Gå til innhold
Arkivverket

[#41238] tips om mine tippoldeforeldre?


Gjest Thorbjørn Håkon Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Håkon Thorsen

Min oldefar Gustav Theodor Møller var født i Helsingborg Sverige, 22 mai 1848 Hans far var dansk og mor svensk etter som vi vet og at de flyttet tilbake til København hvor hans far kort tid etter dør og mor blit gift på ny der og får en sønn alrså en halvbror til Gustav, Disse to blir igjen foreldreløse og satt ut på landet hvor de ikke hadde det godt. Gustav tok senere seg av sin halvbror i København. Gustav ble gift og siden flyttet til Norge i Stavanger og senere til Bergen . Jeg finner ikke noe om disse mine tippoldrforeldre og ikke lett når jeg ikke har navn. Kan noen tipse meg om muligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Her er utdrag fra folketellingen 1855 København:Samtlige personer i husstandenkbhv, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, St A:Wester, Borgergaden 103 , 3 sal til gaden 1, Forhuset, FT-1855, C5592 Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested: Emanuel Conradt Lindberg 32 Gift ,??, Kjøbenhavn Marie Charlotte Lindberg 32 Gift Hans kone Helsingborg. Gustav Theodor Lindberg 9 Ugift Deres søn Helsingborg. Johannes Magnus Lindberg 2 Ugift Deres søn Kjøbenhavn--------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Ble litt rotet i innlegg 3, prøver igjen:De bor i København i Sankt Annæ Vester Kvarter, St. A:Wester, Borgergarden 103, 3 sal til gaden 1, Forhuset Emanuel Conradt Lindberg 32 Gift ,??, Født:KjøbenhavnMarie Charlotte Lindberg 32 Gift Hans kone Født: Helsingborg.Gustav Theodor Lindberg 9 Ugift Deres søn Født: Helsingborg.Johannes Magnus Lindberg 2 Ugift Deres søn Født: Kjøbenhavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Vet ikke om Emanuel er stefar til Gustav eller biologisk far. Det står nemlig 'deres sønn' i folketellingen. Dette kan evt. være galt da Gustav kalles Lindberg og ikke Møller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Håkon Thorsen

Helt utrolig at det går å finne de så snart Tusen tusen takk. Ja jeg tror nok at det er stefaren, hans far deltok i den tysk danske krigen og ble såret og rømte til Sverige det er alt vi vet om han. men det var jo helt flott takker igjenmh Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Håkon Thorsen

Glemte å si at en onkel av min mor sa til henne engang at alt han viste om slekten i Danmark var at en eller annen skal hete Lindbeg så kanskje vi er i familien med den berømte ...........ler . så dette er nok rett familietakkThorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Noen nettsteder ifm. svensk slekt:[url="http://www.slaktdata.org/search/>http://www.slaktdata.org/search/ Gratis søkning på kirkebøker, men ikke komplett for hele landet ennå.http://www.genline.se/ Her betaler du for en periode og får tilgang til alle kirkebøker i Sverige. Her vil du f.eks. finne Gustavs fødsel og kan verifiere hvem faren er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Thorbjørn Håkon! Jeg har sjekket kirkebøkene for Helsingborg. Det er 3 kirkesokn (forsamlinger) i Helsingborg, Landsforsamlingen, Stadsforsamlingen og Garnisonsforsamlingen.Garnisonsforsamlingen har dessverre ikke fødte for det aktuelle året (dvs - som er skannet og ligger ute på www.genline.se)Men Stads/Landsforsamlingen har en Gustav Theodor men han er født 28. mai 1848, og foreldrene ligner ikke engang på de som er oppgitt for den familien fra København som Håvard har funnet. Dessuten døde denne Gustav Theodor i 1850 ser det ut til. Jeg fant yngste mann på Familysearch, og det viser hvor navnet Møller kom fra:JOHAN MAGNUS LINDBERG Male Event(s):Birth:24 JAN 1853 Christening: 29 MAY 1853Trinitatis, Kobenhavn, Kobenhavn, DenmarkFather: EMANUEL CONRAD LINDBERG Mother: MARIE CHARLOTTE MOLLERSå i hvertfall er familien riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Ser ut til at Emanuel faktisk er stefaren og ikke den biologiske faren til Gustav pga:Emanuel og Marie gifter seg nemlig i 1852 i København. Altså ETTER at Gustav blir født:Husband EMANUEL CONRAD LINDBERGMarriage: 14 MAY 1852 Helligaands Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, DenmarkWife CHARLOTTE MOLLERMarriage: 14 MAY 1852 Helligaands Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark Gustav sin bio. far har altså trolig dødd mellom 1848 og 1852Håvard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Det kan jo være at Gustav er uekte født og at Emanuel er faren, men dette er vel lite trolig...?Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Håkon Thorsen

Jeg er veldig takknemlig for hjelpen og jeg er jo da kommet et stykke lenger i anerekken Det er nok riktig familie dette, Kanskje det med Møller navnet at hans far som rømte til Sverige fra denne krigen hvor han ble skadet på en eller annen måte måtte holde seg skjult og at det ikke er blitt registrert noen steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Det er vel mange muligheter. Møller kan jo enten være navnet til Gustavs bio. far som dør eller så kan Marie ennå ha pikenavnet sitt. Vet vi helt sikkert om Marie og Gustavs bio. far gifter seg?Laila: Finner du noen Møller i kirkebøkene for Helsingfors som dør mellom 1848 og 1852? Har ikke abo. på Genline for tiden... Du kan jo også se etter om de gifter seg rundt 1847...I Danmark(København?) vil de ha krigsruller over alle soldatene som deltok i Holsten-krigen og der vil faren til Gustav stå. Anbefaler deg å sende statsarkivet i Danmark en mail og spørre om de kan slå opp!Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Uansett er ikke Gustav døpt i de kirkebøkene (skanna originaler) jeg har sett for Helsingborg. Dvs dersom ikke han er den tassen som ble født 22. mai, ikke 28 - men det ser altså ut som han døde som sagt.Regner med at konfirmasjonsinnføring i København kan gi et svar?Og - Thorbjørn HÅkon har vel allerede i 1. innlegg nevnt at lillebroren var en halvbror, så det er det jo bare å gå ut fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Thorbjørn: Det er vel ganske sikkert at Emanuel ikke er Gustavs bio. far siden Johannes må være halvbroren og siden Emanuel og Marie gifter seg så seint.Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Håkon Thorsen

Ja jeg tror dette er riktig. Jeg husker at han gamle onel til min mor fortalte at hans far døde da han var ganske liten og hans mor ble gift igjen og han fikk en halvbror i den forbindelse var det at han mente noen i fam. het Lindberg så det må nok være Johannes da jeg finner igjen hans navn ved min bestemors dåp som fadder. Det skulle jo vært ok å funnet ut hva hans far het til fornavn veldig spennende dette Takk skal dere ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.