Gå til innhold
Arkivverket

[#41253] Folketelling i 1769?


Gjest Kirsten Marie Holterud
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsten Marie Holterud

I '12 på strak arm' i Dagsavisen i dag 07/08 er det spørsmål om hvilket år Norges første fulle folketelling foregikk, og svaret er 1769. Er dette riktig? Og i tilfelle, i hvilken arkiv befinner den seg? Jeg har aldri hørt om denne folketellingen, men det er ikke dermed sagt at den ikke finnes.Med hilsen Kirsten M. Holterud,Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg tror ikke den er fullstendig, i hvert fall ikke fullstendig bevart for hele landet. Og den inneholder så vidt jeg vet bare menn/gutter over 12 og enker. Om jeg ikke tar helt feil. Arrester meg om jeg gjør det. Men nyttig kan den jo være for det. Jeg har funnet mye snadder der bl.a i Lenvik i Troms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Fra Arkivverkets web-sider:Den første folketeljinga – utan namnPå 1700-talet begynte ein å sjå på folkemengda i eit land som ein viktig ressurs, og den første folketeljinga vart halden 15. august 1769. Teljinga er numerisk, med talet på menn og kvinner fordelt på ulike årsklassar. Vidare er det ei inndeling i ni yrkesgrupper. Det vart ikkje gjeve gode instruksar for korleis skjemaene skulle fyllast ut, difor er ikkje teljinga absolutt påliteleg.Se også Statistisk Sentralbyrås sider:[url="http://www.ssb.no/fob2001/utstilling/andre_tellinger/tellinger.html>LenkeDet finnes navnelister for enkelte sogn, f. eks. er Vefsn tilgjengelig her i DA:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Her er det som står om tellinga på riksarkivet sine nettsider:Folketellingen 1769 var en statistisk registrering som omfattet både byer og landdistrikter. Det ble fylt ut et skjema for hvert prestegjeld med opplysninger om antall menn og kvinner og fordeling på alders- og yrkesgrupper samt utarbeidet generaltabeller for større distrikter. Navnelister finnes bare for Bergen festning og 6 prestegjeld i Sør-Trøndelag og Nord-Norge. I Statsarkivet i Trondheim finnes en del tellingslister for Nord-Norge - bl.a. ca. 10 personlister. Tellingen omfattet ikke yrkesmilitære. Materialet er publisert av Statistisk Sentralbyrå (NOS B 106). Av navnelistene er bare listene for Bergen festning med i den trykte utgaven.Det er med andre ord langt fra sikkert at du finner navn i tellinga, i det området du leter etter slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Denne teljinga er i utgangpunktet ikkje nominell: Teljaren sende ikkje inn lister over dei som budde i prestegjeldet, men ferdige tabellar. Det finst nok bevart lister som prestane sett opp for å laga tabell, men det er så vidt eg veit nokså tilfeldig kva som er bevart. Og då burde vel alle vera med, både menn, kvinner og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Marie Holterud

Takk for informative svar. Er det håp for Stdsbygd, Ørland eller Oppdal, og i tilfelle, hvordan?Hilsner fra Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.