Gå til innhold
Arkivverket

[#41237] Ole Andersen Krokaas/Kleppestø-Askøy. Hvem var han?Og hvor døde han.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Ole Andersen Krokaas, Askøy giftet seg 11.09.1746 med Brithe Jansdtr.Krokaas. Hun ble gravlagt 25.03.1762 og Ole giftet seg på nytt 02.07.1768 med enke Birthe Johannesdtr. Brevig. Kan noen fortelle meg hvem foreldrene til Ole var, når han var født/døpt og hvor det ble av ham? Jeg kan ikkee finne ham død i Askøy. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Under gifte i Askøy finner jeg at Ole Andersen giftet seg med Birthe Johannesdatter, Brevik, den 28.6.1768. Under døde i Askøy er det oppført en Brithe Johannesdatter, Brevik, død 2.7.1768, 43 år. Kan dette stemme? Jeg har notert at Ole antakelig ble født i 1728 og at han døde i 1802, men vet dessverre ikke hvor jeg har årstallene fra. I f.tell. 1801 finnes en Ole Andersen i passende alder på gården Lien, Årstad, Bergen landdistrikt, som legdslem. Det er vel tvilsomt om det er noe skifte etter han som kan bekrefte eller avkrefte om det kan være 'vår' Ole.Mvh Gunn Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Gunn for responsen. Ja, jeg så denne Birthe Johannesdtr. Brevik død 02.07.1768. Jeg skrev feil vedr. datoen på ekteskapet. Det var 28.06.1768 Ole giftet seg for andre gang. Så om dette er den samme Brithe som dør allerede 02.07. samme år, da kan man lure på hva som skjedde i løpet av de 4 dagene de var gift. Når det gjelder Ole, så har jeg bare opplysningene fra hans første ekteskap hvor det er opplyst at han kom fra Krokaas.Men det behøver slett ikke bety at han var født der. Kanskje Bjørn Davidsen ser dette, og har noen kommentarer vedr. Ole og hans eventuelle opphav. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser at en Ole Andersen ble konfirmert 20 år gamel fra Kleppestø. Faren var Anders Gammelsen. Kan det være samme mann som giftet seg åre etter? Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Den eneste Anders Gamelsen jeg har funnet så langt, er denne på gården Døvig i Dale Skipreide i Møre og Romsdal. Han er 5 år gammel og faren er Gamel Andersen 48år.Lenke Jeg har imidlertid ikke funnet andre referanser til Anders Gammelsen i Askø, enn ved Ole Andersdans konfirmasjon i 1745 og to ganger som komunikant i Askøy 1743. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Vestre del av Juvik høyrde til Krokås, medan austre høyrde til Nedre Kleppe.Har du dokumentasjon på at Ole og Anfin var brør? Dei kan godt ha vore det, men om so var, ville eg ha leita etter ei Anders Gammelsen i Sogn òg, for der var Anfin-namnet mykje nytta. Eg har elles ikkje noko å bidra med når det gjeld opphavet deira.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Bjørn og Nils Aksel for innspill i debatten.Jeg kan ikke finne noen med navn som inneholder Gam i 1701 manntallet for Nordre Bergenhus. Den heteste kandidaten er derfor fortsatt mannen fra Møre. Jeg får prøve å finne ut noe mer om ham. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Forøvrig kan det vel tenkes at denne Anfind som er nevnt i innlegg nr.6 er identisk med denne som ble døpt 25.04.1723 på Nedre Kleppe.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for nye fine innspill. Slik kan det gå når mange 'kloke' hoder legger seg sammen. Og da er det den samme Anfind som gifter seg i 1718, selv om konas navn ikke er nevnt, 'en bundedreng af Klæppestøe'.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nå var vel ikke mitt hode helt med ennå, denne Anfind Anfindsen må vel kanskje være en bror av Anders Anfindsen, som ifølge dåpen til Ole het Brithe Nielsdatter. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Men hvem er da denne Ole som ble døpt 23.10.1723 med foreldre Anders Anfindsen Kleppe og Martha Thommæsdtr.LenkeForøvrig døper Anders og Brithe to sønner ved navn Niels 06.10.1726 og 24.09.1728. Så enten er mors navn feil i 1723, eller det er to Anders Anfindsen, eller så har den godeste Anders vært ute på bygda en tur. Mvh. Rune Thorstensen Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her gifter vel enken etter Anders Anfindsen seg på nytt 01.11.1730 med Hans Olsen Kraagaas.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=89&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=1626&merk=1626#ovre>LenkeOg kanskje er det henne som dør her 57år gammel, kun nevnt som Hans Olsen Juvigens hustru.Lenke og Hans Olsen selv dør på Juvik i 1755.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Oddvar. Da begynner det å bli mer oversiktlig, med hensyn til hvem som var i slekt med hvem. Men om Brithe døde i 1747, så må barna etter Hans som er nevnt her være hra et nytt ekteskap. og da er det svaret gitt her. Han giftet seg 14.01.1748 med Martha Jacobsdtr.Tveitewaagen.Lenke Og det betyr også at datteren Dorthe som Hans og Brithe døpte i 1731, og som trolig var deres eneste barn. må ha dødd tidlig.Jeg sender deg en mail i kveld Oddvar.Mvh. Rune ThorstensenPS. Jeg klarte jo i farta å legge dette svaret inn i feil debatt i lenken din i innleg nr.18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Mange opplysninger her..Er Gamelsen ute av bildet? Og hvilken Ole kan muligens være 'vår' Ole. Han som er født i 1720 med Anders Andfinsen som far og Brithe Nilsdtr. som mor eller Ole født i 1723 med Anders Andfinsen som far og Martha Thommesdtr. som mor. Den Ole Andersen som ble konf. i 1745 var 20 år, men kan han ha 'bommet' på 5 år? Må vi pløye djupere?(innlegg 10 fra Bjørn D.)Mvh Gunn Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Gunn.Nå er det forholdsvis skrint med jord å pløye i her jeg sitter, men kanskje andre har mer å fare med.Jeg synes det er underlig om det faktisk fantes to Anders Anfindsen på Kleppe samtidig. Men det er nok neppe feil med Martha Thommæsdtr. som mor.For Anders og Brithe døper sønnen Anfind 25.04.1723 mens Anders og Martha døper sønnen Ole 22.10.1723. Så da er det bare to alt. løsninger slik jeg ser det. Enten var der faktisk to menn som het Anders Anfindsen på Kleppe 1720/25, ellers så må Ole i 1723 være født utenom ekteskap. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Kan Anders ha fått feil farsnavn ved Oles fødsel i 1723? Her er iallfall dåpen til et barn av Marthe Thomesdtr. og Anders Olsen Nedre Kleppe, i 1721. Lenke mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det skal man ikke se bort fra, det har hendt før at presten har skrevet feil. Det dør en Anders Olsen på Kleppe i 1778, 87 år gammel. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det blir jo endel synsing, men eg trur at den konfirmerte Ole Andersen ikkje har noe med de 2 andre Ole Andersen å gjøre og at Ole f. 1720 og 1723 allerede kan være konfirmert før den utlagte database.Når det da gjelder Ole Andersen som vart gift med Birte Jansdatter, så ser vi i dåpen til Birte at Martha Thomasdatter er fadder og trulig søster til faren Jan Thomassen Krokås. Hvis Ole A. som da er sønn av Martha T. skulle bli gift med Birte, så trenges ekteskapsbevillning fordi de da vil være søskenbarn og det kan eg ikkje sjå forefinnes (under forutsetning av at Marthe T. og Jan T. er søsken), derfor er da muligheten at Ole A. som blir gift med Birte J. er sønn av Anders Anfindsen, der mora/enke etter Anders vart oppgift på Krokås og derfor står Ole A. Krokås gift med Birte Jansdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Birthe Jansdtr. og Ole Andersen er mine 4xtippoldeforeldre så derfor er jeg interessert i denne debatten. Kanskje er det Anders Anfindsens Ole som er beste kandidat til å være vår Ole. Han bor sannsynligvis hos stefaren Hans Olsen,Krokås, når han gifter seg og får første barnet i 1746. Moren Birte Nilsdatter dør i beg. av 1747 og stefaren gifter seg igjen allerede i 1748. Når Ole får sitt 2.barn i 1748 har han flyttet og har adr. Kleppestø. Den andre Ole med far Anders Gamelsen bodde hos faren i Kleppestø når han ble konf. i 1745.Det er vel mindre trolig at han hadde adr. Krokås dersom det var han som giftet seg med Birthe i 1746.Mvh Gunn Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.