Gå til innhold
Arkivverket

[#41248] Lars Nilssön/Nielsen fra Smidsröd, Nötterö


Gjest p evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest p evensen

Forsöker å finne foreldrene til Lars Nilssön/Nielsen Östre Smesröd. Lars var födt ca 1685, gift i 1716 og döde i 1741. Jeg klarer ikke å finne ut hvem foreldrene hans var og hvor de kom fra. Kan noen hjelpe meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Hei. Når det gjelder Lars Nilsen Østre Smidsrøds opphav, har jeg ikke funnet noe som helst i kilder fra Nøtterøy som kan gi noe svar på hvor han kom fra. Han er en inngiftet svigersønn på Østre Smidsrød, gift med Åsle Gundersdatter. Har du hennes forfedre? Jeg har foreldre og besteforeldre o.s.v. på begge sider. Er du interessert i det???Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Han er muligens identisk med tjenestedrengen Lars Nielsen på Øre i 1706:LenkeI så fall er han nok født etter 1685. Dermed kan han være å finne blant døpte i kirkeboken, dersom han er døpt på Nøtterøy.Det døpes en Lars Nilsen på Herstad 1686 og en på Øvre Sem i 1687. Førstnevnte begraves 1687. Niels Øvre Sem er foreløpig ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest P Evensen

Hei Torbjörn!Jeg har foreldre til Åsle(Ursula?): Gunnar Amundsen og Kirsti Anunsdatter. Jeg mangler födsels- og dödsdato på Kirsti. Om du kunne sende meg det du vet videre bakover, hadde det värt fint.Heng på kilde om du har det.mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Hei igjen. Jeg hadde nok ikke så mye som jeg trodde, men her kommer iallefall det jeg har om Årsle Gundersdatters bakgrunn og nærmeste slekt.Årsle Gundersdatter, døpt 17. januar 1695 fra Elgestad på Nøtterøy, trolig østre gården, som datter av Gunder Elgestad. P.g.a. det spesielle navnet må hun være den samme som den senere datteren til Gunder Anundsen på Østre Smidsrød, som ble Trolovet (ikke gift) 11.oktober 1695 med Kirsti Anundsdatter Smidsrød. Hun er ikke fra Smidsrød. Trolig tjenestepike eller noe sånt når hun blir gift.Gunder Anundsen er den eldste av tre sønner til en unavngitt huskvinne på Jakobsrød under Teie i 1706. Her står det faktisk 'boer paa Østre Smedsrød, forhen anført'. Dermed er hans foreldre trolig Anund Jakobsrød, begravet 18. april 1702, 73 år gammel og Berte Jakobsrød, begravet 4. mars 1711, 90 år gammel.Gunder hadde følgende søsken:A. Ole Anundsen, født ca. 1676. 30 år og ungkar i 1706. Gift med Else Mogensdatter, trolig fra Mellom Bolæren. På Jakobsrød i 1712. Barn: Ellef, døpt 19. desember 1712 fra Jakobsrød.Else Mogensdatter gravlegger et uekte barn 21. august 1707. Trolig den sammeB. Kristoffer Anundsen, 21 år og ungkar i 1706. Håper dette kan hjelpe litt videre på vegen.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Det greide selvfølgelig å snike seg inn en feil.Årsle Gundersdatter er ikke døpt i 1695 men i 1696.Noen ganger går fingrene for fort på tastaturet og øynene følger ikke med.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest P Evensen

Takk for god hjelp Torbjörn. Jeg stusser litt over årstall hva angår Berte og sönnene hennes, hun burde väre födt i 1621 og sönnen Kristoffer var födt i 1685. Mao var Berte 64 når hun födte Kristoffer. Dine kommentarer?mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Ja jeg vet det. Kan selvfølgelig være veldig feil det som skrives at hun er 90 år når hun begraves. Veldig ofte visste de vel neppe hvor gamle de virkelig var når de døde. Jo nærmere vi er fødselen jo riktigere er datoen.Det andre er at Berte Jakobsrød kan være ei andre kone til Anund Jakobsrød og slett ikke mor til barna. Men uansett er hun trolig ei av konene til Anund, da navnet Berte kommer igjen på Østre Smidsrød.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.