Gå til innhold
Arkivverket

[#41246] Etterkommere etter Anna Breivik og Johan Johansen


Gjest Ruth Gaustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Ruth Gaustad

Anne(Petrine Johanne Pedersdatter)Breivik og Johan Adolf Johansen giftet seg 20.05 1918,i Borgund. Anna var født 31.12.1886, Breivik i Borgund,har ikke dato på Johan,men han skal være født1885 i Bamle,konfirmert 1899, i/på Larsnes?Som brudgom er han anleggsarbeider av yrke, Anna er hjemmeværende. Anna var min farfars søskenbarn, men vi yngre i slekta vet ingenting mer. Finnes det noen der ute som vet noe om disse to og om det kom noen barn etterhvert.Kanskje det finnes noen 4-menninger en plass,artig hvis de kunne letes fram. Orker noen å bistå med litt hjelp på mitt problem i sommervarmen? I skrivende stund er det 23 +-grader her på 650 m.o.h. Takknemlig for alle henvendelser, fortsatt god varm sommer. Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Ruth Gaustad

Løfter dette tema fram igjen. For tre og et halvt år siden klaget jeg over varmen, men den har ikke vært plagsom den siste måneden.Er det noen som kan hjelpe nå?Har lett etter eventuelle barn døpt i Borgund fra 1918-1922 uten hell.Siden Johan var anleggsarbeider så kan de teoretisk ha reist hvorsomhelst i landet. Jeg har ikke kjennskap til hvilke anlegg som var under bygging på den tiden i Norge og han kan vel ha jobbet på små anlegg som ikke var kjent over alt også. Har lett en del i hans fødested Bamle uten å finne spor, men kanskje noen andre ser bedre enn meg? De fleste hadde barn så det er vel en mulighet for at det lever fjerne slektninger et sted. Hadde vært så artig hvis det kunne spores opp slektninger man kunne komme i kontakt med. Det er ganske utrolig hva som kommer fram i dette forum, jeg setter min lit til at noen gidder å hjelpe meg og lete. Mvh.Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

29 okt 1883 blir det født en Johan Adolf med far Gustav Johanson Algren.En kandidat?Kildeinformasjon: Telemark fylke, Bamble i Bamble, Klokkerbok nr. 8 (1878-1888), Fødte og døpte 1884, side 90. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7791&idx_id=7791&uid=ny&idx_side=-97>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Og så blir det født en i 1885 med far John Olsen. KAN jo være feilskrevet etternavn ved vielseKildeinformasjon: Telemark fylke, Bamble i Bamble, Klokkerbok nr. 8 (1878-1888), Fødte og døpte 1885, side 110. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7791&idx_id=7791&uid=ny&idx_side=-119>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Tusen takk for respons. Da er det vel sikkert at det er Johan i innlegg 4 som er den rette. Vielsen har jeg også, men hvor blir de av etterpå?I fall det dukker opp noen kandidater så kan de være nålevende og skal behandles deretter, min adr.er som følger: ruthkrøllalfatrysil-stallen.no. Johansen til etternavn gjør ikke letingen lett, et lite håp er at ikke blir brukt bare Anna men event.mellomnavnet Petrine på barnets mor, ved en eventuell barnedåp som måtte dukke opp. Anna Petrine hadde to søsken som bosatte seg i Ørsta, men etter det jeg har fått høre fra etterkommere derfra så visste de ikke noe om henne.Mvh.Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Har ikke anelse på om dette kan være de samme personene,men legger det inn likevel.Ifølge dåpen i innlegg 4 het Johan Adolf's far John Olsen,født 1853, og mora Anna Andersdatter,født 1855.Kan det være at faren,John Olsen,samt kone og barn, bruker etternavnet Taug ved tellingen i 1900? Fant en familie som bor på P. Sandvolds Gaard,Gjøvik ved tellingen i 1900. Fødselsårene både på foreldrene og Johan kan stemme med dåpen til Johan Adolf som ble født 1885 i Bamble.John O. Taug med kone og 6 barn i 1900 [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0502&kenr=004&bnr=0011&lnr=04>LenkeFinner en Johan Taug gravlagt 1970 i Borgund. LenkeI samme grav ligger også Anna Petrine Taug,født 31.12.1886.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hei,Ann Mari.Dette ser oppløftende ut og kan kanskje stemme. Det er i alle fall noe jeg må studere på. Navnet Taug kjenner jeg både fra Gudbrandsdalen,fra Nes i Hedmark og sannelig her i Trysil, her blir det detektivjobb, ja. Men da blir det å lete etter navnet Taug på Møre også. Som jeg sa så har jeg sjekket kirkebok for Borgund fra 1918 til 1924, konsentrert meg om navn på foreldre.Må det når jeg ikke vet om det er noen barn, men det kan jo ha skjedd senere enn -24. Kan en få opplysninger om det var etterkommere ved Johan og Anna`s død ved å henvende seg til f.eks. kirkevergen i Borgund?Mvh.Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Dåpen til Marie Taug i Gjøvik kirke©Gjøvik og Toten Slektshistorielag - Døpte i Gjøvik by sogn 1891-1901 Protokoll: Vardal A11 Side: 63 Nr: 39 År: 1900 Kirke: Gjøvik Født dato: 01.07.1900 Døpt dato: 12.08.1900 Ekte/uekte: ERolle Sivilstand Stilling/ yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Fødested Født DøptBarn Marie Gjøvik* K 01.07.1900 12.08.1900 Far John Olsen Taug Gjøvik M 1853Mor Anna Andersen Gjøvik K 1855Fadder Kone Anna Olsen KFadder Kone Tina Kristiansen KFadder Arb. Johan Adolf Johnsen MFadder Jernbanearb. Martinus Olsen MFadder Jernbanearb. Knud Knudsen Kolstad M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Finner ham også i Søndre Land FT 1900, her er også en Olaf Taug. Begge jernbanearbeidere.Tidsrommet kan vel stemme med ferdigstillelsen av Gjøvikbanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hallo Hilde. Takk for at du engasjerer deg i problemet mitt, men jeg fant ingen Taug i lenken. Jeg har i hvertfall fått masse som må undersøkes bedre. Vi snakkes snart igjen, hils til gemalen. Mvh. Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.