Gå til innhold
Arkivverket

[#41245] Annes far; Knut Mangset eller Knut Larsen på Valstad? Sør-Odal, 1600-tallet.


Gjest M. Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest M. Nicolaisen

Jeg trenger litt hjelp til å greie opp i et lite problem.Anne Knutsdatter ble gift første gang med Per Embretsen Skarnes, så med Pål Nilsen Østre Os. Dette står i Sør-Odal bygdebok, bind 3 (gammel utgave), s. 355. Anne sies her å være fra Valstad, og riktignok; når jeg slår opp på Valstad (S.O. bind 1 s. 221); finner jeg en Knut Larsen vis datter(her ikke navngitt) giftet seg med Pål Os.Men så; i Sør-Odal bygdebok bind 3, s. 517, råker jeg på et problem. Her står det om Knut Mangset; vis datter Anne var gift med Per Skarnes.Mitt spørsmål er derfor; hvem var faren til Anne; Knut Mangset eller Knut Larsen på Valstad?Mvh. M. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Jeg har ikke bind III her, så jeg får ikke slått opp. Men det kan jo være at forfatteren har blandet sammen to Anne Knutsdøtre.Kanskje var de slik at Anne Knutsdatter Mangset var gift med Per Skarnes, mens Anne Knutsdatter Valstad var gift med Pål Østre Os ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Slik jeg forstår det; var det ei Anne Knutsdatter (Valstad elller Mangset) som først var gift med Per Skarnes så med Pål Østre Os. Per Skarnes på sin side var forøvrig gift første gang med Marte Gudbrandsdatter, mens Pål Østre Os var gift første gang med denne Anne Knutsdatter, så med ei Åse Gudbrandsdatter (datter til Gudbrand Amundsen Vestre Os). Men at bygdebokforfatteren mener at Per og Pål var gift med den samme Anne, er jeg ikke i tvil om. Men han roter altså til anene hennes, og gir henne to mulige fedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.