReidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Har ikke Hemsedals slektshistorie tilgjengelig før over helga. Virker som der er noe merkelig med den digitaliserte 1865-tellingen. Ingen Kirkebøegårder kommer opp. Er tatt med både i 1801 og 1900. Nåja-, så helt uvanlig er det ikke at enkelte gårder er utelatt i tellingene. Har visstnok hendt at hele grender er oversett.Fikk og opplyst at Jeger Olsen var fra Kirkebøen (Kyrkebøen), samt at han giftet seg 1878. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Ang. mor til Ole Jegersen Dok(f. 1890): fant 2 Birgit Andersdatter i Nes, en 9 år og en 11 år. (Det er en tredje også, men hun er 6 år i tellingen) Lenke.Oles farmor, Mari Bottolvsdatter ble født 23. mai 1808 (fra Family Search):Mari BOTTOLFSDATTERBirth: 23 May 1808 Place:Christening: 06 Jun 1808 Place: Aal, Buskerud, NorwayParents:Father: Bottolf SYVERSENMother: Ambior OLSDR Source Information: Batch Number: C423628; Source Dates: 1771 - 1814; Film or Fiche Number: 123842; Collection Details: Aal; Den Norske Kirke Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Rumohr Blingsmo

Til (7) og (8).Vil bare minne om at grunnmaterialet for 1865-tellingen for hele Gol prestegjeld (Gol og Hemsedal) er bortkommet, så her søker en nok forgjeves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Takk til (10) for forklaringen på hvorfor vi ikke finner Kyrkebøen i 1865-tellingen.Til Gerd H Aasen: I *Hemsedals Slektshistorie* finner du under Døkk (Dokk) på side 304 mye om Jiggjer Olson fra Kyrkjebøn 1850-1934 og kona Birgit Andresdtr Åse (Åsen) fra Nes 1855-1934, samt deres etterkommere.Forfedrene til Jiggjer Olson finner du under Kyrkjebøn,nordre, side 279. Foreldre Ola Jiggjersen f.1817, gm enka Mari Skadengård.Side 273, under Kyrkjebøn,søndre (Skadengård), fortelles det at Mari Botolvsdatter fra Ål 1808-1879 som enke giftet seg 1844 med Ola Jiggjerson Kyrkjebøn,nordre, som dei kalla Jiggjer-Ola.Dersom boka er vanskelig å få lånt, kan jeg sende kopier av endel aktuelle sider. Selvfølgelig gratis. Likeså *usensurerte* omtaler av Dokk, kopiert fra Norske Gardsbruk 1948 og 1994 utgaven. Send i tilfelle din adresse i en privat mail. Min e-postadre: ellef-e(så en snabelkrøll)online.noManusutkast til bygdebøkene fra Ål ligger på nettet. Se under Ødelien gnr.73 bnr.1 og du finner Mari Botolvsdtr Ødelien-Kyrkjebøen f. 23.05.1808. http://www.aal-bygdebok.no/073001-.htmMvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd H Aasen

Tusen hjærtelig takk til alle dere som svarte på mine spørsmål angående Dokk familien, å takk for bildene som anene deres sikkert vill sette pris på! Hilsen, Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.