Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Gry Axelsen

[#41250] Gården Krogsveen i Ringebu

Recommended Posts

Gjest Gry Axelsen

Er det noen som har oversikt over gårdene i Ringebu, og kan fortelle litt om Krogsveen. Ligger den under en annen gård? Kjenner noen til folket som bodde på Krogsveen før 1800?Hilsen Gry.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

Etter det jeg kan se av ft-1900, så var Krogsveen husmannsplass under søre Strande i Fåvang kirkesogn, Ringebu prestegjeld.Kirkebøkene for Ringebu finnes her på Digitalarkivet, og ved å søke med bosted Krogsveen i dåpslista, så fikk jeg opp bl.a. denne Mari: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=0520daap&gardpostnr=5328&merk=5328#ovre>LenkeOg Gjertrud: LenkeDa er nok deres foreldre, Jon Olsen og Anne Pedersdatter, i hvert fall bosatt på Krogsveen fra 1750 og framover.Jon Olsen finnes under Strande som enkemann i 1801 sammen med datteren Gjertrud:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gry Axelsen

Tusen takk Aud!Flott å få bekreftet at gården lå under Strande. Sønnene Peder og Johannes kalte seg Strande. Jeg får bestille bygdeboka å se om det står noe mer om familien.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.