Gå til innhold
Arkivverket

[#41237] Ole Andersen Krokaas/Kleppestø-Askøy. Hvem var han?Og hvor døde han.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen til Oddvar og Gunn for nye innlegg. Jeg er enig i at på bakgrunn av de opplysningene vi har pr. nå, så er Anders Anfindsen den mest sannsynlige kandidaten til å være far til 'vår Ole'. Anders Gamelsen som jeg tror kan være identisk med den Anders jeg fant i 1701 manntallet på Møre, er ikke å se verken blant fedre eller faddere i databasen over døpte i Domkirken 1719-1742.Han opptrer etter hva jeg kan se kun 2 ganger blant komunikantene i 1743 , samt i forbindelse med konfirmasjonen i 1745. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dei to fyrste borna til Ole A. og Birte J. er døypt Dorte. Ut over dei kjende namna hjå dei foreldra, finn me Kari og Anne. Desse tre namna må ha hatt tilknyting til denne familien på eit eller anna vis. Ser elles av ei lenke at nokre av desse folka har tilknyting til PP sn. (mor Anne O. g. til Haugland). No er vi inne i rota til dei fleste stor-slektene på Askøy i dag.Kan hende må vi sjå etter i tingbøkene for å finne kven som fekk bygsel kor. Men vi kan òg ha oversett nokre skifte eller ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Bjørn for nytt innlegg i debatten.Dersom vi antar at vi har rette foreldrepar både til Ole A. og Birthe J. så finner vi tre av barna deres med navn som gjenspeiler oppkalling etter farfar, farmor og morfar. Men jeg kan ikke se at de døpte noe barn for Helle/Helge etter Birthes mor.Hvor da Dorthe, Janiche og Anne kommer fra, er vel noe uklart forløpig.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn  Hagen

Kan Ole ha kalt opp igjen halvsøsteren sin Dorthe som moren fikk med Hans Olsen? Dette var antakelig deres eneste barn som er antatt død tidlig. Og som fadder for Anfind, bror til Ole finner vi Anna Nielsdtr., kanskje en søster av moren. (Oppigjenkalling?) Anna kan jo også være oppkalling etter Anders Andfinsen? To av barna til Ole og Birthe ble døpt Jan (i 1755 og 1758). Så kommer Janniche f. i 1760. Kanhende døde disse som små, og så er Janniche oppkalt igjen etter morfaren? Nå har jeg ikke så god greie på den 'tvungne' oppigjenkallingen som var vanlig før, men noen ganger gikk de vel litt utenfor 'skjema'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Gunn for at du holder liv i debatten.Dine tanker vedr. navneoppkalling kan godt stemme. Men som jeg skrev i et tidligere innlegg, er det rart at ingen ble kalt opp etter mormoren Helle.Men det kan jo være barn som er født, og så vi ikke har fanget opp.Eller har jeg prøvd å se litt i tingbøkene. Jan Thomassen fikk bygselbrev på Krokaas 20.01.1720. Seks dager senere fikk Ole Nielsen og Ole Hansen det samme. Jan fungerte som lagrettemann fra 1726, og siste gang jeg finner ham nevnt er 23.08.1743. Han har da trolig dødd rundt den tiden. Sønnen Thomas Jansen fikk bygsel i Krokaas 14.12.1742. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

De eldste sakene eg har funne er i 1671, der nevnes ein Thomas Krokås.1671 den 3 May holtis Waarting paa Frechou i Herløe Schibred, Neruerende Ko/nglig Ma/yestetz foget Peder Andersen, BundeLensmand Ole Landzuig, Anders Husebøe Steffen Tuett, Laurs Oen, Anders Dafuanger, Gutorm Grasdal Magne Tuett Ole Frechou, Mogens Leeruig Niels Alføen Gulich Hesdal Peter Herleuer, Siur Kiergaard, Och en deel af for/schrefn/e Schibreds Almue, Blef forKyndt hans Ko/nglig Ma/yestetz Allernaad/igste Schattebref At Neruerende Aar i Nordhors Fogderi schal gifuis af en løb udj alle Schatter foruden Princessin Steur (Norsk Hist. Leksikon: Prinsesse-styr = ekstraskatt til utstyr og medgift når ei prinsesse skulle giftast bort) och Odelsschatter, Nemblig 3 Rdr 3 ort. Høyst be/mel/te Ko/nglig Ma/yestetz Schattebref, tillige met fleere Kongl/ige befaling och af hans Ex/ellence Her Canceler woris gunstige her LehnsHerre och hans fuldmegtige Peder Hansen Raadmand Vdgifne befalinger, her eftter ord fra ord indføris schal. Foegden steffnt Johans Huidhofdenes (ikkje gard i Herdla sk.r.) eftter forige tiltale anlangende Laurs Knudsen som hand och sine følgere tage døed op af Søen, och loed hannem Wden Ko/nglig Ma/yestetz fogetz widenschab och foregaaende besigtelse begraffue. Foegden Eschet domb om hand iche for saadan formastelse (burde) bøede til Ko/nglig Ma/yestet 7 Rdr efttersom ingen hoes werit eller seet huorledis hand er Kommen af dage, enten hand har Ombragt sig sielff, eller Huorledis hand er Kommen i Søen och blefuen døed. Afsagt at Johans HuideHoffdenes som Hosbond paa gaarden huor den døede fantis, {Anders och Ole Hougland} Michel Poulsen Britte Tienstpige och Tomas KrogAas bør derfor at bøede til hans Ko/nglig Ma/yestet Nemblig Johans 4 Rdr och Michel Britte och Tomas huer 1/2 Rdr, formedelst at de sig med dem [ ] begrafue befattet hafr, Och om noget eftter [ ] opliusning i Sagen Kand Obenbaris, da [(stande Sagen derme)]t Aaben at paatale wed Loug och [(Rett.)] 1671: 6De eldste bygsler er i 1689.Olle Nielsen Lood oplesse Een Bøxel Sedel til Hannem vdgifven af Christofr Hierman paa Een p/ar/t I d/en gaard, Krogaas schyldende AarLig 3 s/chilling og War d/itt/o Bøxel Sedel Dattert Bergen d/en 7 Junj Anno 1689Olle Iffvers/en Lood opLesse Een Bøxel Sedel til Hannem vdgifven paa Een p/ar/t vdj den gaard Krogaas, schyldende AarLig 3 s/chilling og War d/itt/o Bøxel Sedel Dattert Bergen d/en 7 Jullj 89 og af Christoffer Hiermand vndertegned, 1689: 62bSamme år nevnes ein Ivar Krokås som lagrettemann.Kongl/ig Ma/jestets Fogit Vdj Høyædelbaarne H/er/r Amptmands fraWerelse eftter Lougen tilnefnde efttersch/ref/ne Danemend til at Were Sorne Mend for tillKommendes Aar nafnlig, Olle Frechou Michel Melland, Knud Erdal, Niels Tvedten, Olle RyLand, Iffuer Krogaas, Olle Hestenes, og Anders LeerwigenI 1701 finner vi ei enke ved navnet Helge Olsdatter Krokås. Mulig at ho er enke etter Ole Iversen siden han ikkje er nevnt dette året, mens faren Ivar Olsen derimot er nevnt. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det var et svært interessant innspill du kom med der Oddvar. Jeg har trodd at Jan Thomassen var sønn til Thomas Lassesen, Gaufflen i Sund.Lenke Men lenken din til 1701 tellingen på Krokaas viser jo at det befinner seg en Thomas Thomassen Krokaas 14 år gammel som tjener der. Det sammen med opplysningen om at der er en Thomas der så tidlig som i 1671, gjør at man kanskje må revurdere den slektslinjen igjen.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Til orientering så finner man en Oele Pedersen og Gurj Joen på Krogaas i koppskatten 1645.Lenke Kanskje noen kan plassere dem inn i dette puslespillet. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg limer inn svaret jeg fikk fra Yngve Nedrebø vedr. fadderne til barna til Thomas Jansen Krokaas og hustru Ingeborg Olsdtr.'Yngve Nedrebø, SAB / DA, 13.8.2006 11:55 (2) Faddere Helge Thomasdtr. 31. okt. 1745: Dordj Krogaas, Berthe Jensdatter ibid., Karj Olsdtr ibid., Ole Michelsen ibid., Rasmus Rasmussen ibid. Faddere Jan Thomasen 9. april 1747: Ole Olsen Krogaas, Ole Andersen ibid., Rasmus Rasmussen Follese, Ole Michelsens H. paa Krogaas, Helge Olsdtr. ibid.Faddere Marie Thomasdtr. 25. jan. 1750: Ole Olsøn Krogaas, Hans Jansøn ibid., Gunilde Siursdatter ibid., Marthe Jacobsdatter Juvig, Birthe Jansdatter Breivig 'Her var det jo mye kjente nanv, bl. a. kan vi fastslå tror jeg at Jan Thomassen har dødd mellom 1743 (sist nevnt i tingbøkene som lagrettemann) og 1745, og at kona Helle Olsdtr. i alle fall var i live i 1747.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Oddvar.Da kan det kanskje tenkes at denne Tommes Olsenn er far til den Thomas Thomassen som 14 år gammel befinner seg på samme gård. Og går man den andere veien så er kanskje personene i koppskatten (innlegg nr.34) Ole og Guri, foreldrene til Tommes Olsenn, selv om der bare er nevnt en sønn Joen.Men hvem er da Jan Thomassen sønn av, om han ikke er identisk med personen på Gavlen/gaufflen i Sund i 1701? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

I militærrullen for l655 finner vi også en Anders Anphindsenn, Hougland.Det er vel kanskje en av forfedrene til Anders Andfinsen som vi antar er far til Ole Andersen som debatten startet med? Har ikke helt klart for meg rekkefølgen av Jan og Tomas`er, der har nok dere med erfaring bedre oversikt. Ellers er det mange nyttige opplysninger også for meg. Som ny her på brukerforum er det mye å lære om hvordan en arbeider seg bakover i tid.Mvh Gunn Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Gunn.Jeg vil anta at han kan være far til den Anfind Andersen vi finner 50 år gammel på Nedre Kleppe i 1701-manntallet.Men vi begynner å bevege oss langt bakover i tid, så det er ikke lett å finne kilder som kan bekrefte det. Det er ofte slik at en debatt som startes av noen, er til stor nytte og glede for andre. Og her er det snakk om det Bjørn Davidsen kalle det gamle urfolket på Askøy.Vi får se om dypere graving i tingbøkene bl.a. kan gi oss noen flere svar. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Første gang jeg finner gården Krokås nevnt i tingbøkene er i 1648.Herlø skibredWaartingDen 1 Aprilis Holtes Waarting i Herløe skibred Neruerendiss Erlig och Forneme Peder Hanssen Vdj Fuld macht paa Erlig och Forstandig mand Heming Hanssen Ko. May. Foget, hans Wegen, Christen Busch Soren skriffuer och effter. Sorne mendAnders Fosse Lensmand, Nielss Stie Oloff Krogaass, Thorriss herleuer, MaThias Røsseland Knud Skurtuet, Magne husebø, Johans ibm Peder Langeland, Johans hiertaass, Johans Leeruig Nielss Erstad, Gregoriuss Langeland Poel NessDenne Oloff Krokaass er kanskje identisk med Oelle Pedersen nevnt på gården i koppskatten 1645.Oluff Krogaas er også nevnt i 1652,1653 og 1654. Etter dette finner jeg ikke gården nevnt før i 1671 som Oddvar Søreide viser i innlegg nr.32.Da kan dette være en forløpig oppsummering. Ole Pedersen Krokaas og hustru Guri (nevnet 1645) er kanskje foreldre til Thomas Olsen Krokaas (nevnt 1671). Han igjen er kanskje far til den Thomas Thomassen nevnt 14 år gammel på Krokaas i 1701, og kanskje også Jan Thomassen som ble gift med Helge Olsdtr. Har noen synspunkter på dette? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe-Johanne Wågenes

Vedrørende Ole Andersen og giftemål. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe>http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exeDette kan nemlig være et annet ekteskap. Ole Andersen og Anne Andersdatter pige, 6/1-1763. Hvis man ser på døde så finner mann Anne Andersd. Roe, Ole Anders. Kleppestøs H. 50 3/4 år i 27/12-1766.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe-Johanne Wågenes

(Har lest meg igjennom, men kan ikke huske om dette er nevnt)I 1701 på Øvre Kleppe finnes Anfind Andersen 50 år med sønnene Anders 10 og Niels 3. Niels forsvinner til Nygård i Loddefjord. Gift med Karen Christophersdatter. Han er bl.a fadder til Niels Andersen i 1726 og dør 1740. Så der er 2 stk Anfindsen knyttet sammen.(Nordhordland Tingbok nr 35 folio 65) Jørgen Christens/øn Morsins udgivne bøxelbrev til Anders Anfindsøn paa 6 s/killing og 1 *qvit (hvid: mynt) udi Nedre Kleppe, med leilendingens derpaa givne revers, dat/erit 7 Octobr/is 1720.I 1727 får Anders Anfindsen og Brithe Nielsdatter et dødfødt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Renathe-Johanne og takk for innspillene din. Det var riktignok problemer med lenkene dine i innlegg nr.41, men jeg tror jeg vet hva du ville vise.Det kan meget vel være at det er 'vår' Ole Andersen som giftet seg andre gang med Anne Andersdtr. i 1763. Tidsmessig passer det bra. Om så var har han trolig hatt kortvarig glede av de to siste ekteskapene.Vi er såpass langt tilbake i tid, at det begynner å bli vanskelig å får bekreftet hvem som var barn av hvem. Således antar vi at Ole var sønn av Anders Anfindsen og Brithe Nilsdtr.Vi har sålangt ikke funnet noe skifte som bekrefter dette, men indisiene begynner å bli mange. Jeg lurer på om det finnes lister over utskrevne soldater fra distriktet som ble skrevet ut til krigen frem mot 1719. Kanskje man kunne finne noe av interesse der. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg limer inn lenke med svar på forespørsel jeg har hatt i Arkivforumet ang. de tre første barnedåpene til Ole Andersen og Brithe Jansdt.LenkeJeg tror dermed at vi kan fastslå at Ole var sønn av Anders Anfindsen, all den tid hans bror Anfind Andersen er en av fadderne. Eller er der også andre kjente navn som Thomas Krogaas. Det er nok Thomas Jansen, bror til Brithe. En Jan Thomesen er fadder i 1750. Det kan kanskje tyde på at det er Brithes far, og at han derfor må ha dødd etter 1750. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.