Gå til innhold
Arkivverket

[#41249] Lårdal Telmark :Ole Augundson Strand f 26.nov 1819


Gjest Kjetil S Eidskard
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil S Eidskard

Eg prøvar ennå ein gong: Er det nokon som kan bekrefte at Ole Augundson Strand fødd 26.nov 1819 er son til Augund Olavson Strand fødd 1783 og Guro (Gjori) Halvorsdtr fødd 5.apr 1789. Foreldra gifte seg 3.feb 1819 i Lårdal. Dette passar veldig bra - MEN ER DET REKTIG ?. Takksam for svar - *** kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, nå er Brukarforum tilbake i vanlig gjenge. Det jeg kan lese ut av lenken til forrige innlegg (kirkeboksida), er at Ole Augundsen Strand ble født 26/11 1819 og hjemmedøpt samme dag (dåpen 'confirmeret' i kirken 25/12). Foreldre: Augund Olsen Strand og Gjøri Halvorsdatter ('Huusfolk'?). Faddere: Ragnild Qvale, Margit (klarer ikke helt å tolke gårdsnavnet her), Liv Strand, Halvor Strand, Svenning Aakre.Men hva står det foran dåpsbarnets navn?Mvh Oddbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil S Eidskard

Takk igjen Oddbjørn - gleder meg oxo over at Debatten er igang att. Du har spart meg for ein tur til Kongsberg og arkivet der. Nå er linene frå oldefar til kona mi temmeleg sikre til langt oppi Vinje. Her avskrift av det EG kan tyde: 1819 -26.November født. Ole Augundsen Strand. 1819 26.November hjemmedøbt og confirmeret i kirken 25. December. foreldre: Augund Olson Strand og Gjori Halvorsdatter . ........ faddere: Ragnild Qvale, Margit ..... , Liv Strand ,Halvor Strand, ...Svenning Aaker. *************** mvh kse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Oppfølging av spørsmålet jeg stilte på slutten av innlegg 3: Det som står foran dåpsbarnets navn, har ingenting med dåpsbarnet å gjøre. Det står rett og slett 'Kirkeaarets Ende' (med en lang vannrett strek mellom ordene). Det er ikke så lett å lese det, men bildet i lenken til innlegg 2 viser en dobbeltside fra kirkeboka - og dersom vi tar en titt på siden til høyre ('Fødte Qvindekjøn'), ser vi samme teksten litt lengre nede. Forklaringen er selvsagt at det gamle kirkeåret sluttet ved advent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Bekreftelsen i innlegg 2 gir ytterligere opplysninger , Kjetil. Se dåpsbarn- 1821, nr.2. Det dreier seg om Turi Ougensdtr Strand, født 13. mai 1821, døpt 18. mai i kirken. Foreldre: Augund Olsen Strand og Gjøri Halvorsdtr. Ordet som følger etter foreldrenes navn er utydelig, men jeg tolker det som 'Gardsfolk', altså angivelse av stand. Men hva heter fadderne? Mvh Benn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Faddrar til Turi tolkar eg som: Bergit Svenskerud, Margit Aager, Thor Odden, Niels Aager og Halvor Strand. Foreldra sin stand tolkar eg til: 'Hmdsfolk'. Same stand trur eg det stod i dåp for Ole. Mvh Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er enig - etter å ha sett en gang til på teksten - med Gro Berit i at det nok står 'Hmdsfolk' som angivelse av stand. Denne forkortelsen, samt det 'bedre'-stilte alternativet 'Grd.folk' ser ut til å være nokså konsekvent gjennomført i denne kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil S Eidskard

Du verden for ein respons - takk for det. Har notert meg dei fine tilbakemeldingane. Nå får eg gå inn og sjå etter Turid som eg har fødd 1823 (bygdebok) med stor etterslekt. Men det kan jo vere same som fødd i 13.mai 1821. *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Farrell

Ole Augundson Strand was confirmed in Laardal in 1835, son of Augund Olson & Gyri Halvorsdtr, with his baptismal date given as 25 Dec 1819.On 24 Jun 1846 in Laardal, Ole Augundson Strand under Flekstveit, b. 26 Nov 1819, married Ragnhild Aanundsdtr Naeverdal, b. 4 March (hard to read that date) 1824. Sponsor were Aasmund Hermanson Magebekk & Oystein Olavson Ljosdal.They had at least 3 children born in Laardal, and 2 or 3 more after they moved to Kviteseid. See the LDS Family Search website for the children.I have tried the Laardal church records but have not found them on any of the removals lists.Do you need the other children of Augund Olson & Gyri Halvorsdtr?Mary Farrell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil S Eidskard

Thank you Mary ! - according to what I have now ( thanks to yoy - and others in this forum ) - it seems to be complete what am looking for. Here putting parents and children I have for Augund Olavon Strånd ang Gjori Halvorsdtr. Only one thing - could Turi borne 1823 be same as Turi borne 13.may 1821. Sorry the list occurs no good here - but if you want more from me I will be glad to send you. my email is *** eidskard@frisurf.no *** ******************************** Etterkommere etter AUGUND OLAVSON STRÅND 1 AUGUND OLAVSON STRÅND f: 1783 LÅRDAL s419 nesheim- 34 år v gifte =1785? d: (ft1801 Lårdal) .. +GURO (GJORI) HALVORSDTR f: 05 apr 1789 29 år v gifte- d: rette foreldre ??? g: 03 feb 1819 LÅRDAL TELEMARK . 2 OLE AUGUNDSON STRAND f: 26 nov 1819 LÅRDAL -krkbk v gifte-ung og husmsøn d: KVITESEID -(ft1865 = enkemann på Grasberg Kviteseid) ...... +RAGNHILD ÅNUNDSDTR RØYNDAL f: 01 mar 1823 KVITESEID k491 -pige og husmdtr d: før 1865 KVITESEID-v gifte navn Næverdalen-u Flextvedt? g: 24 jun 1846 LÅRDAL (Laurdal kirke)(204) . *2. Hustru til OLE AUGUNDSON STRAND: ...... +MARGIT BJØRGULVSDTR LISTAUL f: 1827 KVITESEID k500 d: KVITESEID g: 1871 . 2 TURI AUGUNDSDTR STRÅND f: 13 mai 1821 LÅRDAL TELEMARK -IGY Benn Limann d: Døpt 18.5.1821 . 2 TURI AUGUNDSDTR STRÅND f: 1823 LÅRDAL k205 -6born 1 død d: 1910 MEÅS ...... +ASLAK OLAVSON FLAT RUI f: 1823 KVITESEID k205 . 2 RAGNHILD AUGUNDSDTR STRÅND f: 03 mar 1823 LÅRDAL -Benn Limann d: Døpt 12.3.1823 . 2 HALVOR AUGUNDSON STRÅND f: 03 apr 1831 LÅRDAL -(BL)-ft 1865 på Næverdalen Høidalsmo d: Døpt 17.4.1831 ...... +KARI OLSDTR f: 1835 LÅRDAL -FT1865 30 ÅR . 2 ELSE AUGUNDSDTR STRÅND f: 22 aug 1832 LÅRDAL -Benn Limann d: Døpt 16.9.1832 ********************** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.